PDF Opties

Programma 2 Verkeer en infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Mobiliteit

C. Oudendijk

Ruimte/Beheer en Onderhoud

Riolering

E. Bus

Beheer en Onderhoud

Waar dit programma over gaat

Dit programma gaat over de verkeerssituatie en de riolering binnen Oegstgeest.

Wij zorgen voor de verkeerssituatie en bereikbaarheid door uitvoering te geven aan het Mobiliteitsplan. In het Mobiliteitsplan 2017-2027 staat onze visie over deze thema’s en een uitvoeringsplan om knelpunten in het dorp aan te pakken.

Het beheer van riolering is een onderdeel van het omgaan met water in de gehele waterketen. Daartoe is het Integraal Waterketenplan (IWKP) opgesteld in de Leidse regio.
De gemeentelijke taak is vooral gericht op het inzamelen van stedelijk afvalwater en dit transporteren naar de zuivering en het afvoeren van regenwater naar de open watersystemen of zuivering. Ook het opvangen van de effecten van klimaatveranderingen samen met alle belanghebbenden valt hieronder.

Programmadoelstelling

Een duurzame, bereikbare en veilige woon- en werkomgeving waarbij we zoveel mogelijk op efficiënte, duurzame en milieuverantwoordelijke wijze de openbare ruimte beheren, en op dezelfde manier omgaan met het water in onze leefomgeving in de meest brede zin van het woord.

Beleidsthema Mobiliteit

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We passen het mobiliteitsplan aan in nauw overleg met inwoners zodat de doelen en ambities voor verbetering van verkeersveiligheid en leefbaarheid vastgelegd worden. Hierbij wordt verder uitgewerkt hoe de doelen bereikt moeten worden.

Resultaat

Eind 2024 is gestart met het Programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Dit vormt de basis voor een nieuwe visie op mobiliteit in Oegstgeest. Hiervoor wordt een uitgebreid participatietraject doorlopen.

Doel 2

Bij herinrichtingen en woningbouwlocaties zetten we meer in op actieve mobiliteit (voetganger en fietser). Het mobiliteitsplan vormt hier de basis.

Resultaat

Bij de herinrichtingen en woningbouwlocaties wordt ook het faciliteren van nieuwere vormen van mobiliteit en actieve mobiliteit betrokken. In het Programma Mobiliteit en Bereikbaarheid vormt dit een aandachtspunt.

Doel 3

We onderzoeken de mogelijkheid om op de gemeentelijke wegen de snelheid te verlagen naar 30 km per uur.

Resultaat

Het onderzoek en de mogelijkheid om op wegen waar nu nog een 50km/uur regime geldt de snelheid te verlagen naar 30km/uur is een belangrijk aandachtspunt in het Programma Bereikbaarheid en Mobiliteit en als er groot onderhoud aan de betreffende wegdelen plaatsvindt.

Doel 4

We gaan in gesprek met Provincie, Rijkswaterstaat en omliggende gemeenten om een maximumsnelheid van 80 km/h op de A44 bespreekbaar te maken. Bij de regionale investeringsagenda vragen wij aandacht voor verdiept aanleggen van de A44.

Resultaat

Op verschillende niveaus, zowel ambtelijk als bestuurlijk, vindt overleg plaats over een visie en strategie op de toekomst van de A44 in het vervoersnetwerk van de regio. Bij het plan van aanpak corridorstudie N206 (RIA project) is aandacht gevraagd voor het opheffen van de barrierewerking van de A44. Bij Rijkswaterstaat is de vraag neergelegd voor het realiseren van geluidsarm asfalt, aanbrengen van ontbrekende geluidschermen en mogelijk verlagen van de maximum snelheid naar 80 km/h op de A44 ter hoogte van Oegstgeest.

Doel 5

We voeren de wettelijke inspecties uit. Hiermee maken we onze planning voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden.

Resultaat

De wettelijke 2-jaarlijkse weginspecties zijn uitgevoerd en verwerkt in het Beheerplan Wegen.

Krediet

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Verv. Sluisbrug Dorpsstraat

Er is vertraging in het project vanwege capaciteitsproblemen bij het verleggen van kabels en leidingen.

Ruimte herinrichting Rijnzichtweg

Er is vertraging in het project vanwege capaciteitsproblemen bij het verleggen van kabels en leidingen.

Mobiliteitsplan 2019

Een aantal verkeersmaatregelen zijn in 2024 verplicht maar zijn pas in 2025 door de aannemers uitgevoerd.

Vv VRI Kennedylaan

Deze verkeersregelinstallatie wordt in 2025 vervangen. De uitvoerende instantie had onvoldoende capaciteit om de vervanging in 2024 uit te voeren.

Vervanging houten bruggen

In 2025 worden nog enkele houten bruggen vervangen. Binnen het raamcontract 2024 was er geen ruimte meer voor een aanbesteding in 2024.

Afgesloten

Vervanging lichtmasten 2020

Project is opgeleverd.

Geversstraat Rat. Wegbeheer

Project is opgeleverd.

Verv. Sox 2021

Project is opgeleverd.

Multi Wegen Oudenhof

Project is opgeleverd.

Multi Straatmeubilair Oudenhof

Project is opgeleverd.

Multi Straatmeubilair Geversstraat

Project is opgeleverd.

Multidisciplinair Openb Verl Oudenhof

Project is opgeleverd.

Multi Openb Verlichting Geversstraat

Project is opgeleverd.

Herinrichting winkelstraat Lange Voort

Proejct is opgeleverd.

Beleidsthema Riolering

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

Het nieuwe regionaal opgestelde Integraal Waterketenplan (IWKP) is vanaf 2024 operationeel. De uitgangspunten van het IWKP zijn regionaal bepaald, de uitvoering is lokaal maatwerk.

Resultaat

Het IWKP is in april 2024 vastgesteld en operationeel.

Doel 2

We richten herinrichtingsgebieden minder traditioneel in. Het rioolstelsel is ontworpen op extreme buien, en we scheiden vuil water van hemelwater. Gelijktijdig wordt regenwater meer geïnfiltreerd door toepassing van waterdoorlatende bestrating in parkeervakken.

Resultaat

Oudenhof A is opgeleverd; hier zijn waterdoorlatende parkeervakken aangelegd en hemelwaterafvoer afgekoppeld van het vuilwaterstelsel. In de Boonstraat, Cartesiuslaan en Oudenhof B/C is dit in meegenomen in de voorbereidende werkzaamheden van deze projecten.

Doel 3

We implementeren de hemel- en grondwaterverordening in nieuwbouwplannen en gaan bij een bestaande bouw actief met onze inwoners in gesprek, zodat zij ook maatregelen kunnen nemen.

Resultaat

Bij nieuwbouwplannen is vertraagd afvoeren van hemelwater uitgangspunt door onder andere aanleggen van wadi's, waterdoorlatende verhardingen, sedumdaken en infiltratiekratten. Bij bestaande bouw is hiervoor aandacht als een vergunning wordt aangevraagd. Veel uitbreidingen van woningen worden vergunningvrij gerealiseerd.

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Vervanging pompgemalen bouwkundig 2022

De werkzaamheden zijn in 2024 gepland maar de laatste werkzaamheden worden in 2025 afgerond.

Riolering Nieuw Rhijngeest 2020

De VOF Oegstgeest aan de Rijn moet het project tot uitvoering brengen en pas dan betaalt de gemeente haar aandeel. De werkzaamheden zijn nu voorzien in 2025-2026.

Vervanging gemalen

Voor diverse locaties zijn in 2024 orders aangemaakt, maar zijn nog niet uitgevoerd. De vertraging komt omdat voor het vaststellen van het IWKP 2024 eerst een inventarisatie c.q. inspectie heeft plaatsgevonden.

Afgesloten

Verv. pompgemalen 2022

Project is opgeleverd.

Multi riolering Oudenhof

Project is opgeleverd.

Multidisciplinair Riolering Geversstraat

Project is opgeleverd.

Bijdrage aan Wateractieplan HHR

Bijdrage is afgerekend met Hoogheemraadschap Rijnland.

Baten en lasten Verkeer en infrastructuur

Wat heeft het gekost?

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Beleidsthema Mobiliteit

Lasten

4.458

4.578

-261

4.318

4.439

-121

Baten

-243

-130

-70

-200

-182

-18

Saldo

4.215

4.448

-331

4.117

4.257

-139

Beleidsthema Riolering

Lasten

1.962

2.060

46

2.106

1.767

339

Baten

-2.685

-2.736

-96

-2.832

-2.803

-29

Saldo

-723

-676

-50

-726

-1.037

311

Programma

Lasten

6.419

6.638

-215

6.424

6.205

218

Baten

-2.928

-2.866

-166

-3.032

-2.985

-47

Saldo van baten en lasten

3.491

3.772

-381

3.391

3.220

171

Reserves

Toevoeging

2.151

1.813

-

1.813

1.813

0

Onttrekking

-576

-919

-

-919

-919

-

Mutaties reserves

1.575

894

-

894

894

0

Resultaat

5.067

4.666

-381

4.285

4.114

171

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Mobiliteit

De lasten van Mobiliteit zijn 121.000 hoger dan begroot. We hebben meer uren en kosten gemaakt dan begroot voor de directievoerende en toezichthoudende taken bij kabels en leidingen (o.a. door versnelde aanleg glasvezel) 67.000 (N). De kosten van onderhoud op de verkeersregelinstallaties 37.000( N) vielen hoger uit door meer storingen (Rijnzichtweg) en door indexering van de externe onderhoudspartijen.

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 17.000 (N) .

Riolering

De lasten van Riolering zijn 339.000 lager dan begroot. We hebben minder uitgegeven aan inspectie, reiniging en reparatiewerkzaamheden van de riolen 96.000 (V) in verband met minder calamiteiten en er was een voordeel van 48.000 (V) voor kapitaallasten op investeringen. Uit de berekening van de kostendekkendheid Rioolheffing 2024 is gebleken dat er een bedrag moet worden gestort in de voorziening Rioolheffing van € 82.000 in plaats van het begrote bedrag van 240.000. Dit geeft een voordeel van 158.000 (V).

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 37.000 (V) .

Reserves programma 2

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Bestemmingsreserve Riolering

Toevoeging

250

250

-

250

250

-

Onttrekking

-36

-379

-

-379

-379

-

Saldo

214

-129

-

-129

-129

-

Bestemmingsres. Groot onderhoud wegen

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-540

-540

-

-540

-540

-

Saldo

-540

-540

-

-540

-540

-

Bestemmingsreserve t.b.v. MJOP projecten

Toevoeging

1.901

1.563

-

1.563

1.563

-0

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Saldo

1.901

1.563

-

1.563

1.563

-0

Totaal

Toevoeging

2.151

1.813

-

1.813

1.813

-0

Onttrekking

-576

-919

-

-919

-919

0

Reserves programma 2

1.575

894

-

894

894

-0

Verbonden partijen

Dit programma heeft geen verbonden partijen.