PDF Opties

Algemene dekkingsmiddelen

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Dekkingsmiddelen

M.E. Huizing

Bedrijfsondersteuning

Waar dit progamma over gaat

Binnen de begroting onderscheiden we algemene en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn dekkingsmiddelen die we vrij kunnen aanwenden. Dit geld is op voorhand dus niet gebonden aan een bepaald programma of doel, maar zetten we in om tekorten op de programma's te dekken. De dekking bestaat voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale heffingen die niet besteding gebonden zijn. De overige dekkingsmiddelen bestaan uit rentebaten en dividend.

Specifieke dekkingsmiddelen zijn de inkomsten die direct samenhangen met een bepaald programma. Dat kunnen de inkomsten zijn van het Rijk met een specifiek bestedingsdoel, de opbrengsten van gronden (programma 3) of opbrengsten uit verleende diensten, zoals het verstrekken van een paspoort (programma 5). Ook de rioolheffing en afvalstoffenheffing zijn specifieke dekkingsmiddelen. De specifieke dekkingsmiddelen verantwoorden we steeds binnen het betreffende programma.

Belangrijke ontwikkelingen zijn het wegvallen (vanaf 2022) van de precariobelasting op kabels en leidingen en de daarmee verband houdende verhoging van de ozb. Deze verhoging vindt plaats met een bedrag dat gemiddeld gelijk is aan de wegvallende doorbelastingen van Alliander en Dunea.

Programmadoelstelling­

Een financieel gezonde gemeente voor nu en in de toekomst. Het voeren van een verantwoord en stabiel financieel beleid met structureel sluitende begrotingen.

Beleidsthema Dekkingsmiddelen

Subdoelen en behaalde resultaten

Lokale heffingen

Subdoel 1

We krijgen voldoende middelen binnen voor een structureel sluitende begroting.

Resultaat

Via de BSGR zijn de lokale heffingen geïnd. Op de afdrachten zijn volledigheidscontroles uitgevoerd. De BSGR heeft een goedkeurende accountantsverklaring overgelegd. De verwachte belastingopbrengst 2021 is gerealiseerd. De afwikkeling van oude jaren viel helaas lager uit dan de eerder aangegeven prognoses. Wel moest de toeristenbelasting door corona voor een deel worden afgeraamd. Daartegenover stond een compensatie van het rijk.

Subdoel 2

We houden de lastendruk acceptabel.

Resultaat

In de paragraaf Lokale heffingen wordt uitgelegd hoe de lastendruk in het afgelopen jaar zich heeft ontwikkeld. De woonlastendruk in Oegstgeest ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, maar daartegenover staat ons ambitieniveau. Oegstgeest staat in de top-10 van gemeenten waar het prettig wonen, werken en recreëren is.

Subdoel 3

We ramen realistisch en voorzichtig.

Resultaat

Ieder jaar proberen we een zo realistisch mogelijke begroting op te stellen. In de loop van het jaar wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en de decemberwijziging de begroting op enkele posten bijgesteld.

Algemene uitkering

Subdoel 1

De algemene uitkering is actueel en realistisch.

Resultaat

Bij iedere circulaire van het rijk wordt direct een financiële aansluiting gemaakt. De mutaties worden verwerkt in de voorjaars- en najaarsnota. In januari 2022 ontving de gemeente nog een nabetaling van € 261.000 over 2021. Dit bedrag bestond voor € 215.000 uit corona-compensatie en was niet voorzien in de begroting.

Dividend

Subdoel 1

Dividend draagt zinvol bij aan een sluitende begroting.

Resultaat

De kapitaallasten van de aandelen zijn lager dan het ontvangen dividend. Per saldo verdienen we aan deze deelnemingen. Het dividend van Alliander en BNG zijn conform de bijgestelde begroting ontvangen.

Saldo financieringsfunctie

Subdoel 1

We hebben -relatief- lage rentelasten.

Resultaat

In de paragraaf financiering wordt uitgelegd hoe de rente is toegerekend aan onze activa. De omslagrente is nog steeds bijzonder laag.

Subdoel 2

We hebben betrouwbare kostenramingen.

Resultaat

De marktrente wordt nauwlettend in de gaten gehouden. We ramen een voorzichtige, maar realistische rente.

Subdoel 3

We houden onze schuldpositie en de rentelaten beheersbaar.

Resultaat

Met het opstellen van de begroting houden we rekening met onze netto-schuldquote. Onze investeringen en financieringslasten van onze schuld moeten op lange termijn houdbaar zijn. In 2021 hebben we 1 nieuwe geldlening aangetrokken van € 10 miljoen tegen een rente van 0,465%.

Overige dekkingsmiddelen

Subdoel 1

We krijgen overige middelen maximaal binnen.

Resultaat

D.m.v. ambtelijke budgetgesprekken worden kosten en baten bewaakt. Waar nodig worden aanvullende maatregelen genomen.

Baten en lasten algemene dekkingsmiddelen

Wat heeft het gekost?

7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2020

Begroting
2021

Wijziging
Begroting

Begroting 2021
na wijziging

Rekening
2021

Verschil
2021

Beleidsthema Dekkingsmiddelen

Lasten

190

268

-80

187

602

-415

Baten

-38.968

-39.780

-1.918

-41.698

-41.978

280

Saldo

-38.778

-39.512

-1.998

-41.510

-41.376

-134

Programma

Lasten

190

268

-80

187

602

-415

Baten

-38.968

-39.780

-1.918

-41.698

-41.978

280

Saldo van baten en lasten

-38.778

-39.512

-1.998

-41.510

-41.376

-134

Reserves

Toevoeging

2.569

0

2.404

2.404

2.404

0

Onttrekking

-6.120

-33

-8.775

-8.808

-8.808

0

Mutaties reserves

-3.551

-33

-6.371

-6.405

-6.405

0

Resultaat

-42.328

-39.546

-8.369

-47.915

-47.780

-134

Toelichting op de financiële afwijkingen lasten en baten

beleidsthema

toelichting op

afwijking lasten en baten

Dekkingsmiddelen

Toelichting lasten:

Overige dekkingsmiddelen

De mutatie op de voorziening dubieuze (belasting-) debiteuren is toegenomen met € 414.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de afhandeling van bezwaarschriften op oude bouwvergunningen uit 2019 en 2020. Door corona en langdurige ziekte heeft de afhandeling een tijdje stil gelegen maar is inmiddels weer voortvarend opgepakt.

Financieringsfunctie

Op de betaalde rente op langlopende geldleningen en onderhandenwerk grondbedrijf is een voordeel ontstaan van € 34.000

Toelichting baten:

Lokale heffingen

De verwachte OZB niet-woningen over oude jaren (2018-2020) is niet gerealiseerd. Dit resulteerde in een nadeel van € 116.000. Over 2021 was er een voordeel van € 45.000. Totaal een nadeel van € 74.000.

Algemene uitkering

In januari 2022 is nog een nabetaling over 2021 van € 261.000 van het rijk ontvangen, die niet was begroot. Hiervan was € 215.000 een nabetaling voor corona.

Overige dekkingsmiddelen

Er is een voordeel van € 54.000 i.v.m. alsnog declarabele BTW uit oude jaren op re-integratiekosten via het BCF-fonds.

Verrekening reserves AD
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2020

Begroting
2021

Wijziging
Begroting

Begroting 2021
na wijziging

Rekening
2021

Verschil
2021

Algemene reserve 7 AD

Toevoeging

1.569

0

837

837

837

0

Onttrekking

-5.562

-33

-7.237

-7.271

-7.271

0

Saldo

-3.993

-33

-6.401

-6.434

-6.434

0

Reserve egalisatie precario

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

Onttrekking

-292

0

0

0

0

0

Saldo

-292

0

0

0

0

0

Reserve Financiering beheerplannen

Toevoeging

1.000

0

1.567

1.567

1.567

0

Onttrekking

-265

0

-1.537

-1.537

-1.537

0

Saldo

735

0

30

30

30

0

Totaal

Toevoeging

2.569

0

2.404

2.404

2.404

0

Onttrekking

-6.120

-33

-8.775

-8.808

-8.808

0

Verrekening reserves AD

-3.551

-33

-6.371

-6.405

-6.405

0

Toelichting op de financiële afwijkingen reserves

Geen afwijkingen.

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Bijdrage aan doelstellingen

Alliander nv

Alliander zorgt voor de distributie van gas en elektriciteit en daarmee ook voor een duurzame gemeente.

Dunea nv

De productie van betrouwbaar drinkwater draagt bij aan een duurzame gemeente.

De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners, door goedkope financiering aan te bieden.

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)

De BSGR zorgt voor de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen.