Beleidsthema | Portefeuillehouder | Team |
---|---|---|
Dekkingsmiddelen | C. Oudendijk | Bedrijfsondersteuning |
Waar dit progamma over gaat |
---|
Binnen de begroting onderscheiden we algemene en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn dekkingsmiddelen die we vrij kunnen aanwenden. Dit geld is op voorhand dus niet gebonden aan een bepaald programma of doel, maar zetten we in om tekorten op de programma's te dekken. De dekking bestaat voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale heffingen die niet besteding gebonden zijn. De overige dekkingsmiddelen bestaan uit rentebaten en dividend. |
Specifieke dekkingsmiddelen zijn de inkomsten die direct samenhangen met een bepaald programma. Dat kunnen de inkomsten zijn van het Rijk met een specifiek bestedingsdoel, de opbrengsten van gronden (programma 3) of opbrengsten uit verleende diensten, zoals het verstrekken van een paspoort (programma 5). Ook de rioolheffing en afvalstoffenheffing zijn specifieke dekkingsmiddelen. De specifieke dekkingsmiddelen verantwoorden we steeds binnen het betreffende programma. |
Een belangrijke ontwikkeling is het zogeheten ravijnjaar waarbij het Rijk de algemene uitkering vanaf 2026 met 6% heeft verlaagd. Sinds eind 2024 bereidden we ons voor op het wegvallen van deze inkomsten, zodat ook vanaf 2026 de kosten en opbrengsten met elkaar in evenwicht blijven. Daarnaast staan de medebewindstaken voor Jeugd en WMO onder financiële druk, omdat de kosten harder stijgen dan het Rijk vergoed. |
Programmadoelstelling | |
---|---|
Een financieel gezonde gemeente voor nu en in de toekomst. Het voeren van een verantwoord en stabiel financieel beleid met structureel sluitende begrotingen. |
Doelen en behaalde resultaten | |
---|---|
Doel 1 | We passen de belastingopbrengsten tenminste aan met de inflatiecorrectie en hanteren in beginsel kostendekkende tarieven voor gemeentelijke diensten. |
Resultaat | We hebben de belastingopbrengsten gecorrigeeerd met de inflatiecorrectie en hebben in de begroting gezorgd voor kostendekkende tarieven. Uit de gerealiseerde belastingopbrengsten blijkt dat een deel van de kosten van Afval te hoog is ingeschat, waardoor de kostendekkendheid hoger is dan begroot. Dit is ook aangegeven in de paragraaf Lokale heffingen. |
Doel 2 | We nemen de te verwachte opbrengsten uit areaaluitbreidingen van woningen en niet-woningen realistisch mee in de begroting. |
Resultaat | De areaaluitbreidingen zijn realistisch meegenomen in de begroting. Op basis van de realisatie van 2024 is er afwijking van minder dan 1% op de belastingopbrengsten van woningen en niet-woningen ten opzichte van de begroting. |
Doel 3 | We bewaken de kwaliteit van de BSGR met het oog op volledige en betrouwbare WOZ-processen en heffings- en invorderingsprocessen van belastingen. |
Resultaat | We hebben actief deelgenomen aan de ambtelijke en bestuurlijke vergaderingen van de BSGR en hebben getoetst op de juistheid en volledigheid van de geleverde stukken en de opgelegde belastingen. |
Doel 4 | We houden de criteria (maatstaven) in de Algemene uitkering actueel maar ook realistisch. |
Resultaat | We hebben de maatstaven die gebruikt worden bij de berekeningen van de algemene uitkering in het gemeentefonds geactualiseerd en bijgehouden. Daarmee hebben we de financiële aansluiting met de actuele berekeningen vanuit het Rijk kunnen maken en hebben de mutaties verwerkt in de P&C producten van 2024. De effecten van de Decembercirculaire die het Rijk op 12 december 2024 heeft uitgebracht konden we in 2024 niet meer verwerken in een begrotingswijziging, maar zijn wel verwerkt in de jaarrekening 2024. |
Doel 5 | We lenen zo goedkoop mogelijk waardoor de rentelasten laag blijven. De renteopbrengsten ramen we realistisch maar voorzichtig. Waar dat noodzakelijk en voordelig wordt geacht, passen we projectfinanciering toe. |
Resultaat | In 2024 zijn er geen nieuwe geldleningen aangetrokken voor de financiering van onze investeringen of andere uitgaven. In 2022 hadden we namelijk twee 40-jarige geldleningen aangetrokken voor een bedrag van in totaal € 25 miljoen. Deze middelen zijn in 2024 nog niet volledig ingezet en zijn daarom nog beschikbaar voor geplande uitgaven in 2025. Hierom zijn de rentebaten hoger dan geraamd. |
Wat heeft het gekost?
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Lokale heffingen | Lasten | 173 | 164 | - | 164 | 194 | -30 |
Baten | -10.796 | -11.797 | -481 | -12.278 | -12.233 | -45 | |
Saldo | -10.623 | -11.633 | -481 | -12.114 | -12.039 | -76 | |
Algemene uitkering | Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -38.762 | -39.438 | -2.077 | -41.515 | -41.451 | -64 | |
Saldo | -38.762 | -39.438 | -2.077 | -41.515 | -41.451 | -64 | |
Dividend | Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -413 | -495 | -235 | -730 | -730 | 0 | |
Saldo | -413 | -495 | -235 | -730 | -730 | 0 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | 591 | 275 | 134 | 409 | 571 | -162 |
Baten | -634 | -45 | -380 | -425 | -532 | 107 | |
Saldo | -43 | 230 | -246 | -16 | 39 | -55 | |
Overige dekkingsmiddelen | Lasten | -326 | - | - | - | -28 | 28 |
Baten | -18 | -17 | - | -17 | -9 | -8 | |
Saldo | -344 | -17 | - | -17 | -37 | 20 | |
Programma | Lasten | 437 | 439 | 134 | 573 | 737 | -164 |
Baten | -50.623 | -51.793 | -3.173 | -54.966 | -54.954 | -12 | |
Saldo van baten en lasten | -50.185 | -51.354 | -3.039 | -54.393 | -54.217 | -176 | |
Reserves | Toevoeging | 3.871 | 405 | 1.161 | 1.566 | 1.566 | - |
Onttrekking | -5.477 | -259 | -207 | -466 | -466 | - | |
Mutaties reserves | -1.606 | 146 | 954 | 1.100 | 1.100 | - | |
Resultaat | -51.791 | -51.208 | -2.085 | -53.293 | -53.117 | -176 |
Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten
beleidsthema | toelichting op afwijking lasten en baten |
---|---|
Lokale heffingen | De baten voor de OZB wijken minder dan 1% af van de begrote baten uit OZB. Dit komt met name door een lager bedrag voor de opbrengsten uit niet-woningen voor een bedrag van € 118.000 (N). Gedurende het jaar zijn verminderingen van de WOZ waarden van niet-woningen doorgevoerd vanwege toegekende bezwaren over de jaren 2021 t/m 2023 met lagere OZB opbrengsten tot gevolg. Verder is er € 51.000 (V) meer aan toeristenbelasting ontvangen dan begroot. Dit komt voor het grootste deel doordat het in 2024 ontvangen bedrag aan toeristenbelasting over 2023 hoger was dan verwacht. Samen met kleinere verschillen in de opbrensten van de verschillende overige belastingen is er in totaal € 45.000 (N) minder aan belastingopbrensten ontvangen dan begroot (afwijking <0,4%). |
Algemene uitkering | De totale baten van de algemene uitkering was € 64.000 lager dan begroot. Dit komt voor het grootste deel doordat het Rijk in de decembercirculaire heeft gerekend met de meeste actuele WOZ waarden die eind 2024 door het CBS zijn geactualiseerd. We hadden de begroting 2024 bijgesteld op basis van de berekeningen in de septembercirculaire 2024 waar het Rijk nog met andere, oudere waarden had gerekend. |
Saldo Financieringsfunctie | De totale lasten van Saldo Financieringsfunctie zijn € 162.000 hoger dan begroot. Het grootste deel van het verschil komt doordat de toerekening van de rentelasten aan de taakvelden lager is dan begroot € 176.000 (N). In de begroting hadden we rekening gehouden met een omslagrente van 0,6%, gebaseerd op het verwachte renteresultaat (rentelasten minus rentebaten). Doordat het werkelijke renteresultaat hoger is uitgevallen, is dit percentage in de realisatie uitgekomen op 0,4%. Hierdoor konden we minder rente toerekenen aan de (kapitaallasten) van de taakvelden, oftewel de diverse programmaonderdelen in beleidsprogramma's 1 t/m 7. Per saldo is dit effect dus budgetneutraal, omdat voor een gelijk bedrag de kosten in de andere programma's zijn verlaagd. De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven betreft €14.000 (V). |
De totale baten van Saldo Financieringsfunctie waren € 107.000 hoger dan begroting. Dit kwam met name doordat het gemiddelde bedrag dat uitstond bij het schatkistbankieren hoger was dan waar we in de begroting op hadden gerekend. |
Reserves programma AD | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Algemene reserve 7 AD | Toevoeging | 3.466 | - | 1.161 | 1.161 | 1.161 | -0 |
Onttrekking | -5.179 | - | -207 | -207 | -207 | - | |
Saldo | -1.713 | - | 954 | 954 | 954 | -0 | |
Reserve Financiering beheerplannen | Toevoeging | 405 | 405 | - | 405 | 405 | - |
Onttrekking | -298 | -259 | - | -259 | -259 | - | |
Saldo | 107 | 146 | - | 146 | 146 | - | |
Totaal | Toevoeging | 3.871 | 405 | 1.161 | 1.566 | 1.566 | -0 |
Onttrekking | -5.477 | -259 | -207 | -466 | -466 | - | |
Reserves programma AD | -1.606 | 146 | 954 | 1.100 | 1.100 | -0 |
Verbonden partijen | Bijdrage aan doelstellingen |
---|---|
Alliander N.V. | Alliander zorgt voor de distributie van gas en elektriciteit en daarmee ook voor een duurzame gemeente. |
Dunea N.V. | De productie van betrouwbaar drinkwater draagt bij aan een duurzame gemeente. |
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners, door goedkope financiering aan te bieden. |
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) | De BSGR zorgt voor de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen. |