PDF Opties

Verbonden partijen

Inleiding

Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon waarin we als gemeente Oegstgeest een bestuurlijk en financieel belang hebben. Een bestuurlijk belang betekent dat we zeggenschap hebben door vertegenwoordiging in het bestuur of door stemrecht. Het financiële belang is het bedrag dat we beschikbaar hebben gesteld en dat niet verhaalbaar is. Het kan ook het bedrag zijn waarvoor aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij failliet gaat of haar verplichtingen niet nakomt. Verbonden partijen voeren vaak beleid uit dat we in principe ook in eigen beheer kunnen doen. We mandateren die verbonden partijen als het ware, maar houden wel de eindverantwoordelijkheid voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de programma’s.

De paragraaf Verbonden partijen bevat een toelichting op hoe we als gemeente omgaan met het vraagstuk 'grip op samenwerking' en een overzicht van alle verbonden partijen.

Grip op samenwerking

Het vraagstuk ‘grip op regionale samenwerking’ ten aanzien van verbonden partijen in het bijzonder staat hoog op de agenda van gemeenteraad, college en onze interne organisatie. Op verschillende manieren werken we hieraan:

  • Het uitgangspunt is 'samenwerken vanuit een zelfstandig Oegstgeest'. Waar logisch en waardevol breiden we de regionale samenwerking uit, met als hoofddoel de zelfstandigheid van Oegstgeest. Binnen de Leidse regio willen we inzetten op samenwerking met andere gemeenteraden voor de kaderstelling en de controle op de samenwerkingsverbanden. We zetten ons in om samenwerkingsverbanden die elkaar overlappen zoveel mogelijk te stroomlijnen en dubbelingen te voorkomen, waarbij we ook kijken naar wat lokaal kan.

  • Elk voorjaar kan de gemeenteraad een zienswijze uitbrengen op de ontwerpbegrotingen van verschillende Gemeenschappelijke Regelingen. Dit gebeurt volgens een uniform format. Besluitvorming over het vaststellen van de zienswijzen vindt zoveel mogelijk gelijktijdig plaats.

  • Een middel om te sturen op de financiële kant van GR’en is de Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen Hollands Midden (FKGR). Met deze uniforme financiële taakstellende uitgangspunten dienen alle GR’en rekening te houden bij het opstellen van hun nieuwe begroting. Voor de begrotingen van de GR'en voor 2026 heeft de werkgroep FKGR geadviseerd om een taakstelling van 6% aan te houden. Het college heeft dit advies bekrachtigd en overgenomen.

  • Sturing op kosten door middel van regionale samenwerking is en blijft een belangrijke prioriteit voor het college en de gemeenteraad. De gemeenteraad dringt in toenemende mate aan op reëel begroten en het aangeven van scenario's als er nieuwe lasten worden voorgelegd door verbonden partijen. Hiervoor heeft de gemeenteraad bij de behandeling van de begroting 2024 dan ook een motie aangenomen. In de motie roept de raad op om de lasten niet meer te laten stijgen dan 5% in 2025 ten opzichten van de begrotingen 2024. Deze oproep heeft het college eind 2023 dan ook kenbaar gemaakt in de bestuurlijke overleggen van de betrokken GR'en. Ze heeft dit ook breed gecommuniceerd met alle betreffende gemeenteraden en hun afvaardiging in de besturen van de GR'en.

  • Regelmatig ontvangt de gemeenteraad een mondelinge of schriftelijke terugkoppeling door portefeuillehouders van bestuurlijke overleggen van samenwerkingsverbanden. Ook nemen de GR'en zelf initiatief om de raden meer te betrekken, bijvoorbeeld door themabijeenkomsten of door de raden tijdig in de gelegenheid te stellen inbreng te geven voor de kadernota.

  • De commissie Regiozaken houdt zich bezig met strategische hoofdlijnen van regionale samenwerking. Daarnaast bespreekt deze commissie de ontwikkelingen in de Leidse regio.

Overzicht bijdragen verbonden partijen

Verbonden partij

Bijdrage Oegstgeest

x 1.000

begroot 2024

werkelijk 2024

1. Hecht

1.778

1.852

2. Holland Rijnland Samenwerkingsverband

364

311

3. Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

633

710

4. Veiligheidsregio Hollands Midden

1.697

1.697

5. Werkvoorzieningschap Kust-, Duin- en Bollenstreek

655

810

6. Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)

409

442

7. Service-organisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ)

194

194

8. Rekenkamer WVOLV

35

32

9. Nv Bank Nederlandse Gemeenten

n.v.t.

n.v.t.

10. Alliander nv

n.v.t.

n.v.t.

11.. Dunea nv

n.v.t.

n.v.t.

12. Vof Oegstgeest aan de Rijn

n.v.t.

n.v.t.

13. Stichting Leiden Bio Science Park

n.v.t

n.v.t.

Totaal

5.765

6.048

Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

1

Hecht (voorheen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden)

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

Hecht (voorheen RDOG), met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden, bureau GHOR Hollands Midden en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Hollands Midden, heeft ten doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg.
Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers bestuur. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 18 leden van de 18 gemeenten in de regio Hollands Midden. Een lid komt uit de gemeente Oegstgeest. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 7 leden.

Financieel belang

Een jaarlijkse bijdrage op basis van het aantal inwoners en kinderen. Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

1-1-2024

31-12-2024

(conceptcijfers)

Eigen vermogen

648

89

Vreemd vermogen

39.866

51.394

Resultaat

179

Risico's

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.


Naast de basisdienstverlening zet de GGD, onder toezicht van het CJG, preventieve aanvullende diensten in. In 2024 heeft Hecht zich voorbereid op de overgang van bureau GHOR Holland Midden naar de Veiligheidsregio. Deze overgang is vanaf 1 januari 2025 gerealiseerd. Het programma Hecht 24 is dit jaar afgesloten en de definitieve rapportage hierover is opgeleverd. Ook heeft Hecht een nieuw productenboek opgesteld . Op basis hiervan en als reactie op het advies van de FKGR 6% te bezuinigen is Hecht in 2024 met de gemeenten in gesprek gegaan over de uit te voeren taken en mogelijkheden voor bezuiniging (takendiscussie) hierover neemt het AB van Hecht in 2025 een besluit.  Hecht gaat werken/wil in gezamenlijkheid werken aan een langere termijnvisie om beter aan te kunnen aanhaken op toekomstige maatschappelijke ontwikkelen.

Meer informatie: https://wijzijnhecht.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 4 Sociale infrastructuur

2

Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland (inclusief regionaal investeringsfonds en Regionaal Bureau Leerrecht)

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (GR)

Doelstelling/publiek belang

Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers bestuur. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 26 leden waarvan 2 leden afkomstig uit de gemeente Oegstgeest. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 7 leden en vanuit de Leidse regio is de gemeente Leiden vertegenwoordigd met 2 leden.

Financieel belang

Een jaarlijkse bijdrage op basis van het aantal inwoners. Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

1-1-2024

31-12-2024

(conceptcijfers)

Eigen vermogen

1.148

1.018

Vreemd vermogen

34.844

33.169

Resultaat

79

Risico's

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

De 13 deelnemende gemeenten hebben de inhoudelijke agenda 2019-2023 opgesteld die de leidraad vormt voor de gezamenlijke ambities en opgaven. Daarnaast is in 2022 het Werkprogramma 2022-2026 vastgesteld, waarin de activiteiten die Holland Rijnland de komende vier jaar wil oppakken worden behandeld. Ook dienen gemeenten – indien relevant – financiële middelen en capaciteit te leveren om de speerpunten uit de Inhoudelijke agenda en diverse regionale uitvoeringstaken te realiseren.

Per 1 januari 2023 is de jeugdhulp ondergebracht in de GR Service Organisatie Zorg (voormalige TWO Jeugdhulp). De looptijd van het HOV-netwerk ZHN en Vitalisering Greenport Duin- en Bollenstreek is naar aanleiding van de tussenevaluatie uit 2020 verlengd tot 2027. Meer informatie: www.hollandrijnland.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 1 Natuur en landschap, Programma 2 Verkeer en infrastructuur, Programma 3 Wonen en werken & Programma 4 Sociale infrastructuur

3

Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Vestigingsplaats

Rechtsvorm

Leiden

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

De Omgevingsdienst staat voor duurzaamheid en het bewaken en verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving in de regio Holland Rijnland. Dit doet zij door vergunningsverlenings-, toezichts-, handhavings- en adviestaken uit te voeren. De Omgevingsdienst geeft milieubeschikkingen namens gemeenten, ziet toe op naleving van milieuwetgeving, geeft milieuadvies aan gemeenten en informeert inwoners en bedrijven op het gebied van milieu.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het algemeen en dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur stelt jaarlijks de stemverhouding vast. De stemverhouding staat in verhouding met de gemeentelijke bijdrage. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden, geen van hen komt uit Oegstgeest. Het algemeen bestuur bestaat uit 26 leden, waarvan twee bestuursleden afkomstig zijn uit Oegstgeest.

Financieel belang

Een jaarlijkse bijdrage op basis van uren. Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten en door taakstelling veroorzaakte frictiekosten.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat

1-1-2024

2.206

14.432

31-12-2024(conceptcijfers)

1.702

13.536

343

Risico's

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Met de Omgevingswet in het vooruitzicht moet de ODWH inspelen op nieuwe wensen van opdrachtgevers. Het bestuur van de ODWH werkt aan een nieuwe ontwikkelrichting van de dienst. Meer informatie: www.odwh.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 1 Natuur en landschap

4

Veiligheidsregio Holland Midden

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

De Veiligheidsregio behartigt, op grond van de vastgestelde gemeenschappelijke regeling, de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen:
• De brandweerzorg.
• Het inrichten en in stand houden van de gemeenschappelijke meldkamer.
• De geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.
• De multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing.
• De samenwerking bij de gemeentelijke crisisbeheersing en rampenbestrijding.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers bestuur. De 19 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit zeven burgemeesters en een voorzitter, de burgemeester van de gemeente Leiden. Per september 2022 is de burgemeester van Oegstgeest ook lid van het Dagelijks Bestuur.

Financieel belang

Een jaarlijkse bijdrage op basis van een binnenregionale verdeelsleutel (de Cebeon-norm).

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

6.511

70.565


31-12-2024

n.n.b

n.n.b

n.n.b.

.

Risico's

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

In maart 2024 is het Regionaal Beleidsplan VRHM 2024-2027 vastgesteld door het Algemeen Bestuur (welke in november 2023 in de commissie is besproken). Een nieuw onderdeel aan de Veiligheidsregio in 2025 is de Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR)-component. Tot 2025 maakte deze component deel uit van de bijdrage aan Hecht. Door de uitvoering van de taak Geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen (GHOR) is er een relatie tussen de Veiligheidsregio Hollands Midden (beleid) en de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (uitvoering).


Meer informatie: www.vrhm.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 4 Sociale infrastructuur

5

Werkvoorzieningschap Kust-, Duin- en Bollenstreek

Vestigingsplaats

Voorhout

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

De GR heeft voert op een bedrijfsmatig verantwoorde wijze taken van en voor de deelnemende gemeenten uit op het terrein van gesubsidieerde arbeid. Voor de gemeente Oegstgeest voert de KDB de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur. De GR heeft 7 deelnemende gemeenten. Alle 7 gemeenten hebben een stem die even zwaar meetelt. Vanuit Oegstgeest is er één bestuurslid afgevaardigd in het Algemeen Bestuur.

Financieel belang

Het Rijk subsidieert, per geïndiceerde WSW deelnemer, de Sociale werkvoorziening. Deze subsidie is ontoereikend. Gemeenten leveren daarom jaarlijks een aanvullende bijdrage die grotendeels gebaseerd is op het aantal deelnemers in verhouding tot het totaal. De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk aansprakelijk voor de tekorten in de GR.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

4.736

2.595

31-12-2024

5.266

5.214

-71

Risico's

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

De gemeente Oegstgeest neemt – net als Wassenaar – alleen deel aan de module WSW sinds de invoering van het modulesysteem binnen de GR KDB in 2018. De gemeente Oegstgeest heeft voor de uitvoering van de Participatiewet, zoals de diensten beschut werk en re-integratie, gekozen om samen te werken in de Leidse regio met DZB. In het bestuur van de GR KDB heeft Oegstgeest wel stemrecht over de ontwikkelingen met betrekking tot de andere modules. Hierdoor kan Oegstgeest invloed uitoefenen op gehele GR KDB.

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 4 Sociale infrastructuur

6

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen . De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook bepaalt de BSGR de hoogte van de Woz-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten.

Aard van de samenwerking

Gezamenlijke uitvoering van heffing en inning

Lokale beleidsruimte

De gemeente Oegstgeest bepaalt zelf de tarieven en het beleid rondom kwijtschelding etc.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 12 leden, waarvan 1 lid afkomstig van de gemeente Oegstgeest. Het dagelijks bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig van de gemeente Oegstgeest.

Samenwerkingspartners

Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude.

Financieel belang

Een jaarlijkse bijdrage volgens een in de begroting opgenomen verdeelsleutel. De deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

1.446

11.196


31-12-2024 (conceptcijfers)
1.422

17.662

576

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Overige informatie

Het algemeen bestuur wil de huidige vorm van de BSGR consolideren en waar mogelijk groeien. Deze groei moet zitten in een verdere optimalisatie van de prijs-kwaliteitverhouding, het aantal deelnemers en 'groei' op het gebied van marketing en profilering van de BSGR - 'be good and tell about it'. Bij de ontwikkelingen en groei moet indachtig gehouden worden dat de BSGR primair een maatschappelijke organisatie is die 'dienend' is richting haar deelnemers en burgers. Basiswaarden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en billijkheid staan daarbij voorop. Meer informatie: www.bsgr.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 5 Bestuur & Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen

7

Service-organisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ)

Vestigingsplaats

Leiden.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (GR).

Doelstelling/publiek belang

De regeling draagt zorg voor de inkoop en het contractbeheer van gespecialiseerder jeugdhulp in het Holland Rijnland regio. Het gaat om: (a) Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader (b) Gespecialiseerde jeugdhulp.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur: Het bestuur is een samenwerking van alle gemeenten uit de Holland Rijnland jeugdhulp regio en telt evenveel leden. Dit zijn alle portefeuillehouders jeugd. In elke bestuurscommissie is het college van B&W vertegenwoordigd.

Jaarlijkse bijdrage

n.n.b.

Financieel belang

De deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Geprognosticeerde kerncijfers

(bedragen x 1.000)

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

163

7.047

31-12-2024

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

­

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waarvoor we maatregelen moeten treffen.

Overige informatie

De SOZ werkt samen met de gemeenten in de regio aan de inkoop, en het contractmanagement van gespecialiseerde jeugdhulp en de zorg voor jeugdzorg in het gedwongen kader. In 2024 breidde de SOZ haar dienstverlening uit met de gemeente Voorschoten, die zich aansloot voor de inkoop van specialistische jeugdhulp. Naast de primaire diensten van de SOZ heeft zij zich in 2024 ingezet ter ondersteuning in het traject van de  Bestuurlijke Taskforce Gespecialiseerde Jeugdhulp in Holland Rijnland. In 2025 zal zij bijdragen aan het uitvoeren van de uitkomsten uit deze taskforce.

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 4 Sociale infrastructuur

8

Rekenkamer WVOLV

Vestigingsplaats

Voorschoten

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (GR).

Doelstelling/publiek belang

De regeling behartigt op effectieve en efficiënte wijze de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de taken van de rekenkamer, zoals genoemd in de Gemeentewet.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur. Het bestuur is een samenwerking van de deelnemende gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg.

Financieel belang

De deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

01-01-2024 (25-4-2024)

n.n.b.

n.n.b.

31-12-2024

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waarvoor we maatregelen moeten treffen.

Overige informatie

www.rekenkamerwvolv.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 5 Bestuur

Vennootschappen

9

Nv Bank Nederlands Gemeenten

Vestigingsplaats

Den Haag

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Doelstelling/publiek belang

De Bank Nederlands Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

De raad van bestuur en de directie bestaan beide uit drie leden waarvan geen leden afkomstig zijn uit Oegstgeest. De gemeente is aandeelhouder.

Financieel belang

De gemeente Oegstgeest heeft 46.059 aandelen in de BNG tegen een nominale waarde van 2,50. Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een nv. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

4.721.000

110.819.000

31-12-2024

4.777.000

123.164.000

294.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Overige informatie

www.bng.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 7 Algemen dekkingsmiddelen

10

Alliander nv

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Doelstelling/publiek belang

Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.

Bestuurlijk belang

De raad van bestuur bestaat uit drie leden, waarvan er geen afkomstig zijn uit Oegstgeest. De gemeente Oegstgeest is aandeelhouder.

Financieel belang

Het aantal aandelen is 497.748 tegen een nominale waarde van 5. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd.

Conform onze waarderingsgrondslagen staan de aandelen op de balans tegen kostprijs ad 160.048. Jaarlijks keert Alliander circa 42% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de N.V.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat

1-1-2024

4.749.000
6.897.000

31-12-2024

6.038.000
6.918.000
976.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Overige informatie

www.alliander.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 7 Algemen dekkingsmiddelen

11

Dunea nv

Vestigingsplaats

Zoetermeer

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Doelstelling/publiek belang

Dunea produceert en levert aan ruim 1,3 miljoen klanten goed en betrouwbaar drinkwater, in het westelijk deel van Zuid-Holland.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit één lid dat niet afkomstig uit Oegstgeest. De gemeente is aandeelhouder.

Financieel belang

De gemeente heeft 73.286 aandelen tegen een nominale waarde van 5. In 2018 is het aandelenbezit uitgebreid op basis van het inwoneraantal. Conform onze waarderingsgrondslagen staan de aandelen op de balans tegen kostprijs ad 315.404. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de nv. Dunea keert geen dividend uit.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

258.451

300..858

31-12-2024

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Risico's

Website

Overige informatie

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

www.dunea.nl

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 7 Algemen dekkingsmiddelen

12

Vof Oegstgeest aan de Rijn

Vestigingsplaats

Oegstgeest

Rechtsvorm

Vennootschap onder firma

Doelstelling/publiek belang

Het ontwikkelen en realiseren van het plangebied Nieuw-Rhijngeest, deelplan Oegstgeest aan de Rijn.

Bestuurlijk belang

De gemeente is vennoot en heeft een belang van 50%.

Financieel belang

De gemeente Oegstgeest treedt samen met samenwerkingspartner BPD op als vennoot in een vennootschap onder firma. De gemeente is 50% eigenaar van de vof. De vof heeft een sluitende grondexploitatie.

Kerncijfers

Bedragen x 1.000

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1-1-2024

1.140

3.808

31-12-2024

1.306

2.812

166

Risico's

Er zijn materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. Er wordt een risicodekking opgenomen in de Risicoreserve Grondexploitaties. Dit wordt gerapporteerd in het Meerjarenprogramma Grondexploitaties. Zie ook de paragraaf weerstandsvermogen en de paragraaf grondbeleid.

Overige informatie

De verkoop van woningen in dit gebied verloopt goed. De uitvoering van de grondexploitatie van de vof verloopt volgens plan. De vof stelt haar eigen grondexploitatie vast. De eventuele consequenties van de deelneming staan opgenomen in de begroting. Zie ook de paragraaf weerstandsvermogen en de paragraaf grondbeleid. 

Deze GR heeft een relatie met:

Programma 3 Wonen en economie

Stichtingen

13

Stichting Leiden Bio Science Park

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Stichting

Doelstelling/publiek belang

Het Leiden Bio Science Park toekomstbestendig te maken door het LBSP door te ontwikkelen tot een Innovatie District. Met deze doorontwikkeling zal de aantrekkelijkheid voor vestiging toenemen bij (inter-) nationale bedrijven.

Bestuurlijk belang

De wethouder Economie heeft zitting in het bestuur van de stichting. Voorbereidingen worden getroffen om de leden van het bestuur over te laten gaan naar de Raad van Toezicht.

Financieel belang

De financiële bijdragen die de gemeente zal voldoen, zijn geen investeringen die worden geactiveerd op de gemeentelijke balans of garantstellingen. De betalingen zijn tegenprestaties voor opdrachten. De stichting ontvangt subsidies, partnerbijdragen en overige bijdragen.

Kerncijfers

Niet van toepassing. Dit is een samenwerkingsverband op grond van een overeenkomst; er is geen sprake van een eigenstandige organisatie.

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Overige informatie

Deze stichting heeft een relatie met:

Programma 3 Wonen en economie