Programma
| L/B | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2021 | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 NATUUR EN LANDSCHAP | Lasten | 6.413 | 5.875 | 1.997 | 7.872 | 7.477 | 395 |
Baten | -3.909 | -3.716 | 44 | -3.672 | -3.747 | 74 | |
Saldo | 2.504 | 2.158 | 2.041 | 4.200 | 3.730 | 469 | |
2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Lasten | 4.257 | 4.462 | 2.495 | 6.957 | 6.717 | 240 |
Baten | -3.271 | -2.521 | 75 | -2.446 | -2.475 | 28 | |
Saldo | 986 | 1.941 | 2.569 | 4.510 | 4.242 | 268 | |
3 WONEN EN ECONOMIE | Lasten | 15.526 | 9.755 | -3.953 | 5.802 | 4.388 | 1.414 |
Baten | -15.708 | -9.027 | 5.293 | -3.734 | -1.841 | -1.893 | |
Saldo | -182 | 728 | 1.340 | 2.068 | 2.546 | -478 | |
4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Lasten | 29.985 | 29.432 | 1.101 | 30.533 | 30.756 | -223 |
Baten | -8.515 | -5.630 | -749 | -6.380 | -7.451 | 1.072 | |
Saldo | 21.470 | 23.802 | 351 | 24.154 | 23.305 | 848 | |
5 BESTUUR | Lasten | 4.041 | 3.917 | 360 | 4.277 | 3.731 | 546 |
Baten | -393 | -183 | 0 | -183 | -463 | 280 | |
Saldo | 3.649 | 3.735 | 360 | 4.094 | 3.267 | 827 | |
6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Lasten | 9.402 | 8.562 | 623 | 9.185 | 9.073 | 111 |
Baten | -301 | -8 | -6 | -14 | -154 | 140 | |
Saldo | 9.101 | 8.553 | 617 | 9.170 | 8.919 | 251 | |
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Lasten | 190 | 268 | -80 | 187 | 602 | -415 |
Baten | -38.968 | -39.780 | -1.918 | -41.698 | -41.978 | 280 | |
Saldo | -38.778 | -39.512 | -1.998 | -41.510 | -41.376 | -134 | |
Totaal | Lasten | 69.813 | 62.270 | 2.542 | 64.813 | 62.743 | 2.070 |
Totaal | Baten | -71.065 | -60.865 | 2.738 | -58.127 | -58.109 | -18 |
TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN | -1.252 | 1.405 | 5.281 | 6.686 | 4.634 | 2.052 | |
RESERVES 1 NATUUR EN LANDSCHAP | Toevoeging | 636 | 0 | 398 | 398 | 441 | -43 |
Onttrekking | -143 | -66 | -1.020 | -1.086 | -1.086 | 0 | |
Saldo | 493 | -66 | -622 | -688 | -645 | -43 | |
RESERVES 2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Toevoeging | 0 | 0 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -540 | -540 | -540 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 2.160 | 2.160 | 2.160 | 0 | |
RESERVES 3 WONEN EN ECONOMIE | Toevoeging | 1.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -485 | -485 | -3.621 | 3.136 | |
Saldo | 1.002 | 0 | -485 | -485 | -3.621 | 3.136 | |
RESERVES 4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Toevoeging | 501 | 56 | 0 | 56 | 184 | -128 |
Onttrekking | -458 | -790 | 0 | -790 | -790 | 0 | |
Saldo | 43 | -734 | 0 | -734 | -607 | -128 | |
RESERVES 5 BESTUUR | Toevoeging | 458 | 0 | 150 | 150 | 150 | 0 |
Onttrekking | -551 | -401 | -144 | -545 | -545 | 0 | |
Saldo | -93 | -401 | 6 | -395 | -395 | 0 | |
RESERVES 6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Toevoeging | 150 | 125 | 100 | 225 | 225 | 0 |
Onttrekking | -395 | -295 | -68 | -363 | -363 | 0 | |
Saldo | -245 | -170 | 32 | -138 | -138 | 0 | |
RESERVES 7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Toevoeging | 2.569 | 0 | 2.404 | 2.404 | 2.404 | 0 |
Onttrekking | -6.120 | -33 | -8.775 | -8.808 | -8.808 | 0 | |
Saldo | -3.551 | -33 | -6.371 | -6.405 | -6.405 | 0 | |
Totaal | Toevoeging | 5.316 | 181 | 5.752 | 5.932 | 6.103 | -171 |
Totaal | Onttrekking | -7.667 | -1.586 | -11.032 | -12.618 | -15.753 | 3.136 |
TOTAAL MUTATIE IN RESERVES | -2.350 | -1.405 | -5.281 | -6.686 | -9.650 | 2.965 | |
Lasten/Toev. | 75.130 | 62.451 | 8.294 | 70.745 | 68.846 | 1.898 | |
Baten/Onttr. | -78.731 | -62.451 | -8.294 | -70.745 | -73.863 | 3.118 | |
RESULTAAT | -3.602 | 0 | 0 | 0 | -5.016 | 5.016 |
Rechtmatigheidsanalyse
Ten behoeve van de accountantscontrole onderwerpen we alle begrotingsoverschrijdingen op programmaniveau aan een rechtmatigheidsanalyse. Bij de rechtmatigheidsanalyse staat de vraag centraal of het college met de jaarrekening 2021 heeft voldaan aan hetgeen in de verordening is geregeld.
Programma 1 Natuur en landschap
1 NATUUR EN LANDSCHAP | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 7.872 | 7.477 | 395 | 5,02 |
Baten | -3.672 | -3.747 | 74 | -2,02 |
Saldo | 4.200 | 3.730 | 469 | 11,18 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van begrotingsrechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Natuur en landschap pagina 18.
Programma 2 Verkeer en infrastructuur
2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 6.957 | 6.717 | 240 | 3,45 |
Baten | -2.446 | -2.475 | 28 | -1,16 |
Saldo | 4.510 | 4.242 | 268 | 5,95 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van begrotingsrechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Verkeer en infrastructuur pagina 22.
Programma 3 Wonen en economie
3 WONEN EN ECONOMIE | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 5.802 | 4.388 | 1.414 | 24,38 |
Baten | -3.734 | -1.841 | -1.893 | 50,69 |
Saldo | 2.068 | 2.546 | -478 | -23,13 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van begrotingsrechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Wonen en economie pagina 26.
Programma 4 Sociale infrastructuur
4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 30.533 | 30.756 | -223 | -0,73 |
Baten | -6.380 | -7.451 | 1.072 | -16,80 |
Saldo | 24.154 | 23.305 | 848 | 3,51 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is overschreden. De overschrijding bij dit programma kent één oorzaak.
De gemeente heeft ook voor het boekjaar 2021 een rijksbijdrage ontvangen voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo). Deze regeling is bedoeld voor zelfstandigen die in de financiële problemen zijn gekomen ten gevolge van de coronacrisis. De regeling wordt door het Regionaal Bureau Zelfstandigen van de gemeente Rotterdam voor ons uitgevoerd.
Met behulp van de rijksbijdrage kunnen de activiteiten in het kader van de Tozo-regeling budget neutraal plaats vinden. Doordat de gemeente niet over ervaringscijfers beschikt, is besloten om zowel de lasten als de baten (van circa € 647.000) niet te ramen.
Eind februari 2022 heeft de gemeente Rotterdam de gewaarmerkte verantwoording verstrekt, waaruit de werkelijke lasten van de Tozo-regeling bleken. Om die reden was de raad niet meer in de gelegenheid om nog voor het einde van het boekjaar de begrotingsmutatie te autoriseren. Er is sprake van een overschrijding die niet mee telt voor het oordeel op rechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Sociale infrastructuur pagina 33.
Programma 5 Bestuur
5 BESTUUR | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 4.277 | 3.731 | 546 | 12,77 |
Baten | -183 | -463 | 280 | -153,52 |
Saldo | 4.094 | 3.267 | 827 | 20,19 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van begrotingsrechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Bestuur pagina 39.
6 Overhead, bedrijfsvoering en vpb
6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 9.185 | 9.073 | 111 | 1,21 |
Baten | -14 | -154 | 140 | -984,66 |
Saldo | 9.170 | 8.919 | 251 | 2,74 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is niet overschreden. Er is voor dit programma dus geen sprake van begrotingsrechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Overhead, bedrijfsvoering en vennootschapsbelasting pagina 43.
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | Afwijking % |
---|---|---|---|---|
Lasten | 187 | 602 | -415 | -221,27 |
Baten | -41.698 | -41.978 | 280 | -0,67 |
Saldo | -41.510 | -41.376 | -134 | 0,32 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
De begroting na wijziging is overschreden.
Aan het begin van 2022 is beoordeeld wat de hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren zou moeten zijn, op basis van de openstaande vorderingen per 31 december 2021. Aan de hand van deze beoordeling heeft er een dotatie plaats gevonden van € 403.000 die niet was geraamd. Daarnaast is door de BSGR voor een bedrag van € 26.000 aan vorderingen oninbaar verklaard, die ook niet waren geraamd.
Doordat deze lasten aan het begin van het boekjaar 2022 bekend zijn geworden, kon deze begrotingsmutatie niet door de raad voor het einde van het boekjaar 2021 worden geautoriseerd. Zodoende is er sprake van een onrechtmatigheid, maar telt deze niet mee voor het oordeel op rechtmatigheid.
Analyse resultaat
Voor de toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten per beleidsthema wordt verwezen naar het Jaarverslag 2021, hoofdstuk Programmaverantwoording, Baten en lasten Algemene dekkingsmiddelen pagina 46.