PDF Opties

Programma 4 Sociale infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Afdeling

Veiligheid

E.R. Jaensch

Bestuur en strategie

Bijstand en schulden

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij

Participatie

T.I.M. van Tongeren / C. Oudendijk

Maatschappij

Gezondheidszorg

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij

Maatschappelijke Ondersteuning

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij

Jeugdhulp

T.I.M. van Tongeren / C. Oudendijk

Maatschappij

Waar dit programma over gaat

Dit programma gaat over het vergroten van de veiligheid voor onze inwoners door het verbeteren van straattoezicht en het bewust maken van inwoners hoe om te gaan met cybercriminaliteit. Over de financiële zelfredzaamheid door het verstrekken van bijstandsuitkeringen en het ondersteunen bij re-integratie op de arbeidsmarkt. En over maatschappelijke ondersteuning door het bieden van informatie, advies en begeleiding en zo nodig Wmo voorzieningen. De zorg voor de jeugd maakt ook deel uit van dit programma. Deze zorg reikt van preventieve programma’s, vroeg signalering en laagdrempelige opvoedondersteuning tot gespecialiseerde jeugdhulp. Ook activiteiten gericht op de toename van vrijwilligerswerk en het tegengaan van eenzaamheid maken deel uit van dit programma. Daarnaast richt het programma zich op voorzieningen voor sport, cultuur, onderwijs, peuterspeelzalen en kinderopvang.

Programmadoelstelling­

Een veilige en prettige woon-, werk-, en leefomgeving met een hoge maatschappelijke participatiegraad en zelfredzaamheid van inwoners, met zorg voor elkaar.

Beleidsthema Veiligheid

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We informeren onze inwoners en ondernemers onder andere via een veiligheidsmarkt, een veiligheidskrant, berichtgeving via sociale media en de Oegstgeester Courant en informatiebijeenkomsten over specifieke actuele onderwerpen zoals high impact crimes.

Resultaat

Gedurende het jaar hebben we inwoners en ondernemers in Oegstgeest tips en handelingsperspectieven gegeven om slachtofferschap van verschillende vormen van criminaliteit te voorkomen. Zo hebben we in 2024 twee woninginbraakbijeenkomsten georganiseerd waarbij een ex-inbreker vertelde en liet zien waar je als bewoner op moet letten om een inbraak te voorkomen. Hierbij was hij voorafgaand aan de bijeenkomst de wijk in gegaan om ‘zwakke plekken’ (sleutels in deuren, open ramen, etc.) in beeld te brengen om dit vervolgens tijdens de bijeenkomst te laten zien. Ook was de politie, een slotenmaker en een beheerder van OegstgeestAlert WABP (WhatsApp Buurt Preventie) aanwezig. De bijeenkomsten waren beide keren drukbezocht. Ook hebben we in mei een veiligheidsmarkt georganiseerd waar we inwoners informeerden over diverse veiligheidsonderwerpen. Daarnaast is er gedurende het jaar over diverse onderwerpen gecommuniceerd via onze gemeentelijke kanalen.

Doel 2

We schenken extra aandacht aan voorlichting over cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, met name voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, jeugd en MKB.

Resultaat

In 2024 hebben we door middel van verschillende acties en bijeenkomsten inwoners voorgelicht over deze thema’s. Zo hebben we in januari een ‘cyber event’ voor ondernemers uit Oegstgeest georganiseerd en in oktober een daaropvolgende praktische training waarbij ondernemers met hun eigen laptop actief aan de slag gingen. Daarnaast is er, in samenwerking met diverse partners, een voorlichtingsbijeenkomst voor senioren georganiseerd over het thema ‘digitale weerbaarheid’. Ook hebben we deelgenomen aan het regionale RE_B00TCMP event. Jonge IT-talenten werden geïnformeerd over het op een juiste manier omgaan met IT-skills. In samenwerking met de andere Leidse Regio gemeenten hebben we in oktober de ‘cybercrime challenge’  gelanceerd, waarbij er verschillende digitale e-learnings voor 3 jaar lang beschikbaar worden gesteld voor inwoners om zichzelf weerbaar(der) te maken tegen cybercriminaliteit. Tot slot is er opnieuw aandacht besteed aan HackShield door middel van een promotieronde en een huldiging op diverse scholen en hebben we over verschillende thema’s en trends rondom cybercriminaliteit gecommuniceerd via onze eigen kanalen en via onze mailgroepen met alle scholen in het dorp.

Doel 3

We stimuleren inwoners (actief) deel te nemen aan buurtpreventie-initiatieven.

Resultaat

Gedurende het jaar hebben we inwoners op verschillende manieren gestimuleerd om zich aan te sluiten bij OegstgeestAlert WABP en Burgernet, onder andere door promotie op de veiligheidsmarkt en de verwijzing naar de besmettingsflyers, die na een woninginbraak worden verstuurd naar de omliggende woningen. Ook krijgen nieuwe inwoners van Oegstgeest tijdens de ‘nieuwe inwonersavond’ informatie over OegstgeestAlert WABP. Daarnaast faciliteren we nieuwe Oegstgeest Alert WhatsAppgroepen door middel van borden.

Doel 4

We werken aan de aanpak tegen ondermijning, onder andere door bewustwording te creëren.

Resultaat

Gedurende het jaar hebben we het thema ondermijning op verschillende manieren onder de aandacht gebracht bij zowel de interne organisatie als de inwoners. Zo was er op de veiligheidsmarkt een ‘ondermijningsbus’ aanwezig waarbij inwoners leerden hoe zij een kwekerij of een drugslab kunnen herkennen. Ook werd er informatie verstrekt over de ondermijnende effecten hiervan en werd er aandacht besteed aan het melden van signalen van ondermijnende criminaliteit, eventueel anoniem via Meld Misdaad Anoniem. Ook zijn we in 2024 aangesloten bij een regionale Meld Misdaad Anoniem campagne over misstanden op bedrijventerreinen en hoe deze te herkennen en te melden. Tot slot hebben we voor vier afdelingen een ‘signaalkaart’ ontworpen waarop specifieke signalen staan beschreven die de medewerkers van die afdeling kunnen tegenkomen in hun dagelijks werk.

Doel 5

In samenwerking met betrokken afdelingen en partners werken we aan een aanpak om (het gevoel van) verkeersoverlast te verminderen.

Resultaat

Tijdens de donkere dagen periode is er op een aantal plekken ‘zet je licht aan’-tags op de weg geplaatst om fietsers te attenderen op goed werkende fietsverlichting. Ook is er in samenwerking met de wijkagenten en de GOA’s een fietslichtjesactie georganiseerd bij FC Oegstgeest en ASC waarbij fietsers met niet (goed) werkende verlichting een setje lampjes kregen om hun weg veilig te vervolgen. Daarnaast hebben we in het kader van de donkere dagen ook twee keer de ‘Val Op Shop’ in het dorp ingezet. Bij deze actie kreeg iedere voorbijganger wat mee, zoals een setje lampjes, spaakreflectoren of een lichtgevende band voor tijdens het hardlopen. Dit om goed gedrag te belonen. Tot slot zijn gedurende het jaar op verschillende locaties snelheidsdisplays geplaatst en hebben we gecommuniceerd over de gevaren van opgevoerde fatbikes. De politie heeft op deze thema’s controles uitgevoerd in het dorp, waar wij in sommige gevallen via onze eigen kanalen over communiceren. Met acties op het gebied van verkeersveiligheid werken we altijd samen met de afdeling verkeer, waar we ook periodiek afstemmingsoverleg mee hebben.

Doel 6

We maken met partners afspraken over de te nemen acties in (woon)overlast-/zorgcasuïstiek.

Resultaat

Wanneer (woon)overlast-/zorgcasuïstiek zich voordoet, hebben we overleg met betrokken partners om de situatie zo snel en goed mogelijk op te lossen. Deze samenwerking en aanpak werken goed.

Doel 7

We werken nauw samen met betrokken (veiligheids)partners zoals politie, Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM), het Zorg- en Veiligheidshuis,
woningbouwcorporaties en het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum).

Resultaat

Aan dit doel wordt continu uitvoering gegeven. Met alle partners hebben we periodiek afstemmingsoverleg. Zo hebben we in 2024 de onveiligheidsgevoelens in de wijk Buitenlust samen met de politie en woningbouwcorporatie WYwonen opgepakt en hebben we bij de overlast en incidenten door jeugd(groepen) integraal samengewerkt (politie, GOA’s, jongerenwerk, Jeugd Team Leidse Regio, ATC, beleidsmedewerker jeugd, Halt, zorg- en veiligheidshuis en diverse regio gemeenten).

Doel 8

We nemen deel aan de regionale crisisorganisatie (Bevolkingszorg Regio Leiden). Bij grotere crises wordt er binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) nauw samengewerkt.

Resultaat

We werken continu aan het oefenen, trainen en opleiden van de crisisfunctionarissen. We doen dit in regionaal verband (Bevolkingszorg Regio Leiden). In 2024 hebben we aan de hand van een realistisch lokaal scenario een TBz (Team Bevolkingszorg) oefening en een BT (Beleidsteam) oefening georganiseerd in samenwerking met de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). 

Doel 9

We versterken onze inzet op de zorg- en veiligheidsketen, bijvoorbeeld door goede procesafspraken te maken met partners in de geestelijke gezondheidszorg.

Resultaat

We sluiten regelmatig aan bij zorgcasuïstiek-overleggen, waar alle betrokken zorg- en veiligheidspartners aan tafel zitten om zo goed mogelijk naar een integrale oplossing te zoeken. Daarnaast zijn we in gesprek met instanties die specifieke zorg/huisvesting bieden in Oegstgeest ten aanzien van bijzondere doelgroepen (statushouders, Oekraïense vluchtelingen, ex-gedetineerden, scheve huisjes).

Beleidsthema Naar financiële zelfredzaamheid

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We werken aan het vergroten van het gebruik van de minimaregelingen. Hierin zoeken we o.a. de samenwerking met maatschappelijke partners in ons dorp.

Resultaat

In 2024 hebben we ingezet op het gericht informeren van de doelgroep met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. In samenwerking met het Jeugdfonds Sport & Cultuur (JFSC) is in 2024 rond de start van het nieuwe schooljaar een brief gestuurd aan huishoudens in kwetsbare wijken. In deze brief zijn inwoners op een laagdrempelige manier geïnformeerd over het aanbod van het JFSC. Daarnaast brengen we ons minimabeleid structureel onder de aandacht bij onze maatschappelijke partners, zoals maatschappelijk werk en welzijnsorganisaties, bijvoorbeeld door het verspreiden van flyers. Bij vermoedens van financiële problematiek worden inwoners door onze partners doorverwezen naar het minimabeleid. Tot slot worden op specifieke momenten in het jaar meer communicatie uitingen gedaan in social media en de Oegstgeester Courant. Bijvoorbeeld door in te spelen op het begin van het schooljaar of de dure feestdagen aan het einde van het jaar.

Doel 2

We zetten in op vroegsignalering van schulden. Dit doen we onder andere door extra huisbezoeken bij inwoners met betaalachterstanden op basis van signalen van vaste lasten-partners. Daarnaast werken we samen met Schuldhulpmaatje en een budgetcoach. De aanpak van Schuldhulpmaatje richt zich erop om mensen met financiële problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te bereiken door onder andere laagdrempelige inloopspreekuren en preventieve campagnes.

Resultaat

In 2024 zijn 21 mensen aangemeld voor schuldhulpverlening. Niet elke aanvraag leidt direct tot een traject. Er wordt advies gegeven, ingezet op stabiliteit of inwoners worden doorverwezen. Er zijn 13 nieuwe schuldhulptrajecten gestart en 8 schuldhulpregelingen gestart. Het aantal huisbezoeken in het kader van vroegsignalering is ongeveer gelijk gebleven ten opzicht van vorig jaar. In 2024 zijn er 172 huisbezoeken afgelegd, ten opzichte van 178 in 2023, 81 in 2022 en 42 in 2021. Het bereik op de huisbezoeken is 24%. Bij Schuldhulpmaatje zijn er 51 hulpvragen echt een traject ingegaan. Daarnaast zijn er ook 109 mensen geholpen via de spreekuren. Dit wordt gedaan door een groep van 14 actieve vrijwilligers. Het is belangrijk om te blijven investeren in vroegsignalering. Om die reden is o.a. in 2024 een convenant voor het voorkomen van huisuitzetting bij huurschuld vastgesteld met de samenwerkende woningcorporaties (WijWonen/DUWO/Portaal) in Oegstgeest. In dit convenant zijn afspraken gemaakt om tijdig en in samenspraak met de gemeente inwoners met een huurachterstand te ondersteunen en huisuitzetting daarmee te voorkomen.

Doel 3

Kansrijke bijstandsgerechtigden krijgen lichte ondersteuning van onze bijstandsconsulenten bij het vinden van werk, een opleiding of vrijwilligerswerk. Als er meer ondersteuning nodig is gaat dat via maatwerktrajecten bij DZB.

Resultaat

De bijstandsconsulenten begeleiden inwoners met arbeidspotentie naar een passende werk- of vrijwilligersplek, of naar school. Wanneer inwoners meer begeleiding nodig hebben, volgen zij een re-integratietraject bij DZB. Dit kan ook richting scholing, werk of vrijwilligerswerk zijn. In 2024 zijn er 24 nieuwe trajecten gestart en daarnaast liepen er nog 10 trajecten door vanuit 2023 en 10 vanuit de periode daarvoor. In 2024 zijn er 8 inwoners uitgestroomd naar een garantiebaan, 5 naar regulier werk en 3 naar beschut werk. Er zijn 4 trajecten niet succesvol afgesloten. Eind 2024 liepen er nog 30 trajecten naar werk. Dit hoge aantal lopende trajecten komt onder andere door een succesvolle samenwerking tussen DZB en onze bijstandsconsulenten. Gezamenlijk met een re-integratiespecialist van DZB is het hele klantenbestand doorgenomen met het oog op mogelijke potentie om toch een traject te kunnen volgen. Van het totale klantenbestand van 340 personen zijn 35 inwoners gesproken. Deze stimulans heeft geleid tot 10 trajecten bij DZB.  

Beleidsthema Samen Meedoen

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We gaan verder met de actualisatie van de huidige inclusieagenda die in 2021 is vastgesteld en laten daarbij zoveel mogelijk maatschappelijke partijen en inwoners participeren.

Resultaat

Begin 2024 is de Lokale Inclusieagenda 2024-2025 vastgesteld door het college. Daarbij zijn de klankbordgroep inclusie en de Adviesraad Sociaal Domein betrokken.

Doel 2

Aan de hand van de resultaten van het extern onderzoek naar hoe het gesteld is met de leefsituatie van LHBTIQ+ personen in Oegstgeest, wordt bekeken welke vervolgstappen genomen gaan worden. We gaan verder met het verminderen van onnodige genderregistratie of het genderneutraal maken van registraties, het erkennen van meerdere genders en met genderneutrale formuleringen in onze registraties en communicatie.

Resultaat

Aan de hand van de resultaten van het extern onderzoek naar de leefsituatie van LHBTIQ+-personen in Oegstgeest zijn meerdere vervolgstappen geformuleerd. In 2024 is het onderwerp meegenomen in de overleggen met de sportverenigingen, om zo samen te werken aan een inclusievere gemeenschap. Daarnaast is onderzocht of het burgerpanel kan worden ingezet om de bevindingen uit het rapport te delen en te beoordelen of de resultaten herkenbaar zijn of dat er andere inzichten naar voren komen. Daarnaast hebben we deelgenomen aan Pride Leiden om solidariteit met de LHBTIQ+-gemeenschap uit te dragen.

Doel 3

We zetten het project ‘Samen tegen Eenzaamheid’ voort. Welzijnsorganisatie Radius heeft voor de uitvoering daarvan opdracht gekregen. Onderdeel van de opdracht is nadrukkelijk oog te hebben voor eenzaamheid onder jongeren. Dit wordt door Radius met het Oegstgeester Netwerk tegen eenzaamheid gezamenlijk opgepakt.

Resultaat

Het project ‘Samen tegen eenzaamheid’ is overgeheveld van de gemeente Oegstgeest naar Radius. Activiteiten rondom het project waren o.a. de drukbezochte week van Oegstgeest Ontmoet, de Lief en Leedstraten en activiteiten voor de gangmakers van de Lief en Leedstaten, het Single Café 60+, de Hart onder de riem-acties, outreachend welzijnswerk ‘buurtpraatje’ en het kerstdiner bij FC Oegstgeest. De sociaal makelaar en de projectleider ‘Samen tegen eenzaamheid’ werken intensief samen aan een uitgebreid netwerk dat zich inzet voor het verminderen van eenzaamheid in het dorp. Radius faciliteert en stimuleert daarbinnen ook activiteiten voor jongeren die te maken hebben met eenzaamheid in samenwerking met o.a. Gro-up.

Doel 4

Taalachterstanden worden tegen gegaan bij jonge kinderen (Voorleesexpress, voorschoolse educatie, leesbevordering op school en ondersteuning van anderstalige kinderen in het basisonderwijs) en bij volwassenen vanuit het (Digi)Taalhuis en het Informatiepunt Digitale Overheid. De bibliotheek is hierbij een belangrijke partner.

Resultaat

In het kader van NP Onderwijs zijn op alle basisscholen extra leesactiviteiten in de klas georganiseerd en zijn diverse leerkrachten geschoold tot leescoördinator. Vrijwilligers hebben bij 14 taalarme gezinnen thuis wekelijks aan jonge kinderen voorgelezen en vanuit de Wereldklas van de Daltonschool zijn 15 leerlingen doorgestroomd naar het reguliere onderwijs. Via het Informatiepunt Digitale Overheid hebben we 121 inwoners kunnen helpen om gebruik te kunnen maken van digitale overheidsloketten. Het Taalhuis heeft in 2024 81 mensen met een taalachterstand gezien op 46 spreekuren. Het heeft 41 keer een taalcafé georganiseerd (459 deelnemers) en 27 keer een leeskring (124 deelnemers).In twee peutergroepen voor voorschoolse educatie zijn 16 kinderen begeleid om hun taal- of ontwikkelingsachterstand te verkleinen.

Doel 5

We zorgen dat bij de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet, taal en participatie ((vrijwilligers)werk) hand in hand gaan.

Resultaat

Gemeente Leiden voert onder de Wet Inburgering 2021 de inburgering van statushouders uit voor gemeente Oegstgeest via het regionale programma Leidse Inburgering. Na een brede intake kunnen statushouders deelnemen aan een voor hen passende route; bijvoorbeeld gericht op taalontwikkeling, op scholing, vrijwilligerswerk, maar er ligt ook nadruk op vitaliteit, armoedebestrijding en Nederlandse normen en waarden. Met de regionale opvanglocatie in het Hoefijzergebouw kunnen statushouders (toegewezen aan de Leidse regio) al eerder starten met de inburgering en wordt als zeer waardevol ervaren. Momenteel zitten 63 Oegstgeester statushouders in een leerroute. 9 statushouders zijn inmiddels uitgestroomd, waarvan 4 in 2024. Van deze groep zijn 3 statushouders naar werk uitgestroomd en 2 naar opleiding. Naast de statushouders zitten nog eens 29 Oegstgeester gezinsmigranten in een leerroute van de Leidse inburgering. Statushouders die aan het einde van hun inburgeringsroute niet zijn uitgestroomd naar werk of onderwijs, worden in samenspraak met de bijstandsconsulent aangemeld voor een traject bij DZB.

Doel 6

Maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen uit Oekraïne die in Oegstgeest verblijven, wordt door Vluchtelingenwerk gedaan. De gemeente zorgt ook in 2024 voor huisvesting in de twee opvanglocaties en de ondersteuning (onderwijs/zorg).

Resultaat

Ook in 2024 is de opvang van Oekraïense vluchtelingen voortgezet. In nauwe samenwerking met o.a. het COA, vluchtelingenwerk, Hecht, onderwijs en projectmedewerkers vanuit de gemeente worden vluchtelingen begeleid bij het dagelijks leven, het integreren in Nederland en het verkrijgen van onderwijs en zorg. Met de twee opvanglocaties (Hoefijzergebouw (64) en Dienstencentrum (70) wordt voldaan aan de gemeentelijke taakstelling. In 2024 zijn ook de eerste stappen gezet richting het realiseren van vervolghuisvesting op een nieuwe vervangende opvanglocatie aan de Endegeesterstraatweg 36 om de continuïteit van de opvang voor Oekraïners ook in de toekomst te kunnen waarborgen.

Doel 7

Samen met de deelnemers van het Platform kunst en cultuur werken we aan een lokale culturele agenda. En we ondersteunen scholen om kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met kunst en cultuur in de breedste zin van het woord: kunst, erfgoed, muziek, natuur, milieu en techniek.

Resultaat

De gemeente heeft deelgenomen aan de overleggen van het Platform kunst, cultuur en erfgoed. In deze overleggen is de verbinding gezocht tussen culturele organisaties en zijn activiteiten in het dorp gestimuleerd zoals het interactieve Monumentenspel, 25-jarig jubileumfeest gemeentehuis en 450 jaar Leidens Ontzet. Vanuit het programma Cultuur met Kwaliteit en vanuit het Platform zijn op scholen verschillende lessen gegeven om kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met kunst en cultuur in brede zin. Het programma Cultuur met Kwaliteit heeft bij alle scholen aandacht besteed aan het borgen van, of ontwikkelen van een cultuurvisie. Met het CmK-programma Om de Hoek is in het najaar van 2024 op de Daltonschool, de Joris de Witte en het DOK extra aandacht geweest voor de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren op het gebied van kunst en cultuur.

Beleidsthema Een brede kijk op gezondheid

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We maken samen met partners en inwoners een plan van aanpak waar alle thema’s uit het Gezond en Actief Leven Akkoord in terugkomen. We gaan aan de slag met een gerichte aanpak op thema's zoals bewegen, gezonde voeding, het terugdringen van genotsmiddelengebruik en het tegengaan van eenzaamheid.

Resultaat

In 2024 hebben we met partners uit het dorp een vervolg gegeven aan Oegstgeest, Samen Gezond en Actief Leven 2023-2026. De Welzijnscoach en Coördinator Sport en Preventie van Radius hebben samen met partners (huisartsenpraktijken, fysiotherapeuten, sport- en cultuurverenigingen, vrijwilligersorganisaties) en inwoners gewerkt aan het verbeteren de Positieve Gezondheid van inwoners (o.a. bewegen, gezonde leefstijl interventies, verminderen van eenzaamheid). Hulpverleners van Kwadraad hebben jongeren en hun ouders kunnen helpen met mentale problemen, de mantelzorgmakelaar heeft de mantelzorgondersteuning kunnen uitbreiden en er is gewerkt aan de inrichting van vijf ketenaanpakken Kansrijke Start, Welzijn op Recept, Kinderen en volwassenen naar Gezond Gewicht en Valpreventie.

Doel 2

Samen met de sportverenigingen werken we verder aan het uitvoeren van een geactualiseerd Sportakkoord. Hierbij zijn een inclusief sportaanbod voor mensen met een beperking en aandacht voor discriminatie en de toegankelijkheid van sport voor de LHBTIQ+ gemeenschap speerpunten.

Resultaat

Oegstgeest is in 2024 de sportiefste gemeente in Zuid-Holland en nr. 2 in heel Nederland. Daar mogen we trots op zijn. In 2024 zijn er in het kader van het lokaal sportakkoord verschillende initiatieven ter stimulering van inclusief sporten en bewegen gefinancierd. Zo zijn er 323 schoolgaande jongeren tot 18 jaar die in 2024 gebruik hebben gemaakt van het sport- en beweegaanbod van Schoolsport071. Schoolsport071 werkt met verschillende partijen samen met als doel kinderen meer te laten bewegen. In het kader van sociaal veilige sport is er een symposium georganiseerd voor sport- (en cultuur)verenigingen in de Leidse regio over het voorkomen van- en omgaan met crisissituaties. Daarnaast heeft LOHC een subsidie ontvangen voor het voortzetten van het initiatief ‘Positiviteit Scoort’ met als doel om de positieve betrokkenheid en positief gedrag langs de lijn te bevorderen. En hebben vijf verenigingen (Loopgroep Oegstgeest, Basketbalvereniging Oegstgeest, Volleybalclub Oegstgeest, Vivax Zwem- en Waterpolovereniging en de Oegstgeester Gymnastiekvereniging) de masterclass vrijwilligersmanagement gevolgd. De verenigingen hebben geleerd aan welke knoppen zij kunnen draaien om genoeg vrijwilligers te vinden, te behouden én te zorgen dat ze plezier hebben in wat ze doen. Naast het volgen van de masterclass ontvingen de vijf verenigingen een subsidie voor activiteiten die het werven en behouden van vrijwilligers ondersteunen. De verenigingen in Oegstgeest bieden een rijk aanbod aan activititeiten om iedereen mee te laten doen, waaronder golfclinics voor mensen met een beperking, sporten met statushouders en wandelvoetbal bij FC Oegstgeest. Eind 2024 is een nieuw sportakkoord vastgesteld dat de basis biedt voor de doorontwikkeling van het sportbeleid in de komende jaren.

Krediet

Toelichting

Afgesloten

Mono Reno veld 6 FC Oegstgeest

De gemeente gaat niet zelf investeren in de renovatie van veld 6. We zijn zijn met FC Oegstgeest in onderhandeling voor overdracht van het beheer van het veld. In 2025 wordt hiervoor een voorstel aan de raad voorgelegd. Het volledige krediet van €70.000 valt vrij

Beleidsthema Ondersteuning in de eigen omgeving

Subdoelen en behaalde resultaten

Doel 1

We maken gebruik van de sterke sociale basis (de vele (vrijwilligers)initiatieven om kwetsbare inwoners te ondersteunen) in Oegstgeest. Kwetsbare inwoners kunnen een beroep doen op het sociaal team Oegstgeest en zonodig op maatwerkvoorzieningen vanuit de Wmo.

Resultaat

Een sterke sociale basis van Oegstgeest is essentieel om kwetsbare inwoners laagdrempelig te ondersteunen en daarom is het belangrijk om daarin te blijven investeren. Voorbeelden in 2024 hiervan zijn onder andere de realisatie van de nieuwe dorpsbus, maar ook de ondersteuning van het project zorgzame buurten. Onze samenwerkingspartners zijn essentieel in het realiseren van deze sterke sociale basis, net als de vele (vrijwilligersinitiatieven) in Oegstgeest. Het aantal vrijwilligers in Oegstgeest is flink (45% van inwoners doet vrijwilligerswerk), maar het blijft lastig om vraag en aanbod te matchen. Vrijwilligersorganisaties zijn verenigd in het Netwerk Vrijwillige Ondersteuning Oegstgeest (NVOO). Vanuit de website van Dorpskracht en de vrijwilligersmakelaar van Radius kunnen vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers met elkaar worden verbonden.  Inwoners kunnen initiatieven en organisaties terugvinden op de Sociale kaart van Oegstgeest, of langskomen op het spreekuur van de sociaal makelaar in het Dorpscentrum. Ook kunnen inwoners contact opnemen met het sociaal team Oegstgeest (STO) die met hen meedenkt over passende ondersteuning. Wanneer het nodig is ondersteunen we inwoners- vanuit het STO- met een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo.

Doel 2

In 2023 is de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg geïmplementeerd. Vanaf 2024 zetten we in op meer zelfstandig wonen met ambulante ondersteuning voor cliënten waarbij dat mogelijk is. Samen met de aanbieders voor wonen met ondersteuning werken we aan de doorontwikkeling van het woon-zorglandschap om de uitstroom naar zelfstandig wonen (ambulantisering) te bevorderen. Hierdoor kunnen meer inwoners zo normaal mogelijk blijven wonen in de wijk en kunnen zij blijven deelnemen aan de maatschappij.

Resultaat

In 2024 heeft het Programmateam Maatschappelijke Zorg Leidse regio de transformatie van de maatschappelijke zorg verder vormgegeven volgens haar programmaplan. Het programma richt zich op drie belangrijke thema's: preventie, wonen is de basis en passende ondersteuning. Er is een preventiescan uitgevoerd die inzicht geeft in de preventieve activiteiten in de gemeenten. In april werd een ETHOS-telling gehouden in regio Holland Rijnland, wat meer duidelijkheid gaf over de situatie van dak- en thuislozen. Deze telling toonde aan dat dak- en thuislozen zonder toegang tot maatschappelijke opvang een andere aanpak nodig hebben. Ook in gemeente Oegstgeest ziet het STO steeds vaker (dreigende) dakloosheid. Het Programmateam richt zich dan ook samen met partners steeds meer op de aanpak van dak- en thuisloze jongeren en ouder(s) met kind(eren). Er wordt gezocht naar nieuwe (tijdelijke) huisvestingslocaties voor bijvoorbeeld spoedzoekers. Daarnaast is er samen met zorgaanbieders gewerkt aan nieuwe woonzorgvoorzieningen in de Leidse regio, zoals ‘scheve huisjes’ en herhuisvesting voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Er is ook een nieuwe locatie voor GGZ-cliënten in ontwikkeling. In 2024 werden in gemeente Oegstgeest twee ‘scheve huisjes’ gerealiseerd, die in 2025 zijn opgeleverd.

Beleidsthema Hulp bij goed opgroeien en opvoeden

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

Met de partners van het Preventieakkoord Jeugd werken we aan versterking van het brede netwerk rondom jeugd en stellen we een nieuw programma vast.

Resultaat

Het nieuwe Preventieakkoord Jeugd 2024-2027 is in 2024 vastgesteld. We zetten in op een drietal thema’s, te weten een veerkrachtige gemeenschap, een kansrijke ontwikkeling en een gezond en veilig opgroeien. Op 12 december 2024 is het actieprogramma aan de partners gepresenteerd. Middels diverse coalities werken we met deze partners aan de drie thema’s in Oegstgeest. Daarbij wordt voortdurend gestreefd naar normaliseren en het collectiveren van ondersteuning. We zetten ons in om passende ondersteuning binnen het voorveld vorm te geven om de druk op maatwerkvoorzieningen te voorkomen. Zo wordt met de inzet CenteringZwangerschap gewerkt aan een ondersteunende gemeenschap voor ouders. Dat hier behoefte aan is, blijkt uit de volle groepen vanaf de start in het najaar van 2024. Vanuit de coalitie Alcohol en Drugs wordt extra ingezet op het informeren van ouders en jongeren via campagnes. Dit is belangrijk omdat uit de jeugdmonitor is gebleken dat het alcoholgebruik onder jongeren hoger is dan het landelijk gemiddelde. Ook bevorderen we het contact tussen ouders onderling om ouders zelf ook initiatief te laten nemen om de aanpak te verstevigen.

Doel 2

Met de regio (Holland Rijnland en de Leidse regio) zetten we ons in om de wachttijden voor specialistische jeugdhulp in onze regio te verkorten.

Resultaat

De wachttijden-aanpak in Holland Rijnland heeft zich in 2024 gericht zich op het aanzwengelen van de transformatie in het veld.  Dit doen we co-creërend met kennis van het veld en samen met vertegenwoordigers uit de hele keten op een vernieuwende manier: iteratief. Stapsgewijs, kleine tests, experimenten en pilots, dichtbij de praktijk. Hierin trekken we samen op met de jeugdteams, met het onderwijs en met zorgaanbieders. Voorbeelden hiervan zijn pilots waar groepsaanbod is opgezet voor kinderen (maar ook hun ouders) met angstproblematiek of problemen rond ADHD. Hiermee werd niet alleen ingespeeld op de wachtlijsten maar konden kinderen (en ouders) ook makkelijker steun vinden bij elkaar.Deze pilots worden momenteel geëvalueerd en dat wat werkt breiden we als een olievlek uit. Hierdoor wordt tegelijkertijd ook gewerkt aan een gezamenlijk beeld en vertrouwen. In 2024 heeft een tussenevaluatie plaatsgevonden op basis waarvan verbeteringen in de aanpak worden doorgevoerd.

Doel 3

In de Holland Rijnlandregio gaan we aan de slag met de uitwerking van de hervormingsagenda voor onze regio en onze gemeente.

Resultaat

In 2024 is een voorstel gedaan voor de implementatie van de Hervormingsagenda door deze te vertalen naar de context van de Leidse regio en hier gezamenlijk uitvoering aan te geven. De hervorming ziet vooral toe op het verstevigen van de wijkteams en het versterken van de sociale basis. Tegelijkertijd is in 2024 gestart met een bestuurlijke taskforce om fundamentele keuzes voor te bereiden die -in samenhang met de Hervormingsagenda en het Toekomstscenario kind en gezinsbescherming- moeten leiden tot een betere aanpak om de kwaliteit en betaalbaarheid van het jeugdhulpstelsel te verbeteren. De uitkomsten hiervan zijn begin 2025 met de raad gedeeld en zullen leiden tot verschillende ontwikkelstappen, waaronder het verbeteren van casusregie bij complexe gezinssituaties.

Doel 4

We presenteren een geactualiseerd Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). Het bestuur van de Leo Kannerschool zal als bouwheer in 2024 starten met de daadwerkelijke bouw van de VSO Leo Kanner. De renovatie/nieuwbouw van de Gevers Deutz Terwee school wordt voorbereid, waarbij de gymzaal die in het oorspronkelijke plan was voorzien, wordt geschrapt.

Resultaat

De gemeenteraad heeft in 2024 het Integraal Huisvestingsplan onderwijs 2025-2041 vastgesteld met daarin de uitgangspunten en termijnplanning voor de renovatie/nieuwbouw van de scholen in Oegstgeest. In 2024 heeft het college het voorlopig ontwerp van de Leo Kannerschool (VSO) vastgesteld en de Leo Kanner heeft de aanbesteding voor de aannemer en de constructeur afgerond. De renovatie/nieuwbouw van de Gevers Deutz Terweeschool wordt inclusief gymzaal uitgevoerd. Het definitief ontwerp is in 2024 afgerond en de aanvraag voor de omgevingsvergunning is in gang gezet.

Krediet

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Leo Kanner Nieuwbouw

Dit krediet, ouder dan 3 jaar, mag niet worden afgesloten. Het krediet is nodig voor het realiseren van de nieuwe school. Het proces om te komen tot een nieuwe school duurt langer dan verwacht. Er is door diverse oorzaken in de voorbereidingsfase vertraging opgetreden. Hierdoor is de VO-fase pas gestart in februari 2024.

Reno/uitbr. Basisschool Gevers Deutz

Dit krediet, ouder dan 3 jaar, mag niet worden afgesloten. Het is nodig voor het realiseren van de nieuwe school. Het proces om te komen tot een nieuwe school duurt langer dan verwacht. De start van de bouw kan pas beginnen na oplevering van de vernieuwbouw vso Leo Kanner.

Afgesloten

Eerste inrichting Het Dok voor 2024

Het project is uitgevoerd binnen het beschikbaar gestelde krediet.

Veiligheidsmaatregelen Waterrad 2021

Het project is uitgevoerd.

Baten en lasten Sociale infrastructuur

Wat heeft het gekost?

4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Beleidsthema Veiligheid

Lasten

1.613

1.902

126

2.028

2.005

23

Baten

-2

-0

-610

-610

-611

0

Saldo

1.611

1.902

-484

1.418

1.394

24

Bijstand en schulden

Lasten

9.754

8.667

383

9.050

9.036

14

Baten

-5.677

-5.669

-255

-5.923

-5.939

16

Saldo

4.078

2.999

128

3.126

3.096

30

Participatie

Lasten

5.703

2.732

3.100

5.833

6.061

-229

Baten

-4.729

-89

-3.381

-3.470

-3.779

309

Saldo

974

2.643

-281

2.362

2.282

81

Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

6.297

6.341

756

7.097

6.965

132

Baten

-1.094

-278

-957

-1.235

-1.451

216

Saldo

5.203

6.063

-201

5.863

5.515

348

Gezondheid

Lasten

7.315

3.664

680

4.343

4.313

30

Baten

-4.602

-519

-951

-1.470

-1.545

75

Saldo

2.713

3.145

-271

2.874

2.768

105

Jeugdhulp

Lasten

10.723

11.607

1.450

13.057

12.594

463

Baten

-663

-474

-285

-759

-733

-26

Saldo

10.061

11.133

1.165

12.298

11.861

437

Programma

Lasten

41.406

34.914

6.495

41.408

40.975

434

Baten

-16.767

-7.029

-6.438

-13.467

-14.059

591

Saldo van baten en lasten

24.640

27.884

57

27.941

26.916

1.025

Reserves

Toevoeging

365

56

-

56

545

-489

Onttrekking

-183

-133

-

-133

-133

-0

Mutaties reserves

182

-77

-

-77

412

-489

Resultaat

24.822

27.808

57

27.864

27.328

536

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Bijstand en schulden

Participatie

De lasten van Participatie zijn 229.000 hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door Inburgering . Door late facturering van onder andere opleidingskosten ten behoeve van inburgering zijn pas op een laat moment de extra lasten van 306.000 (N) inzichtelijk geworden. Deze lasten worden gecompenseerd door een specifieke rijksbijdrage (zie baten). Daarnaast is sprake van diverse voordelen aan de lastenzijde, namelijk lagere kosten 35.000 (V) voor opvang Oekrainers ( o.a. kosten dagelijks onderhoud) en lagere beheerkosten accommodaties welzijn (o.a.energielasten) van 25.000 (V) en diverse overige kleine verschillen 17.000 (V).

De baten van Participatie zijn 309.000 hoger dan begroot. Deze zijn veroorzaakt door een specifieke rijksbijdrage voor inburgering die niet begroot was 325.000 (V). De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven €16.000 (N).

Maatschappelijke ondersteuning

De lasten op dit beleidsthema zijn 132.000 lager dan begroot. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat er voor een bedrag van 110.000 (V) minder woonvoorzieningen zijn verstrekt. Daarnaast zijn de kosten voor hulp bij de huishouding 70.000 (V) lager uitgekomen. Als gevolg van minder verstrekte PGB's voor beleiding en hulp bij de huishouding zijn de gerealiseerde kosten hiervoor 20.800 (V) lager dan geraamd. Op de overige Wmo voorzieningen (vervoer- en rolstoelvoorzieningen) is per saldo een geringe overschrijding van 12.200 (N) ontstaan. Tenslotte is er bij de realisatie van de Scheve huisjes sprake van extra kosten ter hoogte van 55.000 (N). Deze extra kosten zijn budgettair neutraal en worden volledig gecompenseerd door de gemeente Leiden (zie baten).

De baten op dit beleidsthema zijn 216.000 hoger dan begroot. Met betrekking tot de realisatie van de Scheve huisjes is een meeropbrengst gerealiseerd van 56.000 (V). Daarnaast is er op het onderdeel Maatschappelijke Zorg Leidse regio per saldo een bedrag van 159.000 (V) extra opbrengst verantwoord, hetgeen een gevolg is van een hogere ontvangen bijdrage bij de definitieve afrekening 2023 en de prognoses voor de afrekening 2024.

Gezondheid

De baten van Gezondheid zijn 75.000 hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door een vergoeding van de gemeente Leiden voor ambtelijke inzet voor het uitvoeren van activiteiten op regioniveau ten behoeve van de regeling Specifieke uitkering IZA doelen 2023-2026 20.000 (V). Daarnaast is sprake van hogere huurinkomsten voor sport/gymfaciliteiten 44.000 (V).
De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven €11.000 (V).

Jeugdhulp

De lasten van Jeugdhulp zijn 463.000 lager dan begroot . De belangrijkste oorzaak hiervan is het lager aantal verstrekte PGB's Jeugd 106.000 (V). Daarnaast is er op de raming voor de toegang tot jeugdhulp (JGT) een bedrag van 36.000 (V) niet tot besteding gekomen. Op de regionale specialistische jeugdhulp is er sprake van een geringe onderschrijding van de raming 13.800 (N) en op de regionale uitvoeringskosten Jeugd een onderschrijding van 44.000 (V). Verder is er is 58.000 (V) minder uitgegeven aan subsidies in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO-gelden). Deze lasten worden gedekt door een specieke uitkering . De baten zijn daarom ook lager opgenomen. Op basis van de rijksregeling kunnen de niet-bestede gelden worden meegenomen naar 2025.
Daarnaast is 46.000 (V) aan subsidie voor jeugd- en jongerenwerk uit het gemeentelijk subsidieprogramma sociaal domein gedekt door inzet van de NPO gelden. Door neerwaartse bijstelling van het rentepercentage is sprake van een voordeel van 59.000 (V) op de kapitaallasten (rente- en afschrijvingslasten).
Het voordeel op het budget nieuwkomersonderwijs bedraagt 38.000 (V). Dit komt omdat de definitieve afrekening 2023 voor de taalklas bij de Daltonschool 22.000 (V) lager uitvalt. In oktober 2024 is het convenant nieuwkomersonderwijs Leidse regio afgesloten, maar heeft de genoemde aansluiting van Oegstgeest op de Vliegende Brigade -die zich zal gaan vormen tot een regionaal expertisecentrum- nog niet plaatsgevonden.
Daarnaast is sprake van diverse kleine voor- en nadelen op de kosten voor huisvesting openbaar onderwijs van per saldo 30.000 (V) voordelig. Het betreft hier onder andere beveiligings- en advieskosten. Een overig voordeel van 17.000 (V) op dit beleidsthema heeft betrekking op de kosten kinderopvang. Er is minder gebruik gemaakt van de Peuterregeling en er waren minder incidentele inspecties nodig in de kinderopvang. De hoeveelheid incidentele inspecties hangt af van het aantal nieuwe aanvragen en aantal handhavingszaken.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 14.000 (V).

Reserves programma 4

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Reserve Wmo/3D

Toevoeging

173

56

-

56

545

-489

Onttrekking

-183

-133

-

-133

-133

-0

Saldo

-10

-77

-

-77

412

-489

Eg. reserve Maatsch. Zorg Leidse regio

Toevoeging

192

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Saldo

192

-

-

-

-

-

Totaal

Toevoeging

365

56

-

56

545

-489

Onttrekking

-183

-133

-

-133

-133

-0

Reserves programma 4

182

-77

-

-77

412

-489

Toelichting op de financiële afwijkingen reserves

Reserve Wmo/3D

Het positieve resultaat op de beleidsonderdelen van het Sociaal domein bedraagt 488.973. Dit resultaat wordt gestort in de reserve Wmo/3D.

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

HECHT (voorheen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg)

De wettelijke taken die Hecht uitvoert zijn de jeugdgezondheidszorg (thema Jeugdhulp) en het bevorderen en monitoren van de volksgezondheid - inclusief bestrijding van infectieziekten (beleidsthema Gezondheid).Veilig thuis, het Jeugd Preventie Team (JPT) en het Crisis Interventie Team (CIT) zijn samen met de onderdelen binnen de Veiligheidsregio, ondergebracht in het Zorg en Veiligheidshuis. (beleidsthema Gezondheid).

GR VRHM (Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden)

In de GR VRHM werken wij met de hulpverleningsdiensten aan de veiligheid. De GR VRHM bereidt zich voor op rampen en ernstige ongelukken en neemt maatregelen om toenemende risico's beter te beheersen. Concreet voert de VRHM - in de vorm van verlengd lokaal bestuur - ook de brandweerzorg uit (denk aan het blussen van branden, hulpverlening bij ongevallen, et cetera). Ook houdt de VRHM een gemeenschappelijke meldkamer in stand. (beleidsthema Veiligheid)

GR KDB (Gemeenschappelijke Regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek)

De GR KDB gaat over het werkbedrijf van de Kust-, Duin- en Bollenstreek. Een deel van de inwoners in Oegstgeest met een indicatie Wsw (oud) werkt via de GR KDB. De GR KDB fungeert tevens als werkgeversservicepunt en biedt 'nieuw beschut' en garantiebanen in de Bollenstreek. Hier maken wij op incidentele basis gebruik van. (beleidsthema Bijstand en schulden)