PDF Opties

Programma 2 Verkeer en infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Mobiliteit

C. Oudendijk

Ruimte/Beheer en Onderhoud

Riolering

E. Bus

Beheer en Onderhoud

Waar dit programma over gaat

Dit programma gaat over de verkeerssituatie en de riolering binnen Oegstgeest.

Wij zorgen voor de verkeerssituatie en bereikbaarheid door uitvoering te geven aan het Mobiliteitsplan. In het Mobiliteitsplan 2017-2027 staat onze visie over deze thema’s en een uitvoeringsplan om knelpunten in het dorp aan te pakken.

Het beheer van riolering is een onderdeel van het omgaan met water in de gehele waterketen. Daartoe is het Integraal Waterketenplan (IWKP) opgesteld in de Leidse regio.
De gemeentelijke taak is vooral gericht op het inzamelen van stedelijk afvalwater en dit transporteren naar de zuivering en het afvoeren van regenwater naar de open watersystemen of zuivering. Ook het opvangen van de effecten van klimaatveranderingen samen met alle belanghebbenden valt hieronder.

Programmadoelstelling

Een duurzame, bereikbare en veilige woon- en werkomgeving waarbij we zoveel mogelijk op efficiënte, duurzame en milieuverantwoordelijke wijze de openbare ruimte beheren, en op dezelfde manier omgaan met het water in onze leefomgeving in de meest brede zin van het woord.

Beleidsthema Mobiliteit

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We passen het mobiliteitsplan aan in nauw overleg met inwoners zodat de doelen en ambities voor verbetering van verkeersveiligheid en leefbaarheid vastgelegd worden. Hierbij wordt verder uitgewerkt hoe de doelen bereikt moeten worden.

Resultaat

Recentelijk is het uitvoeringsprogramma van het mobiliteitsplan voorzien van een update dat door het college is vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma zijn onder andere projecten toegevoegd naar wens van de raad en inwoners. Verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn hierbij zwaarwegend.

Doel 2

Bij herinrichtingen en woningbouwlocaties zetten we meer in op actieve mobiliteit (voetganger en fietser). Het mobiliteitsplan vormt hier de basis.

Resultaat

Bij herinrichtingen en woningbouwlocaties stimuleren we actieve mobiliteit (fietsers en voetgangers) en dragen we zorg voor een verkeersveilige openbare ruimte. Voorbeelden hiervan zijn schoolzones en het oplossen van knelpunten bij fiets- en voetpaden. Daarbij gaat het onder andere om het voornemen voor het aanpassen van het profiel van de Valkenburgerweg en de rotonde Lange Voort - Abtspoelweg.
Recentelijk is het rapport ‘Doorfietsroutenetwerk Holland Rijnland’ opgeleverd. Aan de hand van het rapport onderzoeken we regionaal hoe we hier uitvoering aan kunnen geven. Het doorfietsroutenetwerk kan het gebruik van actieve mobiliteit bevorderen.

Doel 3

We onderzoeken de mogelijkheid om op de gemeentelijke wegen de snelheid te verlagen naar 30 km per uur.

Resultaat

Op de meeste wegen in Oegstgeest geldt een limiet van 30 km/uur. Uitzondering hierop zijn de hoofdwegen waar een limiet van 50 km/uur van toepassing is. De hoofdwegen zijn van belang voor de verkeersfunctie, om zo de 30 km/uur wegen met een verblijfsfunctie te faciliteren. In maart 2024 informeert het college de raad uitgebreider over de 30 km/uur de norm, zoals is opgenomen in het Coalitieakkoord.

Doel 4

We gaan in gesprek met Provincie, Rijkswaterstaat en omliggende gemeenten om de 80 km/h op de A44 bespreekbaar te maken.

Resultaat

Op verschillende niveaus, zowel ambtelijk als bestuurlijk vindt overleg plaats over een visie en strategie op de toekomst van de A44 in het vervoersnetwerk van de regio. Zo zijn de wensen vanuit Oegstgeest ingebracht in het zgn. Blauwe Boekje, waarin onder andere de visie van de Leidse regio op de N206/A44 wordt geformuleerd. Leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn hierbij ankerpunten. Een uitdaging blijft het betrekken van Rijkswaterstaat bij overlegvormen en oplossingsrichtingen.

Doel 5

We voeren de wettelijke inspecties uit. Hiermee maken we onze planning voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden.

Resultaat

In 2022 zijn de wettelijke 2-jaarlijkse inspecties uitgevoerd. Op basis daarvan zijn diverse werkzaamheden uitgevoerd waaronder groot onderhoud elementenverharding in o.a. de Apollolaan en Irislaan, klein onderhoud elementenverharding in het gehele dorp, groot onderhoud asfalt Oude Rijnsburgerweg en aanbrengen belijningen door het gehele dorp, Daarnaast is in het kader van klimatadaptieve maatregelen het voetpad langs de Abtspoelweg omgevormd naar halfverharding.

Krediet

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Verv. Sluisbrug Dorpstraat

Restant krediet bedraagt € 1.747.911

Dit project is nog in voorbereiding. De nutsbedrijven moeten eerst de kabels verwijderen en een alternatief tracé vinden voor de 50KV hoogspanningskabel. De impact van de ontwikkellocatie Almondehoeve op de brug wordt onderzocht. Een nieuwe projectleider is voor dit project aangetrokken.

Vervanging lichtmasten 2020

Restant krediet bedraagt € 26.700

Het project wordt in 2024 afgerond.

Ruimte herinrichting Rijnzichtweg

Restant krediet bedraagt € 2.278.548

In 2023 is opnieuw naar de ontwerpplannen gekeken. De uitvoering kan nu in 2024 van start.

Mobiliteitsplan 2019

Restant krediet bedraagt € 110.817

In 2023 zijn voorbereidingen getroffen voor een aanal verkeersmaategelen in 2024, zoals het verwijderen van 'biggenruggen' en aanpassingen Valkenburgerweg (zie update uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan 2017-2024).

Geversstraat Rat. Wegbeheer

Restant krediet bedraagt € 101.231

Het project wordt in 2024 afgerond.

Afgesloten

VV VRI Abtspoelweg

Overbesteding van € 690

De verkeersregelinstallatie is vervangen.

Vervanging lichtmasten Bos Rhijngeest

Restant krediet bedraagt € 20.869

De lichtmasten zijn vervangen.

Vervanging betonnen bruggen

Restant krediet bedraagt € 22.257

De betonnen brug Van Cuyklaan is gerepareerd

Mono Civ Kunstwerk Busroute Lange Voort

Restant krediet bedraagt € 818

Het project is afgerond.

Mono Civ Kunstwerken Hendrik Heukelsbrug

Overbesteding van € 6.122

Het project is afgerond.

Beleidsthema Riolering

Doelen en behaalde resultaten

Doel 1

We werken aan een nieuwe Integraal Waterketenplan in samenwerking met de Leidse regio. Dit is vanaf 2024 operationeel.

Resultaat

Het IWKp is gereed en wordt naar verwachting in april 2024 ter besluitvorming aangeboden aan de raad.

Doel 2

We richten herinrichtingsgebieden (bv. Oudenhof) minder traditioneel in. Het rioolstelsel is ontworpen op extreme buien, en we scheiden vuil water van hemel water. Gelijktijdig wordt regenwater meer geïnfiltreerd door toepassing van waterdoorlatende bestrating in parkeervakken.

Resultaat

In de wijk Oudenhof A zijn groene parkeerplaatsen aangelegd. Regenwater is afgekoppeld naar het oppervlaktewater in plaats van naar de riolering.

Doel 3

We implementeren de hemel- en grondwaterverordening in nieuwbouwplannen en gaan bij een bestaande bouw actief met onze inwoners in gesprek, zodat zij ook maatregelen kunnen nemen.

Resultaat

Nieuwbouwplannen worden standaard getoetst aan de hemelwater- en grondwaterverordening. Bij klachten over hemelwaterafvoer in het algemeen en in het project Oudenhof A hebben we bewoners geinformeerd over de mogelijkheid dat zij zelf drainage kunnen aanleggen en deze (onder voorwaarden) mogen aansluiten op de hemelwaterriolering.

Krediet

Toelichting

Doorschuiven (ouder dan drie jaar)

Riolering Nieuw Rhijngeest 2020

Restant krediet bedraagt € 339.669

Langlopend krediet voor aanleg riolering Nieuw Rhijngeest. Is deels nog in uitvoering.

Afgesloten

Kolkenzuiger

Restant krediet bedraagt € 47.160

De kolkenzuiger kon gunstiger worden aangeschaft.

Vervanging gemaal

Restant krediet bedraagt € 2.553

Het gemaal is vervangen.

Minigemaal en persleiding Spaargarenstr

Restant krediet bedraagt € 150

Het minigemaal is geplaatst.

Baten en lasten Verkeer en infrastructuur

Wat heeft het gekost?

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Beleidsthema Mobiliteit

Lasten

3.764

4.031

241

4.271

4.458

-186

Baten

-77

-55

-51

-106

-243

136

Saldo

3.687

3.976

189

4.165

4.215

-50

Beleidsthema Riolering

Lasten

1.670

1.879

1

1.880

1.962

-82

Baten

-2.563

-2.592

0

-2.592

-2.685

94

Saldo

-894

-713

1

-712

-723

12

Programma

Lasten

5.433

5.910

242

6.151

6.419

-268

Baten

-2.640

-2.647

-51

-2.698

-2.928

230

Saldo van baten en lasten

2.794

3.263

190

3.453

3.491

-38

Reserves

Toevoeging

250

1.345

806

2.151

2.151

0

Onttrekking

-540

-576

0

-576

-576

0

Mutaties reserves

-290

769

806

1.575

1.575

0

Resultaat

2.504

4.032

996

5.028

5.067

-38

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Mobiliteit

Het nadeel op de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere toerekening van interne uren van € 195.000 (N). In de begroting was rekening gehouden dat er veel werkzaamheden zouden plaats vinden ten aanzien van de investeringen. Door vertragingen in de uitvoering van projecten, zijn niet alle uren gemaakt. Zodoende zijn er meer uren geschreven in het reguliere werk Wegen.

Er resteert nog een budget van de herinrichting Wegen Spaargarenstraat van € 235.300 (V) die niet is uitgegeven in 2023. Dit incidentele voordeel is weggevallen tegen diverse nadelen, zoals hogere uitgaven € 48.000 (N) aan waterschapslasten, hogere elektriciteitskosten voor wegen en verkeersregelinstallaties € 61.000 (N) en overige kosten wegen € 50.000 (N) dan begroot. Voor de aanleg van glasvezel werden er € 75.000 (N) extra inhuurkosten gemaakt (zie onder de baten).

We ontvingen € 55.000 (V) meer vergoeding voor het herstel van straatwerk. De opbrengst leges voor de aanleg van glasvezel was € 97.000 (V) hoger (maar daar stonden ook bovengenoemde inhuurkosten tegenover).

Riolering

Het voordeel op de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere kosten van € 51.000 (V) aan inhuur personeel en € 33.000 (V) lagere rentekosten vanwege vertraging in de oplevering van rioolprojecten. Verder vielen de overige kosten riolering en kwijtschelding rioolheffing circa € 70.000 (V) lager uit.

Er was een hogere toerekening van interne uren van € 57.000 (N). In de begroting was rekening gehouden dat er veel werkzaamheden zouden plaats vinden ten aanzien van de investeringen. Er zijn echter meer werkzaamheden vanuit beheer uitgevoerd. Hierdoor zijn er meer uren geschreven in het reguliere werk Riolering.

De opbrengst rioolheffing 2023 was circa € 70.000 (V) hoger dan begroot. Tevens ontvingen we € 19.000 (V) aan bijdragen voor geleverde diensten.

Verrekening reserves programma 2
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Bestemmingsreserve Riolering

Toevoeging

250

250

0

250

250

0

Onttrekking

0

-36

0

-36

-36

0

Saldo

250

214

0

214

214

0

Bestemmingsres. Groot onderhoud wegen

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

Onttrekking

-540

-540

0

-540

-540

0

Saldo

-540

-540

0

-540

-540

0

Bestemmingsreserve t.b.v. MJOP projecten

Toevoeging

0

1.095

806

1.901

1.901

0

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

0

1.095

806

1.901

1.901

0

Totaal

Toevoeging

250

1.345

806

2.151

2.151

0

Onttrekking

-540

-576

0

-576

-576

0

Verrekening reserves programma 2

-290

769

806

1.575

1.575

0

Verbonden partijen

Dit programma heeft geen verbonden partijen.