Programma | L/B | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
1 NATUUR EN LANDSCHAP | Lasten | 7.320 | 7.923 | 311 | 8.234 | 7.756 | 477 |
Baten | -3.938 | -4.607 | 81 | -4.527 | -4.245 | -282 | |
Saldo | 3.382 | 3.316 | 391 | 3.707 | 3.512 | 195 | |
2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Lasten | 6.419 | 6.638 | -215 | 6.424 | 6.205 | 218 |
Baten | -2.928 | -2.866 | -166 | -3.032 | -2.985 | -47 | |
Saldo | 3.491 | 3.772 | -381 | 3.391 | 3.220 | 171 | |
3 WONEN EN ECONOMIE | Lasten | 4.019 | 2.831 | 2.017 | 4.848 | 3.148 | 1.700 |
Baten | -3.868 | -1.777 | -3.381 | -5.158 | -4.217 | -942 | |
Saldo | 151 | 1.054 | -1.365 | -311 | -1.069 | 758 | |
4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Lasten | 41.406 | 34.914 | 6.495 | 41.408 | 40.975 | 434 |
Baten | -16.767 | -7.029 | -6.438 | -13.467 | -14.059 | 591 | |
Saldo | 24.640 | 27.884 | 57 | 27.941 | 26.916 | 1.025 | |
5 BESTUUR | Lasten | 4.805 | 4.412 | 851 | 5.263 | 5.252 | 10 |
Baten | -1.168 | -490 | -890 | -1.379 | -1.258 | -122 | |
Saldo | 3.637 | 3.922 | -39 | 3.884 | 3.995 | -111 | |
6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Lasten | 10.430 | 10.992 | 112 | 11.104 | 11.003 | 101 |
Baten | -279 | -52 | -20 | -73 | -162 | 89 | |
Saldo | 10.151 | 10.940 | 92 | 11.032 | 10.841 | 191 | |
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Lasten | 437 | 439 | 134 | 573 | 737 | -164 |
Baten | -50.623 | -51.793 | -3.173 | -54.966 | -54.954 | -12 | |
Saldo | -50.185 | -51.354 | -3.039 | -54.393 | -54.217 | -176 | |
Totaal | Lasten | 74.837 | 68.149 | 9.705 | 77.854 | 75.077 | 2.777 |
Baten | -79.572 | -68.614 | -13.988 | -82.603 | -81.879 | -724 | |
TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN | -4.735 | -465 | -4.284 | -4.749 | -6.802 | 2.053 | |
RESERVES 1 NATUUR EN LANDSCHAP | Toevoeging | 22 | - | 141 | 141 | 200 | -59 |
Onttrekking | -355 | -236 | -141 | -377 | -377 | 0 | |
Saldo | -333 | -236 | - | -236 | -177 | -59 | |
RESERVES 2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Toevoeging | 2.151 | 1.813 | - | 1.813 | 1.813 | 0 |
Onttrekking | -576 | -919 | - | -919 | -919 | - | |
Saldo | 1.575 | 894 | - | 894 | 894 | 0 | |
RESERVES 3 WONEN EN ECONOMIE | Toevoeging | 715 | - | 100 | 100 | 100 | 0 |
Onttrekking | -770 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -55 | - | 100 | 100 | 100 | 0 | |
RESERVES 4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Toevoeging | 365 | 56 | - | 56 | 545 | -489 |
Onttrekking | -183 | -133 | - | -133 | -133 | -0 | |
Saldo | 182 | -77 | - | -77 | 412 | -489 | |
RESERVES 5 BESTUUR | Toevoeging | 204 | - | 142 | 142 | 142 | -0 |
Onttrekking | -265 | -265 | -151 | -416 | -416 | - | |
Saldo | -61 | -265 | -9 | -274 | -274 | -0 | |
RESERVES 6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -50 | - | -50 | -50 | 0 | |
Saldo | - | -50 | - | -50 | -50 | 0 | |
RESERVES 7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Toevoeging | 3.871 | 405 | 1.161 | 1.566 | 1.566 | - |
Onttrekking | -5.477 | -259 | -207 | -466 | -466 | -0 | |
Saldo | -1.606 | 146 | 954 | 1.100 | 1.100 | -0 | |
Totaal | Toevoeging | 7.328 | 2.274 | 1.544 | 3.818 | 4.366 | -548 |
Onttrekking | -7.625 | -1.862 | -499 | -2.361 | -2.361 | -0 | |
TOTAAL MUTATIES IN RESERVES | -297 | 411 | 1.045 | 1.457 | 2.004 | -548 | |
Lasten/Toev | 82.165 | 70.423 | 11.249 | 81.672 | 79.442 | 2.229 | |
Baten/Onttr. | -87.197 | -70.477 | -14.488 | -84.964 | -84.240 | -724 | |
RESULTAAT | -5.032 | -54 | -3.238 | -3.292 | -4.798 | 1.506 |
Rechtmatigheidsanalyse - begrotingscriterium
Ten behoeve van de accountantscontrole onderwerpen we alle begrotingsoverschrijdingen op programmaniveau aan een rechtmatigheidsanalyse. Bij de rechtmatigheidsanalyse staat de vraag centraal of het college met de jaarrekening 2023 heeft voldaan aan hetgeen in de verordening is geregeld.
In het intern controleprotocol (zaaknummer Z/22/161733, vastgesteld op 15 december 2022)) heeft de gemeenteraad het college uitgangspunten verstrekt voor het opstellen van de rechtmatigheids-verantwoording en de informatievoorziening aan de raad. Het college het intern controleprotocol als leidraad bij het uitvoeren van de begrotingsanalyse.
In paragraaf 4.1 van het intern controleprotocol is weergegeven hoe budgetoverschrijdingen door de raad worden geïntepreteerd. In de volgende omstandigheden worden de budgetoverschrijdingen op de lasten op basis van vooraf vastgesteld beleid als acceptabel aangemerkt:
Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies;
Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid maar niet tijdig konden worden gesignaleerd (bij open einde regelingen, vorderingen die niet geïnd konden worden etc);
Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Indien deze situatie wordt geconstateerd na het verantwoordingsjaar waarop de situatie betrekking heeft, dan wordt dit niet meegenomen als afwijking van het huidige verantwoordingsjaar.
We hebben per programma de budgetoverschrijding op de lasten nader geanalyseerd.
Andere begrotingsafwijkingen zoals overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten en baten zijn nader toegelicht in de programmaverantwoording per programma, indien de overschrijding > € 50.000. Op deze wijze voldoen we aan onze meldplicht aan de raad.
Programma 1 Natuur en landschap
1 NATUUR EN LANDSCHAP | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 8.234 | 7.756 | 477 | 5,80 |
Baten | -4.527 | -4.245 | -282 | 6,23 |
Saldo | 3.707 | 3.512 | 195 | 5,27 |
Analyse afwijking op de lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Programma 2 Verkeer en infrastructuur
2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 6.424 | 6.205 | 218 | 3,40 |
Baten | -3.032 | -2.985 | -47 | 1,56 |
Saldo | 3.391 | 3.220 | 171 | 5,05 |
Analyse afwijking op de lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Programma 3 Wonen en economie
3 WONEN EN ECONOMIE | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 4.848 | 3.148 | 1.700 | 35,07 |
Baten | -5.158 | -4.217 | -942 | 18,26 |
Saldo | -311 | -1.069 | 758 | -244,21 |
Analyse afwijking op de lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Programma 4 Sociale infrastructuur
4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 41.408 | 40.975 | 434 | 1,05 |
Baten | -13.467 | -14.059 | 591 | -4,39 |
Saldo | 27.941 | 26.916 | 1.025 | 3,67 |
Analyse afwijking op lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Programma 5 Bestuur
5 BESTUUR | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 5.263 | 5.252 | 10 | 0,20 |
Baten | -1.379 | -1.258 | -122 | 8,83 |
Saldo | 3.884 | 3.995 | -111 | -2,87 |
Analyse afwijking op de lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
6 Overhead, bedrijfsvoering en vpb
6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 11.104 | 11.003 | 101 | 0,91 |
Baten | -73 | -162 | 89 | -122,91 |
Saldo | 11.032 | 10.841 | 191 | 1,73 |
Analyse afwijking op de lasten
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | ||||
Lasten | 573 | 737 | -164 | -28,69 |
Baten | -54.966 | -54.954 | -12 | 0,02 |
Saldo | -54.393 | -54.217 | -176 | 0,32 |
Analyse afwijking op de lasten
Toelichting | Bedrag | V/N | Oordeel |
De totale lasten van Saldo Financieringsfunctie zijn hoger dan begroot. Het grootste deel van het verschil komt doordat de toerekening van de rentelasten aan de taakvelden lager is dan begroot € 176.000 (N). In de begroting hadden we rekening gehouden met een omslagrente van 0,6%, gebaseerd op het verwachte renteresultaat (rentelasten minus rentebaten). Doordat het werkelijke renteresultaat hoger is uitgevallen (de rentebaten zijn hoger dan geraamd), is dit percentage in de realisatie uitgekomen op 0,4%. Hierdoor konden we minder rente toerekenen aan de taakvelden, oftewel de diverse programmaonderdelen in beleidsprogramma's 1 t/m 7. | -162.000 | N | Onrechtmatig |
Totaaltelling van de toelichtingen | -162.000 | N | |
Totale afwijking op de lasten | -164.000 | N | |
-2.000 | N | Onrechtmatig |