1. Inleiding
Naast de algemene uitkering via het Gemeentefonds heeft de gemeente inkomsten uit lokale heffingen. De gemeenteraad mag alleen een heffing in werking stellen als de Gemeentewet of een andere specifieke wet zoals de Wet Milieubeheer (afvalstoffenheffing) dat toestaat.
De lokale heffingen kunnen grofweg in drie categorieën worden ingedeeld:
De bestemmingsheffingen en de retributies mogen niet meer dan kostendekkend zijn. Ten behoeve van de berekening van de dekking zijn ook de interne verrekeningen en overige opbrengsten die niet tot de heffingen behoren opgenomen. Hierdoor sluit het overzicht van de opbrengsten, dat alleen bestaat uit de opbrengsten van de diverse heffingen niet aan met de overzichten van de kostendekking.
Als aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat toch een meeropbrengst is gerealiseerd, moet dit voor egalisatie in de toekomst in een voorziening (bestemmingsheffingen) of bestemmingsreserve (retributies) worden gestort.
De voorliggende paragraaf bevat een verplichte passage over de kostendekkendheid van de lokale heffingen en betreft de volgende onderdelen: rioolheffing, afvalstoffenheffing, en de leges.
2. Belastingsamenwerking Gouwe - Rijnland (BSGR)
De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ), de heffing van lokale belastingen, rechten en de invordering is sinds 2011 ondergebracht bij de BSGR. BSGR heft de volgende belastingsoorten
Belastingplichtigen ontvangen via de BSGR één gecombineerd aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen en de heffingen. Met de BSGR zijn afspraken gemaakt en deze zijn in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. Beleidsmatige zaken voert de gemeente uit, zoals het opstellen van de belastingverordeningen en het vaststellen van de tarieven. De uitvoering ligt bij het BSGR. Met de BSGR wordt regelmatig overleg gevoerd. De afhandeling van bezwaarschriften en de kwijtscheldingsregeling zijn eveneens bij de BSGR belegd.
3. Bedrijven investeringszone
Oegstgeest heeft een Bedrijven investeringszone (BIZ). De BIZ wordt geheven en is een financieringsinstrument voor een in te stellen en te beheren ondernemersfonds.
Na vaststelling van het plan en het in rekening te brengen bedrag int de gemeente de BIZ-gelden via de BSGR bij de ondernemers. De opbrengsten worden na ontvangst minus de kosten naar de BIZ vereniging overgemaakt. Aan opbrengsten is € 49.000 verantwoord.
4. Precariobelasting kabels en leidingen
Sinds 1 juli 2017 is een Wet van kracht die de precariobelasting op netwerken van nutsbedrijven met ingang van 1 januari 2022 afschaft. Tot dat moment mag de gemeente de precariobelasting heffen naar het tarief van 2016. 2021 is dus het laatste jaar dat deze belasting is geheven. Inclusief een opbrengst van voorgaande jaren van € 185.000 bedraagt de opbrengst in 2021 ruim € 2 mln.
5. Kwijtscheldingen
Minder-draagkrachtigen in de gemeente kunnen op verzoek voor de belastingsoorten, onroerende zaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing kwijtschelding aanvragen. In 2021 heeft de BSGR, namens de gemeente, aan 823 belastingplichtigen (in 2020 aan 838 belastingplichtigen) kwijtschelding verleend voor een bedrag van € 198.500 (in 2020 € 195.000).
6. Bezwaar- en beroepschriften
In totaal zijn via de BSGR 983 bezwaarschriften in 2021 ingediend (tegen 987 in 2020), waarvan er 823 geheel of gedeeltelijk zijn toegekend.
7. Lokale lastendruk en vergelijking
De lokale lastendruk wordt uitgedrukt in de gemiddelde woonlasten van de huishoudens. Hierin worden de lasten van de onroerende zaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing meegenomen. In de onderstaande tabel is een verdeling gemaakt van de eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. Het landelijk gemiddelde met betrekking tot de WOZ waarde op peildatum van 1-1-2021 bedraagt € 309.000 (Coelo Atlas lokale lasten 2021), in het jaar daarvoor € 286.000. De gemiddelde WOZ-waarde in Oegstgeest bedraagt € 460.317. De gemeente Oegstgeest zit qua gemiddelde lastendruk voor een meerpersoonshuishouden in de middenmoot van de regio, zoals blijkt uit de onderstaande tabel.
Eigenaar bewoner 2020 | Eigenaar bewoner 2021 | Eigenaar bewoner 2020 | Eigenaar bewoner 2021 | Eigenaar bewoner 2020 | Eigenaar bewoner 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Gemeente (bron Coelo 2021) | 1 pers h | 1 pers h | 2 pers h | 2 pers h | meerpers h | meerpers h |
Katwijk | € 626 | € 648 | € 725 | € 752 | € 725 | € 752 |
Noordwijk | € 647 | € 791 | € 890 | € 920 | € 765 | € 920 |
Waddinxveen | € 789 | € 833 | € 804 | € 848 | € 820 | € 863 |
Zoeterwoude | € 813 | € 834 | € 819 | € 839 | € 824 | € 845 |
Leiden | € 641 | € 683 | € 759 | € 813 | € 877 | € 944 |
Teylingen | € 716 | €594 | € 716 | € 614 | € 890 | € 614 |
Leiderdorp | € 755 | € 799 | € 897 | € 920 | € 981 | € 982 |
Oegstgeest | € 914 | € 930 | € 1.040 | € 1.011 | € 1.040 | € 1.096 |
Gouda | € 1.032 | € 1.044 | € 1.040 | € 1.058 | € 1.048 | € 1.071 |
Bodegraven Reeuwijk | € 909 | € 914 | € 957 | € 1.011 | € 1.059 | € 1.063 |
Voorschoten | € 1.026 | € 1.058 | € 1.092 | € 1.125 | € 1.092 | € 1.125 |
Wassenaar | € 1.017 | € 1.081 | € 1.161 | € 1.236 | €1.227 | € 1.302 |
Gemiddeld in Zuid-Holland | € 707 | €734 | niet bekend | niet bekend | € 788 | € 824 |
Gemiddeld in Nederland | € 705 | € 737 | niet bekend | niet bekend | € 776 | € 811 |
8. Inkomensmaatstaf OZB korting algemene uitkering
Binnen de algemene uitkering wordt rekening gehouden met een korting, die wordt bepaald op basis van de omvang van de WOZ waarden binnen de gemeente. Voor het jaar 2021 is deze korting € 4.586.547. De opbrengsten voor woningen en niet woningen zijn bij elkaar € 7.888.760. Het kortingspercentage daalt naar 58,14% (was 61,4% in de rekening 2020).
(in € x € 1.000) | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
OZB opbrengsten | 7.263 | 7.964 | 7.896 |
Korting algemene uitkering | 4.505 2.758 | 4.655 3.309 | 4.587 3.309 |
Percentage | 62,0% | 58,5% | 58,1% |
9. Opbrengsten
Onderstaand worden de opbrengsten van de diverse heffingen over het boekjaar 2021 verantwoord.
NB: in de onderstaande tabel zijn de begrote bedragen 2021 na wijziging opgenomen. In de tabellen onder 10. Realisatie betreft het de oorspronkelijk begrote bedragen (zie de programmabegroting 2021-2024), daardoor kunnen de bedragen afwijken.
De hieronder opgenomen "leges" bestaan uit bouwleges, secretarieleges, leges kabels, leges APV en leges volkshuisvesting.
Een overzicht van de opbrengsten over de afgelopen drie jarenen de begroting 2021 na wijziging geeft het volgende beeld.
Heffingen (bedragen x € 1.000) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
---|---|---|---|---|---|
OZB woningen | 4,790 | 5.361 | 5.481 | 5.483 | 2 |
OZB niet woningen | 1.826 | 2.079 | 2.483 | 2.413 | -70 |
Rioolheffing | 2.257 | 2.316 | 2.390 | 2.359 | -31 |
Afvalstoffenheffing | 2.793 | 3.363 | 3.495 | 3.473 | -22 |
Toeristenbelasting | 250 | 152 | 135 | 130 | -5 |
Hondenbelasting | 111 | 118 | 133 | 132 | -1 |
Precario | 1.799 | 1.809 | 2.057 | 2.058 | 1 |
Leges | 1.908 | 3.176 | 1.389 | 1.315 | -74 |
Marktgelden (tot 1-7-2020) | 31 | 20 | n.v.t | n.v.t. | n.v.t |
BIZ | 49 | 43 | 47 | 48 | 1 |
Totaal | 15.814 | 18.437 | 17.610 | 17.411 | -199 |
Het nadeel op de OZB niet woningen wordt voornamelijk veroorzaakt door de afwikkeling voorgaande jaren, die helaas lager uitviel dan de eerder aangegeven prognose van de BSGR. De toeristenbelasting is in 2021 lager door de corona pandemie. De gemeente ontving hiervoor compensatie in de algemene uitkering. Daarnaast valt op dat de opbrengst van de (bouw)leges sterk afneemt. In 2020 hadden we een incidentele grote opbrengst vanuit het Bio Science park.
10. Kostendekkendheid berekeningen
In onderstaande overzichten zijn de berekeningen van de kostendekkendheid weergegeven, waarbij de cijfers uit de primaire begroting 2021 zijn opgenomen
Belastingsoort | Realisatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | De kostendekkendheid blijft achter bij de primaire (programma)begroting met name door hogere lasten dan begroot bij de programmabegroting 2021 - 2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afvalstoffenheffing | De afvalstoffenheffing dekt de kosten van de afvalinzameling en de afvalverwerking. Voor het tarief geldt net als voor de rioolheffing het streven naar 100 procent kostendekkendheid. In 2021 is dit niet gerealiseerd. Dekking van het verschil vanuit egalisatievoorziening is niet mogelijk, omdat het saldo van deze voorzieningen € 0 is. Ook hier geldt dat de kostendekkendheid achterblijft bij de (programma)begroting door hogere lasten dan begroot bij de programmabegroting 2021 - 2024 . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toeristenbelasting | Voor de toeristenbelasting hebben we minder opbrengsten gerealiseerd dan geraamd, als gevolg van de corona pandemie. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hondenbelasting | De opbrengsten van de hondenbelasting stijgt licht ten opzichte van 2020. Het fenomeen "coronahond" speelt hier mogelijk een rol in. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Precariobelasting | De opbrengst is nagenoeg gelijk aan de begroting. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leges, Titels I en III | Deze leges bestaan uit de verrichte diensten van de gemeente en hebben betrekking op de Gemeentelijke Basisadministratie en de Burgerlijke stand (secretarieleges). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Titel II | De leges van Titel II hebben betrekking op de verleende WABO vergunningen. De opbrengst bouwleges is ruim € 1,6 mln. lager dan de toegerekende kosten. Een bedrag van € 1.270.610 van dit verschil wordt ten laste gebracht van de reserve WABO, waarmee deze reserve naar € 0 gaat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|