PDF Opties

Programma 5 Bestuur

Beleidsthema's

Portefeuillehouder

Afdeling

Bestuur

E.R. Jaensch /

T.I.M. van Tongeren/ C. Oudendijk

Bestuur en Strategie

Griffie & raad

E.R. Jaensch

Bestuur en Strategie

Publiekszaken

E.R. Jaensch

Publiekszaken en Klantcontact

Waar dit programma over gaat­

Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college) om goed te kunnen functioneren en op deze manier de gestelde doelen te kunnen behalen voor de inwoners van Oegstgeest. Daarnaast zijn er thema's opgenomen die organisatiebreed worden opgepakt, namelijk regionale samenwerking, burgerparticipatie en duurzaamheid.

Zowel in de Leidse regio als in andere verbanden wordt ambtelijk en bestuurlijk samengewerkt. Per opgave, zowel bij inhoudelijke onderwerpen als bij uitvoerende taken, wordt bekeken welke vorm van samenwerking hier het beste bij past, waarbij de schaal van de Leidse regio het vertrekpunt is.

In oktober 2024 is de Lokale Energiestrategie (LES) Oegstgeest vastgesteld. De LES is het vervolg op het voorgaande ambitiedocument “De toekomst is nu” en uitvoeringsprogramma “Impuls Duurzaam Oegstgeest” uit 2018. De LES is een combinatie van de vertaling van de Regionale Energiestrategie (RES) die in 2021 is vastgesteld en het bovengenoemd ambitiedocument en uitvoeringsprogramma. In de LES is onder andere uitgewerkt hoe we de komende jaren toewerken naar een energieneutraal en duurzaam Oegstgeest in 2050 met een aantal tussendoelen in 2030. Dat doen we samen met andere overheden, inwoners, bedrijven en organisaties.

Oegstgeest heeft een oude traditie van het betrekken van burgers bij beleidsvorming en -ontwikkeling. Om de participatie voor de verschillende projecten te blijven waarborgen is er in 2022 een Leidraad vastgesteld door de gemeenteraad. Hiermee staan we op verschillende mogelijkheden open voor burgerinitiatieven en wordt dit actief gefaciliteerd.

Daarnaast gaat dit programma ook over de publieke dienstverlening; via de publieksbalies, telefonisch of online.

Programmadoelstelling­

Een toekomstbestendige, samenwerkende en duurzame gemeente Oegstgeest, die inwoners betrekt bij (uitvoering van) beleid en die werkt aan efficiënte en kwalitatief goede dienstverlening.

Beleidsthema Bestuur

Doelen en behaalde resultaten

Participatie

Doel 1

We willen als college zichtbaar zijn in het dorp en op laagdrempelige wijze aangesproken kunnen worden door bewoners en ondernemers. Dit doen we door initiatieven zoals het college op de markt/en andere centrale plekken, college naar wijk- en buurtverenigingen, college werkbezoeken en collegespreekuren.

Resultaat

In 2024 hebben er verschillende activiteiten plaats gevonden die de zichtbaarheid van het college vergroten. Het college is meerdere keren aanwezig geweest op de markt, waar inwoners met het college in gesprek konden. Daarnaast hebben er verschillende werkbezoeken plaats gevonden, waaronder een bezoek aan Flora Holland , Airbus en landgoed Poelgeest. Deze bezoeken zijn in plaats gekomen van de collegespreekuren.

Doel 2

We blijven investeren in het participatieplatform “Doe Mee Oegstgeest” en het burgerpanel. We doen dit bijvoorbeeld door twee participatietrajecten te evalueren.

Resultaat

Het Doe Mee platform is ingezet voor diverse grote beleidsontwikkelingen en projecten, zoals voor het opstellen van het beleidsplan gericht op speel- en beweegruimte in het dorp. Ook is het platform ingezet voor kleinere projecten, zoals keuze voor groen en een evaluatie van de werking van het Doe Mee platform. Via een digitaal burgerpanel hebben we inwoners gevraagd naar hoe ze denken over het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling en eventuele alternatieven.

De evaluatie van het participatiebeleid heeft geleid tot een verbetering van de inzet van het platform. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat we updates bij projecten actiever delen met participanten. Zo blijven zij beter op de hoogte. Ook maken we per projectfase inzichtelijk wat de opbrengst van die fase zal zijn. Deze kennis is onder meer benut voor de voorbereiding voor de digitale participatie voor de centrumvisie in 2025.

Doel 3

Voor alle beleidstrajecten en projecten die opgestart worden, denken we aan de voorkant na over het participatieaspect en nemen dit in de planvorming mee. Deze participatietoets vindt plaats aan de hand van onze Leidraad voor Participatie.

Resultaat

De Leidraad voor Participatie is een vast onderdeel geworden van onze advisering op dit gebied. De organisatie is ondersteund door extra tools aan te reiken op het gebied van participatie. Daarnaast is in 2024 een start gemaakt met de actualisatie van de Leidraad voor Participatie. Deze zal naar verwachting eind 2025 worden opgeleverd waarbij de uitkomsten van de quick scan locale democratie die in 2025 wordt uitgevoerd zal worden meegenomen.

Doel 4

We bezien de mogelijkheden voor het op kunnen pakken van burgerinitiatieven via het digitaal burgerloket.

Resultaat

Het initiatievenloket op het Doe Mee platform was bedoeld om inwoners een laagdrempelige ingang te bieden om hun initiatieven onder de aandacht te brengen. Inmiddels blijkt echter dat zij ons al op andere manieren weten te bereiken. Door rechtstreeks contact, via de diverse subsidiemogelijkheden of bijvoorbeeld via de Sociaal Makelaar. Een extra kanaal voorziet dus niet in een behoefte.

Doel 5

We gaan verder met het implementeren van opgavegericht werken, waarbij we complexe maatschappelijke opgaven en andere opgaven samen met partners op pakken.

Resultaat

In 2024 hebben we diverse opgaven opgavegericht opgepakt. Een voorbeeld is de organisatie van de duurzame opvang van vluchtelingen (Oekraïners, statushouders en asielzoekers) in Oegstgeest en met de regio en maatschappelijke partners. Daarnaast hebben we met de organisatie aan een interne opgave gewerkt door een organisatievisie op te stellen. Voorbeelden van speerpunten van de visie zijn het verder versterken van de verbinding met het dorp, open staan voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen en onze taken goed organiseren. In 2024 zijn we gestart met de uitvoering van het programma om de doelen te realiseren.

Regio

Doel 1

We zijn doordrongen van de nut en noodzaak van regionale samenwerking en waar logisch en waardevol breiden we dit uit, met als hoofddoel de zelfstandigheid van Oegstgeest. We maken ons zichtbaar in de regio en we communiceren duidelijk over onze standpunten. Onze samenwerkingspartners weten wat ze aan ons hebben.

Resultaat

In november 2023 is door de raad een motie Kadersteling Begroting Gemeenschappelijke Regelingen 2025 aangenomen. Deze motie is gedeeld met de overige deelnemende gemeenten aan de samenwerkingsverbanden en met de samenwerkingsverbanden zelf. Hiermee hebben wij een goed beeld gegeven van enerzijds de financiële uitdagingen die wij voor ons zien maar ook het belang om samen met de partners naar een oplossing te zoeken. In 2024 hebben wij intensief samengewerkt met onze partners in de regio op onder meer de gebieden van jeugdzorg, warmtetransitie en asiel en migratie.

Doel 2

We beseffen ons dat we op bepaalde onderdelen, vooral in Holland Rijnland, een centrale ligging hebben. Dat vraagt onze actieve betrokkenheid en sturing van de initiatieven op regionaal niveau.

Resultaat

In 2024 is de Regionale Inversteringsagenda (RIA) vastgesteld. Hierin zijn 14 projecten opgenomen. Als Oegstgeest nemen wij actief deel aan projecten die op onze gemeente betrekking hebben . Dit zijn de volgende projecten:
- Doorfietsroutes;
- Corridorsstudie N206 - A44
- Studie Regionale A=aansluiting MIRT Knooppunt Leiden Centraal;
- Warmtenet inclusief consequenties elektriciteit;
- Haalbaarheidsonderzoek Regionale Ontwikkelingsmaatschappij
- Groenblauw Raamwerk;
- Benutten en versterken landschappelijke kwaliteiten;
- HUB's grondstoffen, materialen, goederen en personen;
- Sudie: versterken en verbinden Kennis- en Innovaties-as.
Daarnaast leveren wij ook bestuurlijke trekkers, ambtelijk opdrachtgevers en een aantal projectleiders.

Doel 3

We investeren in onze zienswijzen voor begrotingen van de verbonden partijen en nemen de kadernota’s van de verbonden partijen op in de raadsplanning, waardoor er minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant plaatsvindt.

Resultaat

Ook in 2024 participeerden we actief waar we dat noodzakelijke achtten. Dat gold zowel voor de zienswijzen als onze opstelling in de Algemene Besturen van de Gemeenschappelijke Regelingen.

Duurzaamheid

Doel 1

We werken volgens de Lokale energiestrategie op aan verschillende projecten waarmee we de doelstellingen uit de RES 1.0 kunnen realiseren.

Resultaat

In 2024 is de Lokale Energiestrategie vastgesteld. Ondertussen hebben we samen met de Provincie Zuid-Holland en Holland Rijnland gewerkt aan het opstellen van Toekomstbeelden Energiesysteem. Die toekomstbeelden geven weer hoe een toekomstig en integraal energiesysteem eruit zou kunnen komen te zien, het zijn echter nog geen uitvoeringsdocumenten. Daarnaast hebben we op lokaal vlak gewerkt aan het inzichtelijk krijgen van de potentie voor opwek via zon op kleine en grote daken en onderzoeken we de mogelijkheden voor solar carports.

Doel 2

We ondersteunen bewoners bij energiebesparing via de energiecoaches, onze aanpak voor energiearmoede, het Lokaal Isolatieplan dat in 2023 is opgestart en subsidieregelingen voor regentonnen en groene daken en gevels.

Resultaat

In 2024 liep de aanpak voor energiearmoede af, we hebben binnen die aanpak in totaal 1040 huishoudens ondersteund met energiebespaaradvies en het installeren van kleine energiebesparende maatregelen. Deze aanpak is opgevolgd door het Lokaal Isolatieprogramma waaronder we huishoudens uit verschillende doelgroepen subsidie mogen aanbieden voor het verduurzamen van hun woning. Deze aanpak loopt in 2025 nog door. Zoals de jaren daarvoor zijn ook de energiecoaches het hele jaar beschikbaar en actief geweest voor het bieden van gratis energiebespaaradvies. En in 2024 zijn we van start gegaan met de Klimaatadaptatiesubsidie waaronder bewoners subsidie kunnen krijgen voor groene daken en gevels, regentonnen en ondergrondse hemelwateropvang.

Doel 3

We werken binnen Warmte Leidse Regio verder aan het onderzoeken en realiseren van een open regionaal energiesysteem.

Resultaat

Binnen Warmte Leidse Regio is verder toegewerkt naar een publiek integraal warmtebedrijf. Er zijn gesprekken geweest met de verschillende gemeenten en andere partners over eventuele zitting in en bijdrage aan een regionaal publiek integraal warmtebedrijf. Naar aanleiding van deze gesprekken is er een intentieovereenkomst opgesteld die in 2025 door de zes gemeenten uit Warmte Leidse Regio is ondertekent.

Doel 4

We leveren warmteplannen op voor de Bloemenbuurt en Nieuw-Rhijngeest, daarvoor blijven we in gesprek met bewoners over de verschillende opties en gevolgen van de warmtetransitie.

Resultaat

De warmteplannen zijn in januari 2024 afgerond en met de bewoners uit de twee wijken gedeeld. In navolging daarvan heeft er ook met bewoners een evaluatie plaatsgevonden. Bewoners hebben aangegeven op de hoogte te willen worden gehouden van de verdere ontwikkelingen in de warmtetransitie. Dit pakken wij ook op in het Warmteprogramma 2026.

Doel 5

We blijven de ambtelijke inzet op de thema’s klimaatadaptatie en duurzaamheid in de gaten houden om te kunnen intensiveren waar nodig.

In 2024 hebben we met inzet van de CDOKE (Capaciteit decentrale overheden voor klimaat-en energiebeleid) middelen de capaciteit uitgebreid, onder andere om een zwangerschapsverlof te dekken en om een aantal nieuwe projecten op te kunnen starten.

Beleidsthema Griffie en raad

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We inventariseren bij de raadsleden welke opleidingen zij willen volgen en in welke zaken zij een deskundigheidsbevordering noodzakelijk achten.

Resultaat

De inventarisate is uitgevraagd bij het presidium en de fracties. Dit heeft niet geleid tot reacties.

Doel 2

We overleggen met de raad hoe zij willen samenwerken met raadsleden uit andere gemeenten.

Resultaat

Voor wat betreft de voorbereiding van het Algemeen Bestuur Holland Rijnland is structureel en tijdig overleg ingevoerd binnen de Leidse regio. Daarnaast zijn er de contacten van raadsleden/fracties met collega-raadsleden/fracties binnen de Leidse regio en soms daarbuiten.

Beleidsthema Publieke dienstverlening

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

Goede communicatie vormt de basis voor onze informatievoorziening en voor de dialoog tussen inwoners en gemeente. In 2024 werken we volgens het in 2023 vastgestelde Communicatiekader door bij te dragen aan participatieprocessen en aan laagdrempelig en persoonlijk contact tussen gemeente en gemeenschap. We brengen de resultaten van inzet van de gemeente in beeld. We benutten het participatieplatform “DoeMee Oegstgeest” om digitale participatievormen mogelijk te maken.

Resultaat

Op 31 maart 2023 heeft het college het Communicatiekader 2023-2026 vastgesteld. Belangrijke speerpunten zijn: het dorp nog meer betrekken, laten zien wat we voor inwoners doen en contact faciliteren tussen inwoners, bestuur en medewerkers. We koppelden hier in 2024 verschillende acties aan. Zo hebben we onze zichtbaarheid op de sociale media vergroot met laagdrempelige posts die niet alleen informatief zijn, maar juist betrokkenheid uitstralen en het gezicht van de gemeente laten zien. Dit heeft geleid tot meer volgers en meer respons. We zijn ook gestart met de selectieve inzet van betaalde posts (advertenties) bij projecten om ons bereik te vergroten (in bepaalde wijken). In 2024 hebben we dienstverlening van alle teams laten zien in de Oegstgeester Courant. Denk aan specials zoals de geldkrant, Beheer en Onderhoud, energiebesparing, de Winterspecial en de sport- en beweegkrant. Mede door digitale participatie bij projecten als de herinrichting Rijnzichtweg/Rijnsburgerweg (ruim 70 mensen gaven hun mening over het groenontwerp) steeg het aantal nieuwe registraties op het Doe Mee Platform met bijna 300 naar 1750.

Doel 2

We werken volgens het principe ‘in één keer goed’. We zorgen bijvoorbeeld dat inwoners en organisaties via alle kanalen dezelfde juiste informatie over onze dienstverlening vinden. We monitoren regelmatig onze bereikbaarheid via de telefoon, de website en de welkombalie en sturen waar nodig bij. We bereiden ons qua capaciteit voor op de verwachte piek in de aanvragen van reisdocumenten in 2024 zodat onze dienstverlening op peil blijft.

Resultaat

In 2024 hebben we de verbetering in onze telefonische bereikbaarheid voortgezet. We hebben een up-to-date telefooncentrale waar we sinds Q1 2025 mee werken, hierdoor verloopt de telefonie efficiënter dan voorheen. Daarnaast zien we dat de inzet van antwoordservice A2 helpt om de wachttijden voor bellers aanzienlijk te verkorten. Is er geen beschikbare KCC-medewerker, dan wordt een beller doorgeschakeld naar deze antwoordservice. A2 neemt de vraag in behandeling en zorgt dat het KCC de beller dezelfde dag nog terug kan bellen.

In 2024 hebben we de stijging in het aantal aanvragen voor reisdocumenten (verwachte piek) goed op kunnen vangen. Mede door de KCC-medewerkers op te leiden voor eerstelijns burgerzakenproducten (reisdocumenten en rijbewijzen) en het openen van een extra snelbalie.

Doel 3

We maken het inwoners gemakkelijk door onze dienstverlening waar het kan digitaal aan te bieden. Onze digitale dienstverlening (website en formulieren) is inhoudelijk up to-date, 24/7 bereikbaar en voldoet aan de privacyrichtlijnen en toegankelijkheidseisen. In 2024 werken we samen met deelnemers van de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse regio verder binnen het programma Open en Toegankelijke Overheidsinformatie. Het programma houdt zich bezig met de implementatie van drie wetten die betrekking hebben op het transparant, toegankelijk en persoonlijk maken van overheidsinformatie: de Wet open overheid (Woo), de Wet Elektronische Publicaties (WEP) en het Besluit digitaal toegankelijke overheid (BDTO).

Resultaat

Ook in 2024 was onze digitale dienstverlening op orde en bereikbaar. De website voldoet aan de wettelijke toegankelijkheids- en privacyeisen en was in 2024 goed bereikbaar met 99,9% uptime. We werken samen in het regionale project OTO, waaronder de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) valt.

Doel 4

We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving die regelt dat inwoners en organisaties via een portal gemakkelijk toegang hebben tot digitale overheidsdienstverlening in de Europese Unie. Denk hierbij aan het toevoegen van Engelstalige informatie. We werken hiervoor samen met de VNG en zullen dit in 2024 verder uitwerken.

Resultaat

De Single Digital Gateway (SDG) geeft burgers en bedrijven makkelijk toegang tot digitale overheidsdienstverlening in de Europese Unie. Dat gebeurt met het portaal (gateway) Your Europe. Deze centrale toegangspoort verwijst gebruikers door naar de juiste websites in de verschillende lidstaten. Via Your Europe kunnen burgers en bedrijven op een eenvoudige manier betrouwbare informatie vinden over overheidsdiensten,-producten en -procedures in Europa. In 2024 hebben we gewerkt aan de productie van animaties voor een aantal Burgerzakenproducten in het Nederlands en Engels. Deze gaingen live in januari 2025.

Doel 5

We werken aan een voor iedereen toegankelijke dienstverlening volgens het VN Verdrag Handicap. We zorgen ervoor dat de website blijft voldoen aan de Webrichtlijnen en dat onze digitale formulieren toegankelijk zijn conform de gestelde eisen. Daarnaast maken we de stembureaus (daar waar mogelijk) ook toegankelijk conform deze eisen.

Resultaat

De gemeentelijke website voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Dit laten we iedere 3 jaar toetsen conform de wettelijke verplichting. Het voldoen aan de wettelijke eisen is een dagelijkse taak. Het ging daarbij om technische aspecten, maar ook om bewustwording en directe advisering aan collega's. Denk aan toegankelijke alternatieven voor uitgebreide PDF-documenten. Ook hebben we in 2024 veel aandacht besteed aan de regionale samenwerking in het project OTO (Open en toegankelijke Overheid) waaronder de wetten BDTO (besluit digitale toegankelijkheid overheid), WOO (Wet open overheid), WEP (Wet elektronische publicaties) en WMEBV (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) vallen.

Krediet

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

PZ en KC applicatie digitale form.

Het krediet bedraagt 25.000. Er is vertraging in het project Telefonie. In 2025 wordt het project afgerond en het krediet afgesloten.

Baten en lasten Bestuur

Wat heeft het gekost?

5 BESTUUR

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Beleidsthema Bestuur

Lasten

2.548

1.820

932

2.753

2.672

80

Baten

-774

-1

-890

-890

-602

-289

Saldo

1.774

1.820

43

1.862

2.071

-209

Beleidsthema Griffie en Raad

Lasten

912

985

-31

955

923

32

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

912

985

-31

955

923

32

Beleidsthema Publiekszaken

Lasten

1.345

1.606

-51

1.555

1.657

-102

Baten

-394

-489

-

-489

-656

167

Saldo

951

1.117

-51

1.067

1.002

65

Programma

Lasten

4.805

4.412

851

5.263

5.252

10

Baten

-1.168

-490

-890

-1.379

-1.258

-122

Saldo van baten en lasten

3.637

3.922

-39

3.884

3.995

-111

Reserves

Toevoeging

204

-

142

142

142

0

Onttrekking

-265

-265

-151

-416

-416

-

Mutaties reserves

-61

-265

-9

-274

-274

0

Resultaat

3.576

3.657

-48

3.609

3.721

-111

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Bestuur

De lasten van Bestuur zijn 80.000 lager dan begroot. De volgende toelichting heeft betrekking op de afdeling duurzaamheid welke onderdeel is van het bestuur. Het gaat om de regeling Lokale Aanpak Isolatie welke niet volledig uitgevoerd kon worden 199.000 (V), de regeling CDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) waarvoor de inhuurkosten lager zijn dan begroot
73.000 (V) en een voordeel op de SPUK Energiearmoede omdat niet het gehele budget nodig is voor projecten in 2024 36.300. Omdat hierdoor ook de baten uit deze regelingen lager zijn heeft dit op het resultaat geen effect. Door een ongunstige rekenrente en een loonindexatie voor de wethouderspensioenen is er € 245.000 (N) meer in de voorziening voor wethouderspensioenen gestort dan verwacht.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 17.000 (V).

De baten van Bestuur zijn 289.000 lager dan begroot. De baten van de bovenstaande drie regelingen zijn ook allemaal lager dan begroot voor een bedrag van € 308.000 (N). Dit komt onder andere doordat de uitvoerende instantie minder hebben kunnen uitvoeren, minder inhuur heeft plaatsgevonden en er minder projecten zijn uitgevoerd.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 19.000 (V).

Publiekszaken

De lasten van Publiekszaken zijn €102.000 hoger dan begroot. Dit komt voor 70.000 (N) door de stijging van de uitgifte van reis- en rijdocumenten waardoor de afdracht van rijksleges is toegenomen. Voor 30.000 (N) komt dit door de stijging van de aangevraagde naturalisaties.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 2.000 (N).

Tegenover de hogere lasten staan ook hogere baten van 167.000. Dit komt voor 138.000 (V) door de legesopbrengsten van reis- en rijdocumenten en voor 30.000 (V) van uittreksels uit de GBA en het Bevolkingsregister.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 1.000 (N).

Reserves programma 5

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Res. Investeringsstr. Holland Rijnland

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-265

-265

-

-265

-265

-

Saldo

-265

-265

-

-265

-265

-

Reserve Duurzaamheid

Toevoeging

204

-

142

142

142

0

Onttrekking

-

-

-151

-151

-151

-

Saldo

204

-

-9

-9

-9

0

Totaal

Toevoeging

204

-

142

142

142

-0

Onttrekking

-265

-265

-151

-416

-416

-

Reserves programma 5

-61

-265

-9

-274

-274

-0

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen.

Holland Rijnland

Holland Rijnland draagt binnen de regio zorg voor een optimale verbinding, ontmoeting en samenwerking op ruimtelijk, economisch en sociaal gebied.

Rekenkamercommissie

De Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan die de gemeenteraden ondersteunt bij hun kaderstellende en controlerende taken. Zij onderzoekt in hoeverre de gemeenten doelmatig, doeltreffend en rechtmatig hebben gehandeld. Onder meer door te bekijken of bepaalde gemeentelijke doelen worden bereikt en tegen welke kosten.