PDF Opties

Overhead, bedrijfsvoering en vennootschapsbelasting (vpb)

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Afdeling

Overhead

E.R. Jaensch/M.E. Huizing

Bedrijfsondersteuning

Vennootschapsbelasting

M.E. Huizing

Bedrijfsondersteuning

Onvoorzien

M.E. Huizing

Bedrijfsondersteuning

Waar dit programma over gaat­

Met de bedrijfsvoering ondersteunen we de beleidsteams bij de uitvoering van hun werk, zodat zij voor onze inwoners en bedrijven resultaten kunnen bereiken. We werken aan het continu verbeteren van de bedrijfsvoerings- en primaire processen. Bij het uitvoeren van lokale en wettelijke inspanningen richten we ons op de samenwerking met onze collega's van de gemeentelijke organisaties in de Leidse regio: we maken steeds meer gebruik van elkaars expertise. Dat doen we bijvoorbeeld op het gebied van informatiemanagement en -veiligheid, zaakgericht werken en project- en portfoliomanagement, in Servicepunt71-verband. Een van de vraagstukken die dat met zich meebrengt is wat de strategische doelstelling van deze samenwerking is en tot welk resultaat deze samenwerking uiteindelijk moet leiden.

In het programma Overhead benoemen we ook onze ondersteunende taken. Dit gaat om bedrijfsvoeringstaken op het vlak van Financiën, HRM, Juridische zaken, Inkoop, Facilitaire zaken en ICT (waaronder Informatiemanagement, gegevens- en applicatiebeheer en per 2021 documentatie- en informatievoorziening. Deze voeren we uit in samenwerking binnen Servicepunt71. Communicatietaken blijven in de gemeente belegd.

Programmadoelstelling­

De organisatie in staat stellen inhoudelijke doelen voor de gemeente en gemeenschap te realiseren door op een effectieve en efficiënte manier op het gebied van bedrijfsvoering te ondersteunen.

Beleidsthema Overhead

Subdoelen en behaalde resultaten

Directie en control

Subdoel 1

De interne beheersing van de financieel bedrijfskritische processen is op orde.

Resultaat

De laatste financieel bedrijfskritische processen zullen worden geactualiseerd. Jaarlijks wordt een intern controleplan opgesteld en wordt gerapporteerd in een integrale rapportage over de bevindingen. Op deze wijze wordt grip gehouden welke actiepunten en nog open staan. Er zijn stappen gezet om te komen tot een actuele integrale analyse van de frauderisico’s.

Subdoel 2

We zijn voorbereid op de invoering vanaf het boekjaar 2021 van de verplichte rechtmatigheidscontrole door het college van burgemeester en wethouders.

Resultaat

De rechtmatigheidsverantwoording wordt niet eerder ingevoerd dan voor het boekjaar 2022. Op basis van de huidige inrichting van de interne beheersing zal de gemeente Oegstgeest naar verwachting in staat zijn om deze rechtmatigheidsverantwoording op te stellen. De opzet van de rechtmatigheidscontrole is reeds in het college besproken.

Gemeentelijke huisvesting

Subdoel

Het gemeentehuis en de gemeentewerf worden planmatig beheerd en onderhouden.

Resultaat

In 2020 en 2021 heeft er grootschalig onderhoud aan het gemeentehuis plaatsgevonden, waaronder buitenschilderwerk, markiezen, zonwering en reiniging van het ventilatiesysteem. Verder is de inbraakinstallatie vervangen en zijn er zonnepanelen op de gemeentewerf aangebracht.

Bedrijfsondersteuning

Subdoel 1

We hebben onze archieven (digitaal) op orde, dit blijkt uit de inspectieverslagen van onze archieven.

Resultaat

De fysieke archieven zijn in 2021 gedigitaliseerd. Digitalisering van de bouwarchieven van na 2010 is uitgesteld vanwege capaciteitsgebrek. Het statisch archief is overgebracht naar Erfgoed Leiden en omstreden (ELO). Conform de aanbevelingen uit de inspectieverslagen hebben we werkapplicaties op ons zaaksysteem aangesloten en trainen we (nieuwe) medewerkers in het werken met dat zaaksysteem.

Subdoel 2

We hebben onze informatievoorziening op orde.

Resultaat

In 2021 hebben we zaakgericht werken verder ontwikkeld. Het regionale project verloopt volgens planning. Daarnaast is het sociaal domein nu ook aangesloten op het zaaksysteem.

Subdoel 3

Inwoners, organisaties en partners zijn op tijd voorzien van relevante informatie. Zij weten waar de gemeente aan werkt en wat dat voor hen betekent.

Resultaat

We hebben inwoners, organisaties en ondernemers goed geïnformeerd via bekende kanalen zoals het Gemeentenieuws in de krant, de website, de digitale nieuwsbrief en onze sociale media. Bij lokale werkzaamheden kozen we voor een bewonersbrief of projectnieuwsbrief. In 2021 hebben we een extra impuls gegeven aan de inzet van sociale media om onze informatievoorziening te versterken en de mate van interactie te vergroten. We hebben daarvoor een social mediastrategie opgesteld en zijn in september 2021 gestart met de uitvoering daarvan. De nieuwe aanpak is bijvoorbeeld terug te zien in de filmpjes en polls bij GFT-scheiding en korte vragenlijst bij de Veiligheidsmonitor.

Subdoel 4

We hebben inzicht in wat er speelt in de Oegstgeester samenleving.

Resultaat

We hebben dagelijks bijgehouden wat er speelt in de media en op de sociale media en hebben deze informatie gebruikt om goed in te spelen op signalen en vragen uit het dorp. Het Klant Contact Centrum (KCC), de webredactie en Communicatie zijn intensiever samen gaan werken. Er is bijvoorbeeld twee keer per week afstemming over veelgestelde vragen, lopende en komende ontwikkelingen. Zo werken we beter en structureel samen aan een uniforme, correcte en volledige informatievoorziening voor ieder kanaal. Er is in 2021 extra aandacht besteed aan de kennisbank die het KCC gebruikt om telefonische vragen van inwoners direct te beantwoorden.

In het voorjaar van 2021 is door de gemeente Oegstgeest een peiling gehouden onder inwoners over diverse actuele gemeentelijke beleidsonderwerpen, de zogenaamde Inwonersenquête. Dit onderzoek wordt iedere twee jaar gehouden. Daarnaast is het nieuwe digitale burgerpanel ingericht en gaven bij de eerste vragenlijst eind 2021 491 inwoners hun mening over afvalinzameling en -scheiding (project VANG). Naar verwachting worden deelnemers aan het digitale burgerpanel de komende jaren drie keer per jaar benaderd om hun mening te geven.

Subdoel 5

We hebben een duurzame dialoog met onze omgeving. Gesprekspartners zijn op tijd bij plannen en projecten betrokken en worden gestimuleerd om zelf initiatieven te nemen.

Resultaat

Het digitale Doe Mee Platform, waar inwoners kunnen reageren op plannen en hun mening kunnen delen, is inmiddels een vast onderdeel van de communicatie en participatie. In 2021 werd het platform benut voor participatie bij 13 projecten van diverse grootte en abstractieniveau. Van de keuze voor een aan te planten boomsoort tot input voor het ambitiedocument omgevingsvisie en het voorkeursscenario voor de nieuwbouw van de Gevers-Deutz Terweeschool. Het platform heeft inmiddels 971 geregistreerde deelnemers (januari 2022). De uitbreiding van het platform met een vaste ingang voor initiatiefnemers staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.

Subdoel 6

We borgen de continuïteit en kwaliteit basisregistraties BAG/BGT/WKPB.

Resultaat

De regionaal gebruikte applicatie wordt toegepast conform het vastgelegd proces. De kwaliteit van de administraties is gemeten via Landelijke ENSIA-audits.

Subdoel 7

De juridische kwaliteit van de processen en diensten in Oegstgeest voldoet aan vooraf gestelde doelen

Resultaat

Servicepunt71 heeft de reguliere juridische ondersteuning conform afspraak geleverd. Vanwege interne personele omstandigheden is er geen kwaliteitsplan opgeleverd.

Kredieten

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Vv telefonie 2016

Dit project is na 2016 regionaal opgepakt en loopt nu onder de noemer ‘project digitalisering telefonie’. Het gaat hierbij om de vervanging van onze Mitel-centrale.

VV verwarmingsinstallaties 226 kW

Investeringskrediet doorschuiven naar 2022. Een verkennend onderzoek m.b.t. verduurzaming i.c.m. vervanging uitgevoerd. Nader specialistisch onderzoek thans in uitvoering. Planning aanbesteding medio 2022.

Afsluiten

DDB en aanschaf agenderen.nl

Project uitgevoerd, restant krediet € 1.000

Vervanging brandmeldinstallatie

Project afgerond, kleine overschrijding met € 2.000

VV zonwering; uitvalscherm, elektr.

Project afgerond, restant krediet € 48.000

Vv Inbraakalarminstallatie

Project afgerond, restant krediet € 5.000

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 2020

Project afgerond, overschrijding met € 13.000

BO Audio visuele middelen vergaderzalen

Krediet is niet besteed, financiering verloopt via de exploitatie omdat sprake is van een lease overeenkomst

Beleidsthema Vennootschapsbelasting

Voor de opbrengsten uit de verkoop restafval (papier, glas, metaal) is er sprake van Vpb-plicht. Dit betreffen slechts kleine inkomsten. In 2021 hebben we teveel betaalde Vpb 2017 t/m 2020 van de belastingdienst terugontvangen. Over de negatieve grondexploitatie 2021 hoeft geen vennootschapsbelasting afgedragen te worden.

Beleidsthema Onvoorzien

In de begroting was een bedrag van € 34.431 begroot voor onvoorziene uitgaven. Deze post is met toestemming van de toezichthouder bij de voorjaarsnota geschrapt. Onvoorziene uitgaven worden bij de voorjaarsnota en najaarsnota gemeld en verrekend met de Algemene reserve

Baten en lasten Overhead, bedrijfsvoering en vennootschapsbelasting (vpb)

Wat heeft het gekost?

6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2020

Begroting
2021

Wijziging
Begroting

Begroting 2021
na wijziging

Rekening
2021

Verschil
2021

Beleidsthema Overhead

Lasten

9.406

8.527

657

9.184

9.094

90

Baten

-300

-8

-6

-14

-154

140

Saldo

9.106

8.518

651

9.170

8.940

230

Beleidsthema Vpb

Lasten

-4

1

0

1

-21

21

Baten

-1

0

0

0

0

0

Saldo

-5

1

0

1

-21

21

Beleidsthema Onvoorzien

Lasten

0

34

-34

0

0

0

Baten

0

0

0

0

0

0

Saldo

0

34

-34

0

0

0

Programma

Lasten

9.402

8.562

623

9.185

9.073

111

Baten

-301

-8

-6

-14

-154

140

Saldo van baten en lasten

9.101

8.553

617

9.170

8.919

251

Reserves

Toevoeging

150

125

100

225

225

0

Onttrekking

-395

-295

-68

-363

-363

0

Mutaties reserves

-245

-170

32

-138

-138

0

Resultaat

8.856

8.383

649

9.032

8.781

251

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Overhead

Toelichting lasten:

De lichte onderschrijding komt met name door een voordeel op wachtgelden en frictiekosten.

Toelichting baten:

Hogere baten ad € 73.000 - Betreft de inzet van een sociaal makelaar en projectleider "samen tegen eenzaamheid" (een overheveling van salarisbudget naar projectbudget) .

Hogere baten ad €48.000 - Bijdrage vanuit de regio voor regionale inzet van een kwaliteitsmedewerker Jeugdprogramma. Werkgeverschap wordt door Oegstgeest opgepakt, maar de gemeenten Leidse regio dragen hier elk hun steentje aan bij.

Hogere baten ad € 23.000 - Rijksbijdrage instandhoudingssubsidie voor het monumentale gemeentehuis van de rijksdienst voor cultureel erfgoed.

Vpb

Toelichting lasten:

We hebben een teruggave ontvangen over de jaren 2017 t/m 2020 (voordeel € 21.000).

Toelichting baten:

N.v.t.

Onvoorzien

Toelichting lasten

N.v.t.

Toelichting baten

N.v.t.

Verrekening reserves programma 6
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2020

Begroting
2021

Wijziging
Begroting

Begroting 2021
na wijziging

Rekening
2021

Verschil
2021

Reserve Organisatieontwikkeling

Toevoeging

0

0

100

100

100

0

Onttrekking

-341

0

0

0

0

0

Saldo

-341

0

100

100

100

0

Reserve Frictiekosten

Toevoeging

150

125

0

125

125

0

Onttrekking

-53

-295

-68

-363

-363

0

Saldo

97

-170

-68

-238

-238

0

Totaal

Toevoeging

150

125

100

225

225

0

Onttrekking

-395

-295

-68

-363

-363

0

Verrekening reserves programma 6

-245

-170

32

-138

-138

0

Toelichting op de financiële afwijkingen reserves

Geen afwijkingen.

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Servicepunt71

Servicepunt71 zorgt voor de interne bedrijfsvoering van Oegstgeest. Het servicepunt

zorgt voor continuïteit en vermindert daarmee de kwetsbaarheid van onze organisatie.

Ook verhoogt het de kwaliteit van bedrijfsvoeringsprocessen en de professionaliteit van

de medewerkers.