PDF Opties

Toelichting financiële afwijkingen op programmaniveau

Programma

L/B

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

1 NATUUR EN LANDSCHAP

Lasten

7.320

7.923

311

8.234

7.756

477

Baten

-3.938

-4.607

81

-4.527

-4.245

-282

Saldo

3.382

3.316

391

3.707

3.512

195

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR

Lasten

6.419

6.638

-215

6.424

6.205

218

Baten

-2.928

-2.866

-166

-3.032

-2.985

-47

Saldo

3.491

3.772

-381

3.391

3.220

171

3 WONEN EN ECONOMIE

Lasten

4.019

2.831

2.017

4.848

3.148

1.700

Baten

-3.868

-1.777

-3.381

-5.158

-4.217

-942

Saldo

151

1.054

-1.365

-311

-1.069

758

4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR

Lasten

41.406

34.914

6.495

41.408

40.975

434

Baten

-16.767

-7.029

-6.438

-13.467

-14.059

591

Saldo

24.640

27.884

57

27.941

26.916

1.025

5 BESTUUR

Lasten

4.805

4.412

851

5.263

5.252

10

Baten

-1.168

-490

-890

-1.379

-1.258

-122

Saldo

3.637

3.922

-39

3.884

3.995

-111

6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB

Lasten

10.430

10.992

112

11.104

11.003

101

Baten

-279

-52

-20

-73

-162

89

Saldo

10.151

10.940

92

11.032

10.841

191

7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN

Lasten

437

439

134

573

737

-164

Baten

-50.623

-51.793

-3.173

-54.966

-54.954

-12

Saldo

-50.185

-51.354

-3.039

-54.393

-54.217

-176

Totaal

Lasten

74.837

68.149

9.705

77.854

75.077

2.777

Baten

-79.572

-68.614

-13.988

-82.603

-81.879

-724

TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN

-4.735

-465

-4.284

-4.749

-6.802

2.053

RESERVES 1 NATUUR EN LANDSCHAP

Toevoeging

22

-

141

141

200

-59

Onttrekking

-355

-236

-141

-377

-377

0

Saldo

-333

-236

-

-236

-177

-59

RESERVES 2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR

Toevoeging

2.151

1.813

-

1.813

1.813

0

Onttrekking

-576

-919

-

-919

-919

-

Saldo

1.575

894

-

894

894

0

RESERVES 3 WONEN EN ECONOMIE

Toevoeging

715

-

100

100

100

0

Onttrekking

-770

-

-

-

-

-

Saldo

-55

-

100

100

100

0

RESERVES 4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR

Toevoeging

365

56

-

56

545

-489

Onttrekking

-183

-133

-

-133

-133

-0

Saldo

182

-77

-

-77

412

-489

RESERVES 5 BESTUUR

Toevoeging

204

-

142

142

142

-0

Onttrekking

-265

-265

-151

-416

-416

-

Saldo

-61

-265

-9

-274

-274

-0

RESERVES 6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-50

-

-50

-50

0

Saldo

-

-50

-

-50

-50

0

RESERVES 7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN

Toevoeging

3.871

405

1.161

1.566

1.566

-

Onttrekking

-5.477

-259

-207

-466

-466

-0

Saldo

-1.606

146

954

1.100

1.100

-0

Totaal

Toevoeging

7.328

2.274

1.544

3.818

4.366

-548

Onttrekking

-7.625

-1.862

-499

-2.361

-2.361

-0

TOTAAL MUTATIES IN RESERVES

-297

411

1.045

1.457

2.004

-548

Lasten/Toev

82.165

70.423

11.249

81.672

79.442

2.229

Baten/Onttr.

-87.197

-70.477

-14.488

-84.964

-84.240

-724

RESULTAAT

-5.032

-54

-3.238

-3.292

-4.798

1.506

Rechtmatigheidsanalyse - begrotingscriterium

Ten behoeve van de accountantscontrole onderwerpen we alle begrotingsoverschrijdingen op programmaniveau aan een rechtmatigheidsanalyse. Bij de rechtmatigheidsanalyse staat de vraag centraal of het college met de jaarrekening 2023 heeft voldaan aan hetgeen in de verordening is geregeld.

In het intern controleprotocol (zaaknummer Z/22/161733, vastgesteld op 15 december 2022)) heeft de gemeenteraad het college uitgangspunten verstrekt voor het opstellen van de rechtmatigheids-verantwoording en de informatievoorziening aan de raad. Het college het intern controleprotocol als leidraad bij het uitvoeren van de begrotingsanalyse.

In paragraaf 4.1 van het intern controleprotocol is weergegeven hoe budgetoverschrijdingen door de raad worden geïntepreteerd. In de volgende omstandigheden worden de budgetoverschrijdingen op de lasten op basis van vooraf vastgesteld beleid als acceptabel aangemerkt:

  1. Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies;

  2. Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid maar niet tijdig konden worden gesignaleerd (bij open einde regelingen, vorderingen die niet geïnd konden worden etc);

  3. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Indien deze situatie wordt geconstateerd na het verantwoordingsjaar waarop de situatie betrekking heeft, dan wordt dit niet meegenomen als afwijking van het huidige verantwoordingsjaar.

We hebben per programma de budgetoverschrijding op de lasten nader geanalyseerd.

Andere begrotingsafwijkingen zoals overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten en baten zijn nader toegelicht in de programmaverantwoording per programma, indien de overschrijding > 50.000. Op deze wijze voldoen we aan onze meldplicht aan de raad.


Programma 1 Natuur en landschap

1 NATUUR EN LANDSCHAP

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

8.234

7.756

477

5,80

Baten

-4.527

-4.245

-282

6,23

Saldo

3.707

3.512

195

5,27

Analyse afwijking op de lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

Programma 2 Verkeer en infrastructuur

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

6.424

6.205

218

3,40

Baten

-3.032

-2.985

-47

1,56

Saldo

3.391

3.220

171

5,05

Analyse afwijking op de lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

Programma 3 Wonen en economie

3 WONEN EN ECONOMIE

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

4.848

3.148

1.700

35,07

Baten

-5.158

-4.217

-942

18,26

Saldo

-311

-1.069

758

-244,21

Analyse afwijking op de lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

Programma 4 Sociale infrastructuur

4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

41.408

40.975

434

1,05

Baten

-13.467

-14.059

591

-4,39

Saldo

27.941

26.916

1.025

3,67

Analyse afwijking op lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

Programma 5 Bestuur

5 BESTUUR

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

5.263

5.252

10

0,20

Baten

-1.379

-1.258

-122

8,83

Saldo

3.884

3.995

-111

-2,87

Analyse afwijking op de lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

6 Overhead, bedrijfsvoering en vpb

6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

11.104

11.003

101

0,91

Baten

-73

-162

89

-122,91

Saldo

11.032

10.841

191

1,73

Analyse afwijking op de lasten

De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.

7 Algemene dekkingsmiddelen

7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN

Begroting 2024

Rekening 2024

Verschil 2024

Afwijking %

Bedragen x 1.000,-

Lasten

573

737

-164

-28,69

Baten

-54.966

-54.954

-12

0,02

Saldo

-54.393

-54.217

-176

0,32

Analyse afwijking op de lasten

Toelichting

Bedrag

V/N

Oordeel

De totale lasten van Saldo Financieringsfunctie zijn hoger dan begroot. Het grootste deel van het verschil komt doordat de toerekening van de rentelasten aan de taakvelden lager is dan begroot € 176.000 (N). In de begroting hadden we rekening gehouden met een omslagrente van 0,6%, gebaseerd op het verwachte renteresultaat (rentelasten minus rentebaten). Doordat het werkelijke renteresultaat hoger is uitgevallen (de rentebaten zijn hoger dan geraamd), is dit percentage in de realisatie uitgekomen op 0,4%. Hierdoor konden we minder rente toerekenen aan de taakvelden, oftewel de diverse programmaonderdelen in beleidsprogramma's 1 t/m 7.

-162.000

N

Onrechtmatig

Totaaltelling van de toelichtingen

-162.000

N

Totale afwijking op de lasten

-164.000

N

-2.000

N

Onrechtmatig