PDF Opties

Programma 3 Wonen en economie

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Wonen

E. Bus / C.Oudendijk

Ruimte

Economie

E. Bus / T.I.M. van Tongeren

Ruimte / Beheer en Onderhoud

Waar dit programma over gaat

Dit programma gaat over de beleidsvelden wonen, economie en het gemeentelijk vastgoed. Zowel wonen, economie als vastgoed kennen verschillende (maatschappelijke) ontwikkelingen die vragen om ruimte. Er is vraag naar ruimte door inwoners, verenigingen en organisaties die economische en maatschappelijke activiteiten willen ontplooien. De economie versterken we door samen te werken met ondernemers en de regio.

Oegstgeest hoort al jaren tot de allerbeste woongemeenten in Nederland en die positie willen we houden en versterken. Voor de woningmarkt en woonruimteverdeling werken we samen met lokale en regionale partners. Tot slot geven wij binnen dit programma invulling aan ons vastgoed- en grondbeleid.

Programmadoelstelling­

De inwoners, bedrijven en ondernemers van Oegstgeest een aantrekkelijk woon-, vestigings- en ondernemersklimaat bieden.

Beleidsthema Wonen

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We gaan voor de nieuwe woningbouwprojecten uit van de nieuwe percentages voor betaalbaar wonen in overeenstemming met de regionale woonagenda.

Resultaat

De nieuwe percentages voor betaalbaar wonen uit de Regionale Woonagenda Holland Rijnland zijn bij nieuwe projecten opgenomen in de Nota's van Uitgangspunten .

Doel 2

Relevante verordeningen worden aangescherpt om onze lokale doelen te ondersteunen.
■ De huisvestingsverordening van Oegstgeest wordt aangepast, zodat deze goed aansluit op de nieuwe regionale huisvestingsverordening.
■ De doelgroepenverordening wordt aangepast, zodat deze goed aansluit op de nieuwe regionale woonagenda én de aangepaste woonvisie van Oegstgeest. We verkennen of voor de instandhouding van koop tot de NHG grens voor de doelgroep (10 jaar) specifiek instrumentarium verplicht moet worden gesteld (zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding, koopgarant etc.).

Resultaat

De wijziging op de huisvestingsverordening is in 2024 opgepakt en was in januari 2025 door de raad vastgesteld. De doelgroepenverordening is sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet niet meer als losstaand beleidsstuk te wijzigen. Deze regels moeten landen in het omgevingsplan. Deze wordt in tranches vastgesteld. We nemen de geactualiseerde regels in 2025 mee bij de eerste tranche. Verkenning van het instrumentarium is in 2024 opgepakt. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de raad geïnformeerd over de (on-)mogelijkheden die de genoemde instrumenten bieden.

Doel 3

We gaan in gesprek met ontwikkelaars over de bouw van extra betaalbare woningen. Het college heeft een regierol en wordt daarbij ondersteund door het ambtelijkapparaat. We bieden actief aan de reserve sociale woningbouw of de reserve middeldure woningbouw in te zetten. Het uitgangspunt is dat sociale huurwoningen in bezit komen van een woningcorporatie. Ook bespreken we of de locatie zich leent voor collectieve woonvormen. Met de initiatiefnemer wordt besproken dat de mate waarin het woningbouwproject bijdraagt aan deze extra woondoelen van invloed is op het politieke draagvlak.

Resultaat

Uitgangspunt in gesprekken met ontwikkelaars is 30% sociale huur en 35% middeldure woningbouw. Bij projecten met uitzonderlijk hoge kosten, dan wel een buitengewone bijdrage aan de omgevingsvisie kan hiervan worden afgeweken. In projecten met meer dan 25% sociale huur en meer dan 25% middensegment woningen is een bijdrage vanuit de reserves voor sociale- en middeldure woningbouw mogelijk. Voor het project Hofbrouckerpark is een bijdrage vanuit de reserve toegezegd. Bij verschillende locaties wordt het realiseren van een collectieve woonvorm onderzocht (e.g. Kamsteeg) of zijn afspraken gemaakt (Almondehoeve).

Doel 4

Voor de in de woonvisie genoemde aantallen woningen voor mensen met een zware zorgindicatie (Wet langdurige zorg), zoeken we woningbouwlocaties in de directe nabijheid van de zorglocaties van Marente. In het coalitieakkoord worden la France en de KPN Centrale genoemd als geschikte locaties voor zorgwoningen. We gaan hierover met de grondeigenaar/initiatiefnemer in gesprek.

Resultaat

In de afgelopen jaar vastgestelde Nota’s van Uitgangspunten voor de locaties La France en Hofbrouckerpark zijn woningen opgenomen die met voorrang aangeboden worden aan senioren met een zorgvraag.

Doel 5

We zetten met prioriteit ambtelijke capaciteit in voor de mogelijke woningbouwlocaties die op korte termijn ontwikkeld kunnen worden, in samenspraak met onze inwoners. In het coalitieakkoord staan La France, Almondehoeve, de voormalige Kamsteeg locatie en de KPN Centrale. Bovendien geven we prioriteit aan de locatie ‘Buitenlust’ van MeerWonen, waar extra sociale huurwoningen zijn voorzien. Verder is in het coalitieakkoord als mogelijke woningbouwlocatie 'VSO Leo Kannerschool' (Hazeboslaan) genoemd. Deze komt op iets langere termijn beschikbaar. De grondpositie van de gemeente biedt kansen voor extra betaalbare woningbouw en voor collectieve woonvormen. We gaan aan de slag met de planvorming.

Resultaat

Alle in het coalitieakkoord genoemde woningbouwlocaties zijn in de omgevingsvisie opgenomen als mogelijke ontwikkellocatie voor wonen en voorzieningen.In 2024 zijn ook concrete stappen gezet in de ontwikkeling. De nota’s van uitgangspunten voor La France, Almondehoeve en Hofbrouckerpark zijn vastgesteld. Voor Kamsteeg is gewerkt aan een intentieovereenkomst. Over 'Buitenlust' en KPN centrale hebben we overleg gevoerd over de uitgangspunten met MeerWonen. De locatie 'Hazenboslaan' (Leo Kanner locatie) zal voorlopig een onderwijsfunctie behouden.

Beleidsthema Economie

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We zetten ons in om voor de winkelgebieden het verblijfsklimaat te verbeteren en de leegstand tegen te gaan.

Resultaat

De herinrichting van de Lange Voort is succesvol afgerond. Er is afgelopen jaar intensief gehandhaafd op fietsgebruik en er is een samenscholingsverbod ingesteld om overlast te verminderen. Om het verblijfsklimaat in de De Kempenaerstraat te verbeteren is een proef gestart met ondergrondse containers, die succesvol is gebleken en de straat schoner en aantrekkelijker heeft gemaakt. Daarnaast hebben zich nieuwe ondernemers in de straat gevestigd, wat de levendigheid heeft vergroot en bijgedragen heeft aan het terugdringen van leegstand. Lokale ondernemers zijn betrokken bij het ontwikkelen van plannen om de aantrekkelijkheid van de straat verder te vergroten. De rol van de bedrijvencontactfunctionaris is hierbij belangrijk, onder andere door het bezoeken van ledenvergaderingen van winkeliersverenigingen.

Doel 2

Samen met onze partners pakken we een actieve rol in het versterken van het Bio Science park. Hierbij richten we ons op de bijdrage die dit kan leveren aan de doelstellingen van Oegstgeest. De bijdrage aan stichting Leiden Bio science park stopt vanaf 2026.

Resultaat

De bouw van de bedrijfspanden van Eurofins en Nexus zijn gestart. Het Bio Science Park vierde haar veertigjarige jubileum met onder meer een drukbezochte open dag. De stichting LBSP heeft de focus gelegd op de positionering, profilering en branding, om zo meer impact te kunnen maken van lokaal tot internationaal niveau. Na een heroverweging van het belang van het Bio Science park voor de lokale en regionale economie is er voor gekozen de bijdrage aan de stichting Leiden Bio Science Park te continueren.

Doel 3

Op het gebied van regionale samenwerking richten we ons op Economie071 en Holland Rijnland. De bijdrage aan Economie071 stopt per 2027.

Resultaat

De evaluatie en herpositionering van Economie071 is bijna afgerond. De focus komt te liggen op kenniseconomie als motor van de Leidse regio. Met bio science, space en een opkomend unmanned systems cluster heeft de regio hele innovatieve en toekomstbestendige bedrijvigheid in huis met veel groeipotentieel. De kenniseconomie is ook al erkend binnen Holland-Rijnland. Hier wordt ingezet op de Kennisas binnen de Westflank van de Stedelijke As. In de Regionale InvesteringsAgenda (RIA) is een studie voorzien naar het versterken van de kenniseconomie op deze as en ook in het  Koersdocument Economie Holland Rijnland  staat de kenniseconomie centraal. Het doel blijft om de hele economie van de regio te versterken teneinde brede welvaart voor alle inwoners te behouden.

Doel 4

De subsidiëring van Dorpsmarketing stopt per 2026. Er zal in overleg met ondernemers en andere partijen moeten worden gekeken hoe Dorpsmarketing Oegstgeest
voortgezet kan worden.

Resultaat

We hebben in 2024 samen met PVOO en Dorpsmarketing gezocht naar mogelijkheden om andere financiële oplossingen te zoeken. Daarbij is ook gekeken naar de mogelijkheid van een ondernemersfonds en het draagvlak daarvoor.

Doel 5

Vastgoed dat in beheer is van de gemeente, maar geen ambtelijk doel heeft, wordt conform de wettelijke eisen sober en doelmatig onderhouden.

Resultaat

Het onderhoud is conform de wettelijke eisen uitgevoerd.

Baten en lasten Wonen en economie

Wat heeft het gekost?*

3 WONEN EN ECONOMIE

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Beleidsthema Wonen

Lasten

3.113

2.070

2.100

4.170

2.437

1.733

Baten

-3.704

-1.623

-3.381

-5.005

-4.025

-979

Saldo

-591

447

-1.281

-834

-1.588

754

Beleidsthema Economie

Lasten

906

761

-83

678

710

-33

Baten

-164

-154

-0

-154

-191

37

Saldo

742

607

-83

524

519

5

Programma

Lasten

4.019

2.831

2.017

4.848

3.148

1.700

Baten

-3.868

-1.777

-3.381

-5.158

-4.217

-942

Saldo van baten en lasten

151

1.054

-1.365

-311

-1.069

758

Reserves

Toevoeging

715

-

100

100

100

0

Onttrekking

-770

-

-

-

-

-

Mutaties reserves

-55

-

100

100

100

0

Resultaat

96

1.054

-1.265

-211

-969

758

* In dit financiële overzicht zijn ook de baten en lasten van de grondexploitaties verwerkt. Voor een nadere analyse hiervan, zie de paragraaf Grondbeleid.

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Wonen

De begroting 2024 is gewijzigd door de mutaties van het MPG 2024. Uiteindelijk zijn de lasten van Wonen 1.733.000 lager dan begroot. Dit is veroorzaakt doordat de ontwikkelingen in de Grondexploitaties trager verliepen dan gepland . Hierdoor zijn geplande werkzaamheden in de grexen VOF gronden, Langenakker, Nieuw-Rhijngeest en NRG-Restgebieden uitgesteld 1.743.000 (V).

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 10.000 (N)

Wonen

De begroting 2024 is gewijzigd door de mutaties van het MPG 2024. De baten van Wonen zijn 979.000 hoger dan verwacht. In december 2024 is er nog een grote omgevingsvergunning verleend. Hierdoor sluiten de bouwleges af met een hogere opbrengst van € 872.000 (V) ten opzichte van de bijgestelde begroting. Bij het faciliterend grondbeleid en de Grondexploitaties zijn de verwachte inkomsten in 2024 nog niet verzilverd 1.871.000 (N).

De overige verschillen bestaan uit kleinere posten die geen nadere toelichting behoeven 20.000 (V).

Reserves programma 3

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Egalisatiereserve WABO

Toevoeging

715

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Saldo

715

-

-

-

-

-

Risicoreserve Grondexploitaties

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-770

-

-

-

-

-

Saldo

-770

-

-

-

-

-

Reserve projectinitiatieven

Toevoeging

-

-

100

100

100

0

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Saldo

-

-

100

100

100

0

Totaal

Toevoeging

715

-

100

100

100

0

Onttrekking

-770

-

-

-

-

-

Reserves programma 3

-55

-

100

100

100

0

Toelichting op de financiële afwijkingen reserves

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

De VOF Oegstgeest aan de Rijn

We gaan een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig woon- en werkklimaat realiseren.