PDF Opties

Programma 3 Wonen en economie

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Wonen

E. Bus / C.Oudendijk

Ruimte

Economie

E. Bus / T.I.M. van Tongeren

Ruimte / Beheer en Onderhoud

Waar dit programma over gaat

Dit programma gaat over de beleidsvelden wonen, economie en het gemeentelijk vastgoed. Zowel wonen, economie als vastgoed kennen verschillende (maatschappelijke) ontwikkelingen die vragen om ruimte. Er is vraag naar ruimte door inwoners, verenigingen en organisaties die economische en maatschappelijke activiteiten willen ontplooien. De economie versterken we door samen te werken met ondernemers en de regio.

Oegstgeest hoort al jaren tot de allerbeste woongemeenten in Nederland en die positie willen we houden en versterken. Voor de woningmarkt en woonruimteverdeling werken we samen met lokale en regionale partners. Tot slot geven wij binnen dit programma invulling aan ons vastgoed- en grondbeleid.

Programmadoelstelling­

De inwoners, bedrijven en ondernemers van Oegstgeest een aantrekkelijk woon-, vestigings- en ondernemersklimaat bieden.

Beleidsthema Wonen

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We zijn regionaal in overleg over de woonagenda om onze lokale woondoelen te bereiken en verwerken dit in een nieuwe woonvisie. Mogelijk is voor de onderbouwing van deze aanpassing een lokaal woningmarktonderzoek, dan wel een lokale vertaling van het regionale woningmarktonderzoek HR vereist.

Resultaat

De Regionale Woonagenda Holland Rijnland is in juni 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur. De woonvisie van Oegstgeest is vervolgens in het najaar van 2023 aangepast, conform de regionale ambities en afspraken voor betaalbare woningbouw.

Doel 2

Relevante verordeningen worden aangescherpt om onze lokale doelen te ondersteunen.
■ De huisvestingsverordening van Oegstgeest wordt aangepast, zodat deze goed aansluit op de nieuwe regionale huisvestingsverordening. Verkend wordt of opkoopbescherming aan de huisvestingsverordening dient te worden toegevoegd.
■ De doelgroepenverordening wordt aangepast, zodat deze goed aansluit op de nieuwe regionale woonagenda én de aangepaste woonvisie van Oegstgeest. Verkend wordt of voor de instandhouding van koop tot de NHG grens voor de doelgroep (10 jaar) specifiek instrumentarium verplicht moet worden gesteld (zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding, koopgarant, ect.).

Resultaat

De aanpassing van de huisvestingsverordening en de doelgroepenverordening is in gang gezet. Hierbij wordt afgewogen in hoeverre in de huidige woningmarkt aanvullende instrumenten nodig zijn. Besluitvorming over de aanpassingen is voorzien in 2024.

Doel 3

We gaan in gesprek met ontwikkelaars over de bouw van extra betaalbare woningen. Het college heeft een regierol, en wordt daarbij ondersteund door het ambtelijk apparaat. We bieden actief aan de reserve sociale woningbouw, dan wel de reserve middeldure woningbouw in te zetten. Het uitgangspunt is dat sociale huurwoningen in bezit komen van een woningcorporatie. Ook bespreken we of de locatie zich leent voor collectieve woonvormen. Met de initiatiefnemer wordt besproken dat de mate
waarin bijgedragen wordt aan deze extra woondoelen, van invloed is op het politieke draagvlak voor het betreffende woningbouwproject.

Resultaat

Uitgangspunt in gesprekken met ontwikkelaars is 30% sociale huur en 35% middeldure woningbouw. Bij projecten met uitzonderlijk hoge kosten, dan wel een buitengewone bijdrage aan de omgevingsvisie kan hiervan worden afgeweken. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de geplande woningen met een zorgcomponent in Hofbrouckerpark. In projecten met meer dan 25% sociale huur en meer dan 25% middelnsegment woningen is een bijdrage vanuit de reserves voor sociale- en middeldure woningbouw mogelijk. Hierover zijn gesprekken gaande. Er zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt.

Doel 4

Voor de in de woonvisie genoemde aantallen woningen voor mensen met een zware zorgindicatie (Wet langdurige zorg), zoeken we woningbouwlocaties in de directe nabijheid van de zorglocaties van Marente. In het coalitieakkoord worden Hofbrouckerpark, la France, KPN Centrale genoemd als geschikte locaties voor zorgwoningen. We gaan hierover met de grondeigenaar/initiatiefnemer in gesprek.

Resultaat

Momenteel zijn varianten van 'zorgwonen' voor zowel La France als Hofbrouckerpark kansrijk. Voor Hofbrouckerpark wordt ingezet op geschikte woningen voor mensen met een zware zorgindicatie (Wet langdurige zorg). Voor La France lijkt een collectieve woonvorm voor ouderen (combinatie van vitaal en zorgbehoevend), in combinatie met starterswoningen het meest kansrijk.

Doel 5

We zetten met prioriteit ambtelijke capaciteit in op de locaties voor mogelijke woningbouw die op korte termijn ontwikkeld kunnen worden, in samenspraak met onze inwoners. In het coalitieakkoord zijn genoemd: La France, Almondehoeve, de voormalige Kamsteeg locatie en de KPN Centrale. Bovendien geven we prioriteit aan de locatie ‘Buitenlust’ van MeerWonen, waar 100% sociale huurwoningen (30 x) is voorzien. Verder is in het coalitieakkoord als mogelijke woningbouwlocatie 'VSO Leo Kannerschool' (Hazeboslaan) genoemd. Deze komt op iets langere termijn beschikbaar. De grondpositie van de gemeente biedt kansen voor extra betaalbare woningbouw en voor collectieve woonvormen. We gaan aan de slag met de planvorming.

Resultaat

Alle in het coalitieakkoord genoemde woningbouwlocaties zijn in de omgevingsvisie opgenomen als mogelijke ontwikkellocatie voor wonen en voorzieningen. In 2023 zijn ook concrete stappen gezet in de ontwikkeling. Voor La France en Almondehoeve is hard gewerkt aan de Nota van Uitgangspunten. Voor Kamsteeg heeft de initiatiefnemer de financiële haalbaarheid onderzocht. Met de betrokken partijen bij de ontwikkeling van Hofbrouckerpark is intensief gewerkt aan samenwerkingsafspraken. Over de zorgcomponent is inmiddels overeenstemming bereikt. Over 'Buitenlust' is afgestemd over het plan en kan MeerWonen een omgevingsvergunning gaan aanvragen. De KPN centrale is als casus besproken in de regionale versnellingstafel van Holland Rijnland. Verkend is wat de mogelijkheden zijn om deze vlot te trekken. Eén van de opties is verkoop aan MeerWonen. Tenslotte is voor de woningbouwlocatie 'Hazenboslaan' (Leo Kanner locatie) de Vereniging Oegstgeester Hofjes aan de slag gegaan met een haalbaarheidsstudie. De gemeente heeft hieraan mederwerking verleend.

Beleidsthema Economie

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We zoeken actief contact met winkeliers en ondernemers en zijn structureel in gesprek.

Resultaat

Sinds april is er een bedrijvencontactfunctionaris (0,5Fte) die consequent contact heeft met winkeliers en ondernemers en de vergaderingen bijwoont en meedenkt over vraagstukken die ondernemers hebben. Dit heeft al tot positieve resultaten geleid (verlichting bomen en start proef met ondergrondse containers in De Kempenaerstraat). Ook wordt er sinds 2023 een halfjaarlijks overleg ingepland met de ondernemersverenigingen en de wethouder om bij te praten over de stand van zaken. Samen met de PVOO zijn twee inspirerende bedrijfsbezoeken georganiseerd naar Ecolab/Nalco en Avery Denisson.

Doel 2

We werken het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Lange Voort nader uit tot een definitief ontwerp en een bestek voor de uitvoering in 2023. Hierbij worden winkeliers en inwoners betrokken. De inzet is een beter verblijfsklimaat, het weren van fietsers, verplaatsing van fietsvoorzieningen en een meer klimaat- en hittebestendige inrichting.

Resultaat

De herinrichting van de Lange Voort was eind 2023 nagenoeg afgerond. In 2024 hopen we de resultaten te kunnen zien en ervaren van de nieuwe inrichting.

Doel 3

We zetten ons in om voor de Kempenaerstraat het verblijfsklimaat te verbeteren en de leegstand tegen te gaan.

Resultaat

Eind 2023 was er nauwelijks sprake meer van leegstand in de Kempenaerstraat. Een aantal nieuwe ondernemers heeft zich gevestigd of is nu bezig met een verbouwing om zich gaan te vestigen. Nieuwe feestverlichting is opgehangen in de bomen. Plannen zijn gemaakt voor nieuwe dichte afvalbakken en het verwijderen van de afvalbakken van bewoners om zo een beter verblijfsklimaat en meer ruimte te creëren.

Doel 4

Samen met onze partners pakken we een actieve rol in het versterken van het Bio Science park. Hierbij richten we ons op de bijdrage die dit kan leveren aan de doelstellingen van Oegstgeest.

Resultaat

Op het Oegstgeester deel komen twee nieuwe vestigingen, namelijk Eurofins en het bedrijfsverzamelgebouw Nexus. De parkeergarage is in het najaar geopend.
De aangenomen motie van de gemeenteraad wordt uitgewerkt waarin samen met de regionale partners, de Stichting Leiden Bio Science park en Economie071, de samenwerking wordt geëvalueerd en er een voorstel volgt over hoe de regionale samenwerking solide en duurzaam zal worden ingericht. In oktober is de nieuwe directeur van de Stichting Leiden Bio Science Park gestart. Zij is voortvarend gestart om het Bio Science Park gezamenlijk verder te versterken tot een dynamisch innovatiedistrict.

Doel 5

We richten ons vooral op Economie071-projecten die aansluiten op onze ambities.

Resultaat

Om de slagkracht van Economie071 te vergroten, is na de zomer gestart met de evaluatie van de regionale samenwerking. Een extern bureau is ingehuurd om samen met alle partners een duidelijke analyse van de effectiviteit van de samenwerking te maken om uiteindelijk concrete aanbevelingen te doen om de slagkracht van het programma te vergroten en de doelen te realiseren. Oegstgeest heeft niet deelgenomen aan nieuwe projecten wel aan de langer lopende ruimtelijk-economische projecten retailvisie en bedrijventerreinen.

Doel 6

Vastgoed, welke wel in beheer is van de gemeente maar geen ambtelijk doel heeft, wordt sober en doelmatig conform de wettelijke eisen onderhouden.

Resultaat

Het onderhoud is conform de wettelijke eisen uitgevoerd.

Baten en lasten Wonen en economie

Wat heeft het gekost?*

3 WONEN EN ECONOMIE
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Beleidsthema Wonen

Lasten

4.018

8.949

-6.425

2.523

3.113

-590

Baten

-2.020

-9.062

6.088

-2.974

-3.704

731

Saldo

1.998

-113

-337

-450

-591

141

Beleidsthema Economie

Lasten

753

783

108

890

906

-16

Baten

-251

-146

-10

-156

-164

8

Saldo

502

636

98

735

742

-7

Programma

Lasten

4.771

9.731

-6.318

3.414

4.019

-605

Baten

-2.271

-9.208

6.079

-3.129

-3.868

739

Saldo van baten en lasten

2.500

524

-239

284

151

134

Reserves

Toevoeging

623

0

950

950

715

235

Onttrekking

-634

0

0

0

-770

770

Mutaties reserves

-11

0

950

950

-55

1.005

Resultaat

2.489

524

711

1.234

96

1.138

* In dit financiële overzicht zijn ook de baten en lasten van de grondexploitaties verwerkt. Voor een nadere analyse hiervan, zie de paragraaf Grondbeleid.

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Wonen

De afwijkingen t.o.v. de begroting betreffen de Grexen.

De lasten van de grondexploitaties vielen € 5.217.000 (V) lager uit dan begroot. De belangrijkste verschillen ten opzichte van de begroting worden veroorzaakt door het doorschuiven van de planning. Grond is nog niet aangekocht en investeringswerken worden pas later uitgevoerd. De balansmutatie activering baten in de voorraad viel € 5.843.000 (N) lager uit. Dit laatste betreft een technische boeking naar de balans, wat ten opzichte van de begroting leidt tot een overschrijding van de lasten.

De kosten voor faciliterend grondbeleid waren € 81.000 (V) lager dan begroot. Dit betroffen voornamelijk uren van team Ruimte. Hiervan wordt een deel via toekomstige anterieure overeenkomsten teruggevorderd.

De baten van de grondexploitaties vielen € 5.120.000 (N) lager uit dan begroot. De belangrijkste verschillen worden veroorzaakt door het doorschuiven van de planning. Daarnaast is de mutatie voorraad € 5.855.000 (V) lager dan begroot. Dit laatste betreft een technische boeking naar de balans, wat ten opzichte van de begroting leidt tot een overschrijding van de baten.

Verrekening reserves programma 3
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Reserve Sociale woningbouw

Toevoeging

69

0

0

0

0

0

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

69

0

0

0

0

0

Egalisatiereserve WABO

Toevoeging

0

0

950

950

715

235

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

0

0

950

950

715

235

Risicoreserve Grondexploitaties

Toevoeging

254

0

0

0

0

0

Onttrekking

-634

0

0

0

-770

770

Saldo

-380

0

0

0

-770

770

Reserve Middeldure huur/koop tot NHG

Toevoeging

300

0

0

0

0

0

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

300

0

0

0

0

0

Totaal

Toevoeging

623

0

950

950

715

235

Onttrekking

-634

0

0

0

-770

770

Verrekening reserves programma 3

-11

0

950

950

-55

1.005

Toelichting op de financiële afwijkingen reserves

De verwachte extra inkomsten bouwleges van € 950.000 uit de Decemberwijziging 2023 zijn ontvangen en gestort in de WABO-reserve. In de Voorjaarsnota 2023 zijn de leges Digitaal Stelsel Omgevingswet afgeraamd met € 81.000. Bij het opstellen van de kostendekkendheidsberekening in de jaarrekening 2023 bleken de toe te rekenen kosten WABO € 169.000 hoger dan geraamd. Per saldo werd € 235.000 minder gestort in de egalisatiereserve.

Uit de risicoreserve Grondexploitaties viel € 770.000 vrij ten gunste van de exploitatie. De bouwactiviteiten in de Grex komen steeds meer tot een einde. Onze verwachte risico's nemen hierdoor af. De reserve kan hierdoor voor € 770.000 vrijvallen (zie voor nadere toelichting de paragraaf Grondbeleid).

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

De vof Oegstgeest aan de Rijn

We gaan een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig woon- en werkklimaat realiseren.