Beleidsthema's | Portefeuillehouder | Afdeling |
---|---|---|
Bestuur | E.R. Jaensch / T.I.M. van Tongeren/ C. Oudendijk | Bestuur en Strategie |
Griffie & raad | E.R. Jaensch | Bestuur en Strategie |
Publiekszaken | E.R. Jaensch | Publiekszaken en Klantcontact |
Waar dit programma over gaat | |
---|---|
Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college) om goed te kunnen functioneren en op deze manier de gestelde doelen te kunnen behalen voor de inwoners van Oegstgeest. Daarnaast zijn er thema's opgenomen die organisatiebreed worden opgepakt, namelijk regionale samenwerking, burgerparticipatie en duurzaamheid. Zowel in de Leidse regio als in andere verbanden wordt ambtelijk en bestuurlijk samengewerkt. Per opgave, zowel bij inhoudelijke onderwerpen als bij uitvoerende taken, wordt bekeken welke vorm van samenwerking hier het beste bij past, waarbij de schaal van de Leidse regio het vertrekpunt is. In 2023 is hard gewerkt aan het opstellen van de nieuwe Lokale Energiestrategie (LES) dat het vervolg zal worden op het voorgaande ambitiedocument “De toekomst is nu” en uitvoeringsprogramma “Impuls Duurzaam Oegstgeest”. De LES is een combinatie van de vertaling van de Regionale Energiestrategie (RES) die in 2021 is vastgesteld en het bovengenoemd ambitiedocument en uitvoeringsprogramma. De LES zal naar verwachting Q2 2024 worden vastgesteld. In de LES wordt onder andere uitgewerkt hoe we toewerken naar een energieneutraal en duurzaam Oegstgeest in 2050 met een aantal tussendoelen in 2030. Dat doen we samen met andere overheden, inwoners, bedrijven en organisaties. Oegstgeest heeft een oude traditie van het betrekken van burgers bij beleidsvorming en -ontwikkeling. Om de participatie voor de verschillende projecten te blijven waarborgen is er in 2022 een Leidraad vastgesteld door de gemeenteraad. Hiermee staan we op verschillende mogelijkheden open voor burgerinitiatieven en wordt dit actief gefaciliteerd. Daarnaast gaat dit programma ook over de publieke dienstverlening; via de publieksbalies, telefonisch of online. |
Programmadoelstelling | |
---|---|
Een toekomstbestendige, samenwerkende en duurzame gemeente Oegstgeest, die inwoners betrekt bij (uitvoering van) beleid en die werkt aan efficiënte en kwalitatief goede dienstverlening. |
Doelen en behaalde resultaten | |
---|---|
Participatie | |
Doel 1 | We blijven investeren in het participatieplatform “DoeMee Oegstgeest” en het burgerpanel: o.a. door middel van de evaluatie van twee participatietrajecten. |
Resultaat | In 2023 hebben we twee participatietrajecten geëvalueerd: de totstandkoming van het evenementenbeleid en die van de Omgevingsvisie Oegstgeest. De evaluaties laten, op hoofdlijnen, zien dat de participatie trajecten een positieve bijdrage geleverd hebben en dat deelnemers waardevolle input konden aandragen. Wel is het van groot belang om tussentijds te communiceren over de manier waarop de inbreng verwerkt wordt en dat niet pas achteraf te doen. Ook is het bij complexe ontwikkelingen nodig om een heldere participatievraag te formuleren en die tijdens het proces in beeld te houden. Dat heeft de betrokkenen houvast en helpt om verwachtingen te managen. |
Doel 2 | Voor alle beleidstrajecten en projecten die opgestart worden denken we aan de voorkant na over het participatieaspect en nemen dit in de planvorming mee. Deze participatietoets vindt plaats aan de hand van onze Leidraad voor Participatie. |
Resultaat | De Leidraad voor Participatie is een vast onderdeel geworden van onze advisering op dit gebied. Ook de inzichten uit de beide evaluatietrajecten en de signalen van gesprekspartners benutten we voor nieuwe projecten. |
Doel 3 | We breiden de mogelijkheid om te participeren uit met een digitaal burgerloket. Het digitaal burgerloket is een plek waar burgers hun eigen initiatieven kunnen indienen. Dit geeft burgers de mogelijkheid om op verschillende niveaus te participeren. |
Resultaat | Het platform is ingericht. Echter, het ontbreken van capaciteit en verdere middelen heeft ertoe geleid dat het college in 2023 heeft besloten om geen uitvoering te geven aan het participatieplatform. |
Doel 4 | We werken aan een methodiek om complexe maatschappelijke opgaven samen met partners op te pakken en ons als organisatie rond de opgave te organiseren. In 2023 doen we hier eerste ervaringen mee op. |
Resultaat | In 2023 hebben we de methodiek vastgesteld en eerste ervaringen opgedaan met opgavegericht werken rondom het Gezondheidsplan. Vooral binnen de gemeentelijke organisatie zijn er stappen gezet om met een integrale blik maatschappelijke opgaven op te pakken. Dit is een continu proces dat afhankelijk van vraagstukken en capaciteit stap voor stap wordt uitgebreid. |
Doel 5 | In 2023 richten we een collegespreekuur in, waar inwoners in gesprek kunnen met de collegeleden. |
Resultaat | Het collegespreekuur is in 2023 (nog) niet ingericht. Het college heeft dit op een andere wijze ingericht, onder andere door middel van 'college op de markt' en dat zullen wij blijven doen. Op deze wijze kunnen inwoners op deze momenten zonder afspraak kennismaken met het college, hun vragen stellen, ervaring of zorg delen of gewoon een goed gesprek voeren. Verder is het college op een laagdrempelige wijze aanspreekbaar voor inwoners die vragen of opmerkingen hebben. |
Regio | |
Doel 1 | We zijn doordrongen van de nut en noodzaak van regionale samenwerking en waar logisch en waardevol breiden we dit uit, met als hoofddoel de zelfstandigheid van Oegstgeest. We maken ons zichtbaar in de regio en we communiceren duidelijk over onze standpunten. Onze samenwerkingspartners weten wat ze aan ons hebben. |
Resultaat | De Nota verbonden partijen is in 2023 geactualiseerd. Hierbij zijn de hiervoor genoemde uitgangspunten meegenomen. |
Doel 2 | We investeren in onze zienswijzen voor begrotingen van de verbonden partijen en nemen de kadernota’s van de verbonden partijen op in de raadsplanning, waardoor er minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant plaatsvindt. |
Resultaat | De kadernota's van de verbonden partijen worden door de griffie geplaatst in het raadsinformatiesysteem. |
Doel 3 | We blijven ons regionaal hard maken voor en investeren in het bevorderen van transparantie van de samenwerkingsverbanden door in te zetten op digitale toegankelijkheid van vergaderingen en documenten van de verbonden partijen. |
Resultaat | Inmiddels en waar mogelijk zijn de vergaderingen van de meeste samenwerkingsverbanden digitaal toegankelijk en worden de vergaderstukken beschikbaar gesteld via hun websites. Ook de overige documenten zijn beschikbaar via de desbetreffende websites. |
Duurzaamheid | |
Doel 1 | We leveren warmteplannen voor de Bloemenbuurt en Nieuw-Rhijngeest op, waarbij inzet van energiecoaches en ondersteuning van huishoudens met energiearmoede een onderdeel zijn. |
Resultaat | In 2023 is verder gewerkt aan de warmteplannen voor de Bloemenbuurt en Nieuw-Rhijngeest. Daarvoor is nog een aantal bewonersavonden georganiseerd. Naar verwachting zullen de warmteplannen in maart 2024 definitief opgeleverd worden. |
Doel 2 | We werken met de Leidse regio en Katwijk verder aan het faciliteren en organiseren van een open regionaal warmtesysteem. |
Resultaat | In oktober 2023 heeft de raad besloten om het samenwerkingsverband Warmte Leidse Regio tot eind 2027 voort te zetten. In dit kader wordt gewerkt aan het bewerkstelligen van een open regionaal energiesysteem. In 2023 zijn nog onderzoeken uitgevoerd naar kostenverevening tussen verschillende warmtebronnen en naar de verschillende soorten rolneming en samenwerking als het gaat om bijvoorbeeld een publiek integraal warmtenet. De resultaten van deze onderzoeken worden in 2024 in verdere uitwerkingen meegenomen. |
Doel 3 | We stellen in 2023 een Lokale Energiestrategie op, waarin we aangeven hoe en binnen welke kaders we de afspraken uit de RES 1.0 gaan uitvoeren. |
Resultaat | Er is in heel 2023 gewerkt aan het opstellen van een Lokale Energiestrategie (LES) deze LES is een uitwerking van de Regionale Energiestrategie (RES) en omvat ambities en doelstellingen om in 2050 Oegstgeest energieneutraal te laten zijn. Om bewoners en de raad mee te nemen zal de LES rond april 2024 nog ter inzage komen te liggen en wordt daarna definitief vastgesteld. |
Doel 4 | We bekijken de gehele ambtelijke inzet op de thema's klimaatadapatatie en energiebesparing en bekijken waar de extra intensiveringsmiddelen uit het coalitieakkoord het meest effectief ingezet kunnen worden om tot herkenbaar, voelbaar resultaat voor inwoners te komen. |
Resultaat | We blijven doorlopend in gesprek over de ambtelijke inzet die noodzakelijk is voor het behalen van voortgang op de hierboven gestelde doelen alsmede uitvoering van de klimaatadaptatiestrategie. In 2023 is bij de kaderbrief een aanvraag voor een aantal formatieplaatsen voor de energietransitie, klimaatadaptatie, duurzaamheidscommunicatie en ruimtelijke inpassing van de energietransitie aangevraagd. Hiervoor is structureel duurzaamheidsbudget ingezet. Daarnaast liep in 2023 ook de CDOKE regeling vanuit het Rijk waarmee extra capaciteit kan worden ingezet voor het behalen van de doelen uit het Klimaatakkoord. |
Doelen en behaalde resultaten | |
---|---|
Doel 1 | We inventariseren bij de raadsleden welke opleidingen zij willen volgen en in welke zaken zij een deskundigheidsbevordering noodzakelijk achten. |
Resultaat | Deze uitvraag is gedaan. Dit heeft onder meer geleid tot een training snellezen. |
Doel 2 | We overleggen met de raad hoe zij willen samenwerken met raadsleden uit andere gemeenten. |
Resultaat | Voor wat betreft Holland Rijnland is overeengekomen dat er een week voorafgaand aan een AB-vergadering een overleg binnen de Leidse regio plaatsvindt. Voor de overige regelingen is dat lastiger, omdat er geen raadsleden in de diverse AB’s zitting hebben. De griffiers zijn hierover nog in overleg. |
Doelen en behaalde resultaten | |
---|---|
Doel 1 | Goede communicatie staat ten dienste aan de informatievoorziening en de dialoog tussen inwoners en gemeente. We leveren hiervoor een concreet plan op waarin speerpunten uit het coalitieakkoord zoals participatie, zichtbaarheid en betrokkenheid van mensen met een taalachterstand een plek krijgen. We gaan aan de slag met de uitvoering. |
Resultaat | Op 31 maart 2023 heeft het college het Communicatiekader 2023-2026 vastgesteld. Belangrijke speerpunten zijn: het dorp nog meer betrekken, laten zien wat we voor inwoners doen en laagdrempelig contact faciliteren tussen inwoners, bestuur en medewerkers. We koppelden hier in 2023 verschillende acties aan. Zo organiseerden we, samen met Taalhuis Bibliotheek Bollenstreek, de eerste ‘brievenwasserette’ in deze regio om het taalniveau in onze brieven te verbeteren. Er zijn meerdere schrijfcoaches gestart in de organisatie en er is blijvend aandacht voor begrijpelijke teksten.
|
Doel 2 | We werken volgens het principe ‘in één keer goed’. We zorgen bijvoorbeeld dat inwoners en organisaties via alle kanalen dezelfde juiste informatie over onze dienstverlening vinden. We monitoren regelmatig onze bereikbaarheid via de telefoon, de website en de welkombalie en sturen waar nodig bij. We bereiden ons qua capaciteit voor op de verwachte piek in de aanvragen van reisdocumenten in 2023/2024 zodat onze dienstverlening op peil blijft. |
Resultaat | In 2023 hebben we onze telefonische bereikbaarheid beter georganiseerd door te gaan werken met belgroepen in Teams. Een inwoner kan hierdoor sneller doorverbonden worden. Het aantal terugbelnotities voor de verschillende teams is aanzienlijk teruggedrongen. Daarnaast zijn de wachttijden verkort door het inzetten van antwoordservice A2. Is er geen beschikbare KCC-medewerker, dan wordt een beller doorgeschakeld naar deze antwoordservice. A2 neemt de vraag in behandeling en zorgt dat het KCC de beller dezelfde dag nog terug kan bellen. Er vond voortdurend afstemming plaats tussen medewerkers die verantwoordelijk zijn voor klantcontact, website en communicatie. Hierdoor werd informatie integraal gedeeld en waar nodig snel verduidelijkt op basis van signalen van inwoners.
|
Doel 3 | We maken het inwoners gemakkelijk door onze dienstverlening waar het kan digitaal aan te bieden. Onze digitale dienstverlening (website en formulieren) is inhoudelijk up to-date, 24/7 bereikbaar en voldoet aan de privacyrichtlijnen. We zijn voorbereid op technologische ontwikkelingen en nieuwe wetgeving die regelt dat inwoners en organisatie zaken met de overheid digitaal af moeten kunnen handelen. In 2023 inventariseren we eventuele knelpunten op dit gebied. |
Resultaat | Ook in 2023 was onze digitale dienstverlening op orde en bereikbaar. De website voldoet aan de wettelijke toegankelijkheids- en privacyeisen en was in 2023 goed bereikbaar met 99,9% uptime. We werken samen in het regionale project OTO, waaronder de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) valt. |
Doel 4 | We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving die regelt dat inwoners en organisaties via een portal gemakkelijk toegang hebben tot digitale overheidsdienstverlening in de Europese Unie. Denk hierbij aan het toevoegen van Engelstalige informatie. We werken hiervoor samen met de VNG en zullen dit in 2023 verder uitwerken. |
Resultaat | De Single Digital Gateway (SDG) geeft burgers en bedrijven makkelijk toegang tot digitale overheidsdienstverlening in de Europese Unie. Dat gebeurt met het portaal (gateway) Your Europe. Deze centrale toegangspoort verwijst gebruikers door naar de juiste websites in de verschillende lidstaten. Via Your Europe kunnen burgers en bedrijven op een eenvoudige manier betrouwbare informatie vinden over overheidsdiensten,-producten en -procedures in Europa. In 2024 werken we verder aan het aanbieden van lokale informatie in het Engels. |
Doel 5 | We zorgen voor een voor iedereen toegankelijke dienstverlening volgens het VN Verdrag Handicap. We zorgen ervoor dat de website blijft voldoen aan de Webrichtlijnen en dat onze digitale formulieren toegankelijk zijn conform de gestelde eisen. Daarnaast maken we de stembureaus (daar waar mogelijk) ook toegankelijk conform deze |
Resultaat | De gemeentelijke website voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Dit laten we iedere 3 jaar toetsen conform de wettelijke verplichting. Het voldoen aan de wettelijke eisen is een dagelijkse taak. In 2023 hebben we veel aandacht besteed aan het stroomlijnen van het aanleverproces en aandacht voor het correct aanleveren van content door collega's. In 2023 zijn we gestart met het in kaart brengen van alle digitale middelen die moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen en wat ervoor nodig is om aan de wet BDTO te voldoen. We zijn ook overgestapt op een nieuw en toegankelijker systeem waarmee online een afspraak bij ons gemaakt kan worden. |
Krediet | Toelichting |
---|---|
Doorschuiven (ouder dan drie jaar) | |
Publiekzaken en Klant centrum applicatie digitale formulieren | Restant krediet € 8.364. In 2024 wordt dit project van de geleverde eDiensten afgesloten. |
Wat heeft het gekost?
5 BESTUUR | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsthema Bestuur | Lasten | 2.490 | 2.497 | -214 | 2.283 | 2.548 | -265 |
Baten | -384 | 0 | -134 | -134 | -774 | 640 | |
Saldo | 2.105 | 2.497 | -348 | 2.149 | 1.774 | 375 | |
Beleidsthema Griffie en Raad | Lasten | 915 | 905 | 48 | 954 | 912 | 42 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 915 | 905 | 48 | 954 | 912 | 42 | |
Beleidsthema Publiekszaken | Lasten | 1.120 | 1.041 | 211 | 1.252 | 1.345 | -92 |
Baten | -404 | -186 | -67 | -253 | -394 | 141 | |
Saldo | 716 | 855 | 144 | 999 | 951 | 49 | |
Programma | Lasten | 4.524 | 4.444 | 46 | 4.490 | 4.805 | -315 |
Baten | -788 | -186 | -201 | -388 | -1.168 | 781 | |
Saldo van baten en lasten | 3.736 | 4.258 | -156 | 4.102 | 3.637 | 466 | |
Reserves | Toevoeging | 0 | 0 | 204 | 204 | 204 | 0 |
Onttrekking | -685 | -265 | 0 | -265 | -265 | 0 | |
Mutaties reserves | -685 | -265 | 204 | -61 | -61 | 0 | |
Resultaat | 3.050 | 3.993 | 49 | 4.041 | 3.576 | 466 |
Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten
beleidsthema | toelichting op afwijking lasten en baten |
---|---|
Bestuur | De SPUK lasten van Energiearmoede t.h.v. € 136.000 (N) waren niet gebudgetteerd. De volgende plannen met betrekking de energietransitie t.h.v. € 110.000 (N) zijn in 2023 uitgevoerd: de wijkuitvoeringsplannen voor bloemenbuurt en Nieuw Rhijngeest, advieskosten haalbaarheid LT-collectief Nieuw-Rhijgeest, ondersteuning LES en gegevens DOE tafel. Het budget energietransitie was in 2022 beschikbaar gesteld, echter doordat er geen capaciteit was in 2022, konden de plannen pas in 2023 worden aangestuurd en uitgevoerd. We hebben in het boekjaar 2023 rijksmiddelen gekregen voor de regeling CDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid), de lasten t.h.v. € 42.000 (N) waren niet geheel gebudgetteerd. Daarnaast waren de samenhangende baten ook niet gebugetteerd. Dit was bij de begroting 2023 nog niet bekend. |
De SPUK baten van Energiearmoede t.h.v. € 136.000 (V) waren niet gebudgetteerd. We hebben in het boekjaar 2023 rijksmiddelen gekregen voor de regeling CDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) t.h.v. € 321.000 (V) die niet waren gebugetteerd. Door de gunstige rekenrente voor de wethouders pensioenen heeft er een vrijval van de voorziening plaatsgevonden t.h.v € 96.000 (V), die niet was geraamd. Dit was in januari 2024 bekend. Er heeft een onttrekking aan de voorziening wethouders pensioenen plaats gevonden t.h.v. € 87.000 (V), voor de betaalde pensioenen in 2023. De dotatie en onttrekking aan de voorziening wachtgelden was nagenoeg even hoog. | |
Publiekszaken | Bij het vaststellen van de definitieve begroting is er geen rekening gehouden met de stijgende lasten t.h.v. € 47.000 (N) van reis- en rijdocumenten. Er waren twee verkiezingen die meer lasten met zich mee hebben gebracht door onder andere vergoeding voor stembureauleden, portokosten, opleidingskosten etc. In totaal was dit € 22.000 (N). Er zijn meer uittreksels uitgegeven uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) en het Bevolkingsregister dan was begroot. De hogere lasten waren € 15.000 (N). |
Bij het vaststellen van de definitieve begroting is er geen rekening gehouden met de stijgende opbrengsten van reis- en rijdocumenten t.h.v € 102.000 (V). Daarnaast zijn er hogere legesopbrengsen ad € 36.000 (V) ten aanzien van uittreksels uit de GBA en het Bevolkingsregister. |
Verrekening reserves programma 5 | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Res. Investeringsstr. Holland Rijnland | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -401 | -265 | 0 | -265 | -265 | 0 | |
Saldo | -401 | -265 | 0 | -265 | -265 | 0 | |
Reserve Duurzaamheid | Toevoeging | 0 | 0 | 204 | 204 | 204 | 0 |
Onttrekking | -285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -285 | 0 | 204 | 204 | 204 | 0 | |
Totaal | Toevoeging | 0 | 0 | 204 | 204 | 204 | 0 |
Onttrekking | -685 | -265 | 0 | -265 | -265 | 0 | |
Verrekening reserves programma 5 | -685 | -265 | 204 | -61 | -61 | 0 |
Verbonden partijen | Bijdrage aan programmadoelstellingen |
---|---|
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. |
Holland Rijnland | Holland Rijnland draagt binnen de regio zorg voor een optimale verbinding, ontmoeting en samenwerking op ruimtelijk, economisch en sociaal gebied. |